Is deze geschikt om te slepen ??

Ik had dit in het verkeerde topic geplaatst...

full

Is deze kist ook geschikt om te slepen? Heb er onlangs een sleepkoppeling opgeplaatst.
Motor 3W 60 cc Heindl met Krumscheid uitlaat ( pot ), spanwijdte 2,4 meter
De sleepkoppeling zit ( kon niet anders ) juist achter de cockpit

Laatst bewerkt door een moderator:
laagdekker, weinig V stelling, sleephaak ver achter/boven het CG......
lijkt mij niet.
(maar ik heb dan ook geen ervaring met slepen)

Ik had dit in het verkeerde topic geplaatst...

full

Is deze kist ook geschikt om te slepen? Heb er onlangs een sleepkoppeling opgeplaatst.
Motor 3W 60 cc Heindl met Krumscheid uitlaat ( pot ), spanwijdte 2,4 meter
De sleepkoppeling zit ( kon niet anders ) juist achter de cockpit

helaas kan je met een 3D model niet echt sleurwerk verrichten.
het vleugelprofiel, weinig Vstelling etc laat dit niet toe.

een Big Lift of een pilatus porter ofzo , dat zijn goeie werkpaardjes :)

jammer maar helaas... misschien een ander kistje zoeken ;)

waar haal je vandaan dat dit een 3D kist is ?

Dirk, om op je vraag te beantwoorden, het is namelijk voor jullie foxen dat je een sleepkist zoekt, dat gaat perfect met de extra.
Motor = Heindel ? bedoel je de zware oude versie of de lichte versie met 3 ophangpunten ?

Enige aandachtspunt is het richtingsroer dat doorloopt in het kielvlak, hier moet je iets voormaken zodat het sleepkoord er niet tussen kan.

Ik heb het ook geprobeerd met een extra maar ik vond het waardeloos.
Als je sleept wil je graag een stabiele kist hebben.
Op 500 meter hoogte is het lastig te zien hoe de kist legt.

waar haal je vandaan dat dit een 3D kist is ?

Dirk, om op je vraag te beantwoorden, het is namelijk voor jullie foxen dat je een sleepkist zoekt, dat gaat perfect met de extra.
Motor = Heindel ? bedoel je de zware oude versie of de lichte versie met 3 ophangpunten ?

Enige aandachtspunt is het richtingsroer dat doorloopt in het kielvlak, hier moet je iets voormaken zodat het sleepkoord er niet tussen kan.

Peter ,

De nieuwe Heindel die ik nog heb liggen heeft vier ophangpunten en weegt nét over de 2 kilo...>> is nog van Frank Lens (zaliger) geweest
De Heindel die op de Extra staat moet ik straks eens bekijken
Het toestel heeft reeds gevlogen , maar was te staartlastig >>> moet het nog aanpassen.
Het is een Lagemann Extra 300 L
Razor heeft me het juiste zwaartepunt doorgegegeven ( heeft er ook één )
Het richtingsroer heb ik overbrugd met een dikke visdraad, zodat de koord er niet tussen kan blijven hangen...

Laatst bewerkt:

Voor power sleeps kan je rustig een Extra nemen .
Moet het ook naar een sleep uitzien moet er wat anders komen .

En van de 3W60 " Heindel " bestaat er naar mijn weten maar 1 versie en die heeft 4 ophangpunten .

67384a0d021a6e8d3.jpg

Mvg Johan

van de 70 en 75 zijn ook een heindel versie, deze hebben 3 ophangpunten ter hoogte van het center van de carter, niet achteraan.

Dit is inderdaad een Heindel:smile:

Is om meestal 4 meter Foxen te slepen en andere zwevers natuurlijk

Laatst bewerkt:
Is dit dan de correcte samenvatting?

"Is deze geschikt om mee te slepen" --> "nee hij is er niet bijster geschikt voor"
"Kun je met deze slepen?" --? "als het moet, waarschijnlijk wel, gewoon proberen"

ja waarom niet ?

zo bijzonder is dat toch niet ? koord aan sleephaak extra, koord aan zwever en vertrekken. Trekkracht zal hij genoeg hebben hoor. En de foxen die erachter moeten kunnen ook wel een trekje hebben.

De beperkende faktor is altijd de piloot en zijn ervaring om te slepen / gesleept te worden.
Heb je twijfels, sleep je gewoon rechtdoor, ben je daar vertrouwd mee, probeer je een bocht, gaat het niet koppel je gewoon los.

je hoeft er echt geen drama van te maken of uren over te discussieren.

beter zijn vragen als "is mijn sleepinstallatie goed" Dat is veel belangrijker, kan ik op alle momenten loskoppelen. Dat is veiligheidspunt nr 1

hangt aan je sleephaak genoeg vermogen, dan kan je ermee slepen. Zo simpel is het.

Heb je een toestel dat graag sneller vliegt, hang er dan geen trage zwever achter, en omgekeerd.

dus ja Hezik, dat is een correcte samenvatting van het gevraagde.

Is dit dan de correcte samenvatting?

"Is deze geschikt om mee te slepen" --> "nee hij is er niet bijster geschikt voor"
"Kun je met deze slepen?" --? "als het moet, waarschijnlijk wel, gewoon proberen"

ja je kan het proberen, stukken zal je niet vliegen, gewoon loskoppelen indien nodig...
maar het is idd helemaal niet zoals het volgens de regels van de kunst zou mogen lopen.

voor door de week je makker eens omhoog te trekken kan t wel, maar als je op een zaterdag 30 slepen wil doen, zou ik iets anders nemen...

mijn persoonlijke mening maar (zit ook nog maar 2.5j in het zweven en vliegen) maar hang ook vaak achter een kistje

het gaat hem hier ook niet over een full time sleper dat Dirk wil.

bwa ik nog maar zo'n 18 jaar met modelvliegen bezig en heb achter zowal alles al aangehangen : van indoor tot full scale piper pawnee. en een pawnee met een 6 cilinder op trekt best aardig.

Back