Heren, Ik heb een Introduction van Höllein, en als ik (flink) gas geef, moet ik behoorlijk drukken. https://www.hoelleinshop.com/Planes...d=&a=article&ProdNr=GRU2015&t=49301&c=40&p=40 De idee is om een mixer te creëren, die bij meer gas geleidelijk meer down geeft. Is dat normaal, dat zo'n zwever de neiging heeft om bij meer vermogen de neus omhoog te steken? De domping (en instelhoek vleugel) is in het ontwerp ingebouwd: Ik hoor het graag. jan.
Dit is duidelijk een asymmetrisch profiel. Die geven flink meer lift als je de snelheid verhoogt. Hier hebben veel zwevers last van.
Heel normaal. Ik heb bij dit soort asymmetrische profielen een aparte motorfase ingesteld, met wat down op het hoogteroer.
Plus dat hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt hoe meer het model zijn neus naar boven zal steken bij een toename van de snelheid.
Maar het instelhoekverschil is wel aanzienlijk waardoor hij redelijk wat down nodig hebt als je (relatief) hard gaat vliegen. Ik had op de Inside niets gemixed want het was makkelijk weg te knuppelen en ik wilde juist dat hij zo hoog mogelijk ging in die 30 seconden
In een ander draadje werd het mixen van gas met hoogte als een soort doodzonde afgeserveerd . . . https://www.modelbouwforum.nl/threads/nogmaals-welke-zender.280494/page-22 Ik kan er prima mee leven, dus wat mij betreft: klaar. Had eea. gisteren willen testen, maar dat is helaas niet gelukt; geen fijne vliegomstandigheden. jan.
Als je 'm beter leert kennen kun je je ZP nog naar achteren schuiven, zoals ik in het andere draadje al zei. Zie ook wat Rick zegt hierboven. Hij zal dan wat gevoeliger op thermiek reageren en het sterke klimmen onder motor vermindert. Kwestie van smaak en vliegstijl dus voorzichtig met kleine wijzigingen proberen. Niet te ver gaan, want hij wordt ook kritischer op de overtrek en vrille. Als je inderdaad het ZP verder naar achter legt kan het zijn dat je een klein beetje materiaal onder de voorkant van het stabilo moet leggen om het hoogteroer weer neutraal te krijgen. Maar meestal zijn het maar hele kleine beetjes.
Hangt van het vliegtuig af lijkt mij. Op een motorvliegtuig loont het de moeite wat tijd in je domping en zijwaartstelling te zetten, op een Inside is het alleen maar om even omhoog te vliegen dus luistert het allemaal niet zo nauw en zou ik lekker mixen als ik jou was.
Ik had inderdaad geschreven dat je nooit motor en hoogte moet mixen omdat dat in veel gevallen schade op kan leveren. En naar mijn mening, ik heb er een paar zien vliegen, is het bij de Indtroduction ook absoluut niet nodig omdat ie met een normale aandrijving en goed gebouwd slechts licht stijgt bij motor aan. Ik blijf erbij dat er gewoon iets fout is in dit vliegtuig. Te grote aandrijving waardoor de snelheid enorm toeneemt, motordomp schijnt het niet te kunnen zijn, invalshoek ook niet. Wat ik ook in het andere draadje schreef, het kan een verdraaide vleugel zijn waardoor de invalshoek te groot word en hij bij toename van snelheid snel gaat stijgen. Dat moet je eerst allemaal nalopen, pas dan gaan rommelen met mixers, waar ik in principe op tegen ben. GJ
Die romp kan je niet verkeerd bouwen en te veel vermogen kan je er al helemaal niet in kwijt. Dat ding gaat gewoon met z'n neus omhoog als je harder gaat vliegen en daar kan je een paar %jes down bij mixen al je dat niet zelf weg wilt knuppelen.
Ik heb er 1 gevlogen met ongeveer 350 watt erin, die ging ongemixt onder een hoek van iets van 20 a 25 graden omhoog. Dat vind ik normaal. Dat moet je ook niet weg willen mixen, dat stuur je er handmatig uit. Als ie zijn neus echt omhoog steekt is er gewoon wat fout gebouwd. Dat moet je oplossen. Als je dat weg gaat mixen ben je fout bezig, dat kost efficiency. En wat ik in het andere draadje ook schreef, ik heb meerdere crashes gezien doir deze mix, ze komen aan voor de landing, willen doorstarten, accu leeg, regelaar slaat uit maar de downmix ramt hem dan wel de grond in. Veel piloten reageren dan te laat. GJ
Ik vloog de mijne met 270W en ging ook met z'n neusje zoiets omhoog. Wat die mixer betreft ben ik het zowaar eens een beetje met je eens: die mixer doet iets wat ik zelf makkelijk weg kan knuppelen en zou mij een probleem kunnen geven op het moment dat ik het niet verwacht, dus ik gebruik het liever niet. Maar.......ik ben een beetje verpest door mijn F5J ervaring: ik zet de motor 1 keer aan en blijf er dan in principe verder vanaf (tenzij ik het dal in verdwijn in Oostenrijk)...thermiek kwijt/niet gevonden of de 10 min zijn bijna om betekent doellanden en opnieuw proberen
Ja, als F5J wedstrijdvlieger is het anders. Na een tijdje werkt de motor ook niet meer dus dat weet je. Plus dat jij ook vliegfases gebruikt neem ik aan, dus in de landing zal je de mix op hoogte waarschijnlijk met de butterfly gebruiken. Maar voor de recreatievlieger zonder limiter zou ik nooit een mix op hoogte en gas gebruiken. Als ie echt met 40 graden of meer de neus omhoog steekt moet je het mechanisch gaan zoeken. GJ