Is dit wat als sleepvliegtuig?

knikvleugeltje

In Memoriam
:?: :?: :?:

Ik heb al een tijd een telemaster, het is absoluut geen mooie, maar hij vliegt tenminste. :wink:

Omdat ik ook graag wil 'sleepvliegen' op onze club, dacht ik deze telemaster te kunnen gebruiken.

telemaster-3.JPG

telemaster-2.JPG

Op de bovenste foto is nog net te zien, het buisje van de sleepkoppeling.
Ik heb zelf bijna nog niet gevlogen met dit vliegtuig, maar gezien de sleepkoppeling en de dikke servo die er aan zit, heeft dit vliegtuig vroeger wel gesleept in Duitsland, want daar heb ik hem vandaan. Naar verluidt is dit een 2 x vergrootte versie van een bestaande tekening????

Dit vliegtuig heeft geen welfkleppen, wat ik zelf een nadeel vind, maar is dit een probleem??

Wat de motor betreft: ik heb geen idee van het vermogen. Ze hebben mij verteld dat het een JLO is (uit de mijnbouw), maar het aantal cc??
De afmeting van de propeller is 24 x 8.
Vleugel is houtbouw.
Telemaster weegt 18,5 kg.
Span 360 cm.

Wordt dit iets, of moet ik wat anders zoeken? Zal ik de vleugels van welfkleppen voorzien?

Gr.
Taco.

je gaat hier zeker mee kunnen slepen, wel geen + 4 meter schaalbakken of snelle kleinere kisten.

is beter geschikt voor wat old timer zwevers vrees ik.

kleppen ga je zeker met zo'n kanjers van vleugels met plat profiel niet nodig hebben.

In tegendeel, zorg dat je genoeg rolroer uitslag kunt geven als er wat cross wind is.

Waar ik wel mijn bedenkingen bij heb is de motor. Ik vrees dat ze je op de club er niet graag mee gaan HOREN afkomen.

carburator aan de buitenkant en dan zo'n klein potje als uitlaat ??? dat kan heden ten dagen toch beter vind je niet ?

in ieder geval testen en vooral vlieguren ermee kloppen.

Niemand hangt graag achter een onervaren sleper, als die man dan ook nog onervaren is met het toestel wordt het helemaal link.

Dus vooral vliegen en dan komen de zwevers vanzelf vragen om erachter te hangen.

succes,

Peter

Het geluid valt hard mee, maar een geluidsmeting hebben we nog niet gedaan, dus ik heb geen idee.
De ene keer zeg je doe uit dat kreng, wat een herrie, en hij produceert geen 80 dB, en de andere keer is het net andersom.

Hier nog een foto van de motor. Nu met aanzuigfilter, daar er benzine wegsproeide.

motor-telemaster.JPG

Later maar eens geluidsmetingen doen, dan zie ik wel weer......

Nog steeds bezig met aanpassingen.

a)Wat kan ik het beste gebruiken (of wat gebruiken jullie) als 'struts'(hoe noem je die dingen?) voor de staart? Dit om te zorgen dat de sleeplijn niet achter het staartvlak blijft hangen.

b) Ben nog bezig met de motor. Afgelopen woensdag even 'testgedraaid'.(taxien) De motor komt niet echt op toeren. Ligt waarschijnlijk aan de prop (24 x 8)
de motor heeft bij benadering een boring en slag van 40 mm. Dan kom ik op ongeveer 50cc. (1/4 pi x d x d x slag) Niet echt veel om te slepen, zeker bij een span van 360 cm.
Ik ga eerst nog een andere kleinere prop proberen. Bevalt dit niet dan moet ik maar eens uitzien naar een motor van 80 - 90 cc. (denk ik :? ) (boxer???)
De propdiameter van 24 inch is het maximum vanwege de bodemvrijheid.

c) de wielen heb ik vervangen, stonden plat (100 mm. diam.). Nu 125 mm. gemonteerd, ook vanwege de rolweerstand.

Taco.

Back