Beste mensen, Ik weet niet of ik op dit deel van het forum op de juiste plek ben, maar ik begin maar met het stellen van mijn vragen. Moet ik ze ergens anders stellen, dan hoor ik dat graag en ook waar Voor de bouw van mijn zeilboot wil ik een messing buisje (rond 4) aan het einde iets optrompen. Door het buisje komt namelijk een schootlijn te lopen, die aangespannen haaks op het pijpje komt te staan. Volgens mij moet het mogelijk zijn het messing zacht te maken (voor dat ik het probeer uit te kloppen) en na het optrompen weer te harden zodat het weer de sterkte krijgt van voor het zacht maken. Ik heb reeds op het forum gezocht naar dit onderwerp, maar lees tegenstrijdige berichten. Mensen schrijven het messing kersenrood uit te gloeien, en het daarna rustig te laten afkoelen. Het zou nu zacht moeten zijn. Door het vervolgens weer kersenrood te verwarmen en het messing hierna in water te laten "schrikken" zou het weer harden? Mijn vragen: Is messing zacht te maken? Is zacht gemaakt messing weer te harden? Zo ja, hoe doe ik dat? Los van het harden nog een aanvullende vraag over het optrompen. Tips om dit zonder speciaal gereedschap uit te voeren? Groeten, Jan-Willem
zo als je zelf al schrijft word messing zacht door het te verwarmen en vervolgens langzaam afkoelen echter werkt het makelijker als het nog warm is ook werkt dit beter bij brons of koper wand messing is wat broser van strukruut en zal sneller schuren of breken het harder maken lukt inder daat daar het snel afkoelen van het messing hoe snelller je het afkoelt hoe harder het word maar ook hier gelt overdaad schaad koel je te snel zal het messing scheuren of bij het klijnste stootje breken ik zouw daarom voor afkoeling met olie kiezen dit gaat iets langzamer dan water maar snel genoeg als extra bevordert het de glij eigenscappen van het messing voor het uit trompen kan je een ronde punt aan een stuk houd schuren hiermee rek je de diameter van de buis eers voorzichtig op en dan kun je de buis met een hamertje afstompen
Ik heb daar al eens een verhaaltje over geschreven. Het antwoord op 1) is dus ja, door het te gloeien. In dat verhaal ben ik wel erg extreem gegaan, het kan bij lagere temperatuur (aan het eind ook vermeld) en misschien ook korter. Harder maken door een warmtebehandeling (verwarmen en afschrikken) kan beij messing helaas niet. De enige manier om dat wel te bereiken is koud vervormen. Door het koud trompen zal het weer gaan verstevigen en daardoor weer harder (en sterker) worden. Dit kan best wel nauw luisteren, dus zal het wel een kwestie van trial and error worden, vrees ik. Groet, Ad
J W , je kunt een buisje messing toch gewoon om een rond stuk trekken/buigen of uit de hand t`s ja geen 20mm rvs staal en trompen evt met de achterkant van een metaalboor(doe ik vaak) en daarna met een hamertje bij tikken of een holniet erop solderen en zo zijn er wel meer oplossingen . gr rexonamen
Dat zal bij een aantal messing buizen wel lukken. Het is afhankelijk van de hardheidsgraad van het materiaal, meestal aangeduid als zacht, half hard of hard, of met het percentage koud vervorming (% cold work). Die is helaas bij de meeste modelbouw produkten niet na te gaan. Bij draad zie je het ook vaak. Van de zelfde dikte kan je draad hebben dat in alle bochten te buigen is, of draad dat na beperkte vervorming al breekt/splijt. Zal dus ook een kwestie van trial and error worden. Groet, Ad
Ik heb messing hoeklijn 3 x 3 mm geprobeerd onbehandeld te buigen, dat breekt. Rood gestookt en onder de kraan meteen koud gemaakt. Daarna gebogen, werkt perfect. 1./waarom langzaam? 2./ ONZIN!! Messing (lijkt me net als roodkoper) alleen maar stug te krijgen door vervormen. Ik zou als er een lange tromp op moet de pijp tussen twee stukken hout klemmen met een groef die net kleiner is dan de diameter. Dan trompen (flairen?)(met een drevel misschien) en daarna pas buigen. Ik heb eikenhouten "mallen" gemaakt met een diameter van 20 mm, een groef van 2,9 mm voor een pijpje van 3 mm. pijp op tafel leggen, die buigmal met een lijmklem over de pijp op tafel drukken en met een houtje de pijp in de rest van de mal drukken/rollen. Als je het daarna nogmaals uitgloeit (rood verwarmen en onder de kraan afkoelen) kan je het zonde knikken of platgaan tussen je vingers om een as van 13 buigen. Kwestie van proberen. Ik schat in dat messing vaker uitgegloeid moet worden omdat het na een kleine verbuiging al weer hard is (let op dit is een gevoel dat ik er bij heb , hoeft niet zo te zijn) En niet ieder messing is hetzelfde. Vervormen van messing en koper met de vingers doen, als gereedschap nodig is, moet je het eerst weer uitgloeien .
messing behandelen Het is nog al tegenstrijdig, maar toch waar. Messing opwarmen en daarna afschrikken leidt tot zachter worden. Daarna zal bij kamertemperatuur de hardheid langzaam weer toenemen. Het verschijnsel heet precipitatie harding. Een trompje op messing pijp kun je bij een vriendelijke remleidinghandelaar laten zetten. Dat bespaart je het gereedschap.
Sorry, maar dit is niet correct voor wat precipitatie harding (of veroudering) betreft. Dat treedt in messing niet op, de enige mij bekende koper legering waarbij dit wel het geval is is beryllium koper. Bij messing is koud vervorming het enige hardingsmechanisme. Remleidingen zijn overigens over het algemeen van koper. Dat is veel beter vervormbaar dat (harde) messingsoorten. Die zullen bij een identieke behandeling veelal splijten. Groet, Ad Bakker
Heren, Allemaal hartelijk bedankt voor jullie inbreng. Leerzaam! Ik heb met belangstelling jullie ervaringen en advies gelezen. Natuurlijk ook nog doorgeklikt naar het artikel van Ad over modelleren van de reling. Ik ga jullie adviezen uitproberen. Bedankt. Jan-Willem