J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 24 aug 2012.

1. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Hey mede-zeilers,

Enkele jaren geleden liep er op dit forum een topic over de J-Class (zie j-class-romp)

Er was toen wel wat interesse van een aantal forum leden om een dergelijke romp af te bouwen. Wegens andere dingen had ik toen geen tijd om met dit project verder te gaan, maar nu enkele jaren laten heb ik de draad toch terug opgepikt.

Ondertussen heb ik van de Endeavour het geschaalde tekening van de originele lijnenplannen van Camper & Nicholson (1934) in mijn bezit, en dankzij het geweldige werk van forum-lid "Isola2" is er ondertussen op basis van die lijnenplannen ook een geweldig 3D Delftship model ontstaan:

Dit 3D model is helemaal conform aan de Camper & Nicholson tekeningen, met als enkele uitzondering de kiel die met 5 cm dieper werd gemaakt om de stabiliteit onder zeil te verhogen.

Vanuit dit 3D model ben ik dan verder gegaan om CAD bestanden van de spanten verder te bewerken, oa voorzien van "lipjes" om ze op een bouwplank te monteren, dit is "work in progress" en er moet nog wel wat aan gebeuren, maar hier alvast een eerste impressie:

Deze CAD spanten kan ik straks gaan laten laser-snijden (contacten hiervoor zijn reeds gelegd) zodat een mooie romp kan gebouwd worden.

Nu twijfel ik nog hoe ik eea. ga aanpakken:
    - ofwel laat ik de spanten laser snijden en uithollen, zodat ik de opgebouwde houten romp met holle spanten tevens als effectieve romp kan gebruiken (houten romp met glasvezel buitenom)

- ofwel laat ik de spanten laser snijden en niet uithollen, en wordt deze eerste romp puur een moederplug om op deze basis een mal te maken voor meerdere rompen.

(uithollen van de spanten betekend meer laser-snij-werk en dus hogere kosten - maar wel noodzakelijk als het een enige romp wordt --> anderzijds ga ik geen plug/mal maken om dan maar 1 romp te maken!)

Dus bottom-line: is er nog interesse in een romp van de J-Class Endeavour, en doe ik de extra moeite om een goede plug & mal te maken?

Ter info: het model is getekend op schaal 1:20 wat dus een romplengte geeft van 197 cm

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Fraai schip, zeer fraai. Het is dat ik geen ruimte meer heb voor een groter schip, anders zou ik beslist een romp willen. Succes met de bouw van deze beauty!

3. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Ik begrijp de verdieping van 5cm, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde: Het model zal meer als showmodel staan dan daadwerkelijk zeilen. Voor het zeilen zou je in een aangeschroefde kiel kunnen voorzien, waarin de bulk van het gewicht. Dat maakt e.e.a. ook weer ietsje beter handelbaar. Uitgaande van 143 ton voor de Endeavour, en 1:20 schaal, kom je op ruim 17,5 kg, wellicht een halve kg / liter meer voor de extra aangehangen kiel (waarin je ca 5,5 kg lood in kwijt kunt als je deze giet, of ca 3-4 kg als je deze uit polyester maakt).

Aan de andere kant, met de diepere kiel heb je ook meer roer, wat ook wel weer handig kan zijn. dilemmas...

Op zich heb ik wel interesse in een rompje.

4. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Volgens Delftship komt dit model op een waterverplaatsing van exact 20kg (door de verdiepte kiel)

Het verdiepen van de kiel bij een J-Class is een standaard toegepast oplossing, het wordt ook zo gedaan bij de 1:16 AMYA J-CLASS klasse, en bij de kleine (denk 1:32?) Canterbury J class.

Buiten extra diepgang en gewicht voor verhoogde stabiliteit geeft de extra diepgang inderdaad ook een groter roer, wat tevens de controleerbaarheid verbeterd.

Dus waarom zouden wijzelf diezelfde methode niet toepassen op een 1:20° model ?

5. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik ga normaal voor houten modelllen.

Hier kun je bijv. ook wel wat vinden: Laser Cut Frames for any boat or thing you want to build a model of! Erg veel info, en mogelijkheden. Veel leesvoer.

Kunststof rompen zijn al te koop, al weet ik zo één twee drie niet of die van dezelfde maat zijn.

Ik zou graag zo'n model gaan maken, maar voorlopig lukt dat nog niet. Het zal dan waarschijnlijk een houten model zijn, want ik ben een echte houtbouwer.

Taco.

6. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Hmmmmmm,

goed project Dazz.

7. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Volgens mij is het verschil in diepte van de kiel nauwelijks te zien, op een boot van bina 2 m...
    Succes! Ik heb geen interesse in een romp (te veel projecten, te weinig ruimte en tijd) maar wel interesse in het bouwverslag!

8. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Teveel projecten? De mini-slepers zijn bijna klaar, toch. En zeg eens eerlijk, je had nog geen zeilboot, toch? ;)

9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    <offtopic>
    Jawel, ik heb die 16m2 van mijn vader nog, die ik langzaam aan het opbouwen was.
    En de mini-slepertjes zijn dan wel in de afrondingsfase, maar ik heb nog genoeg hoor:
    -De Libeccio - in opbouw
    -2x ZZ - in opbouw, maar even in "zomerslaap"
    -Een vierde BathTubSpringer-achtige - in opbouw maar ook even "on hold"
    -Die zestienkwadraad dus, ook in opbouw maar "on hold"
    -2x ZZ - op de plank, meerjarenplan - net als de andere twee ZZ's trouwens
    -Een Dickie Tug - op de plank
    -Een tweede Key West - op de plank
    -Een Graupner Maxi Speed - op de plank
    -Plannen voor een zelfbouw utility/pilot bootje, een beetje á la die schepen uit de serie Danger Coast
    -Vakantieplan: Twee EeZeBilt bootjes bouwen...

Projecten genoeg, dus... En daarbij zijn al mijn boten kleiner dan 1 meter, dat wil ik graag zo houden want dat past goed in de stelling...
    Als ik nog een tweede zeilboot wil, bouw ik wel een basic-jolle, een Footy of een RG-65. Lijkt me beter voor mij...
    </offtopic>

10. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
  11. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Ik heb contact gehad met die man. Een "nadeel" voor mij dan toch is dat hij de J-class boten kan leveren in 3 formaten: 104", 60" en 48", respectievelijk 264 cm, 152 cm en 120 cm.
    Die eerste is voor mij echt te groot, die andere 2 zijn dan weer kleiner dan wat ik wil.
    De prijs (375$ voor 104" en 250$ voor 60") is mij trouwens ook wat hoog, gezien daar nog transport en invoerkosten van VS naar hier bovenop komt.

De man is wel zo vriendelijk geweest om mij in contact te brengen met de italiaan die voor hem via delftship en CAD de CNC files bezorgd die hij gebruikt voor zijn laser-cut service.

Deze italiaan kon mij desgewenst wel CAD plannen leveren in elke gewenste schaal, maar vroeg hiervoor 300€. Da's mij toch wat veel voor een "hobby", dan moeten de echte bouwkosten nog beginnen....

12. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Voortgang...

Zoals hierboven te lezen waren de reeds beschikbare dingen op internet voor mij ofwel niet toereikend ivm de grootte, ofwel ging eea al snel erg veel geld kosten.

Het leek mij echter wel een uitdaging om zelf wat aan de slag te gaan verder met het tekenen van CNC-snijbare plannen, en zo geschiedde.....

Op basis van het Delftship model van de Endeavour getekend door Isola2 (op zijn beurt getekend op basis van scans van de originele lijnenplannen van Camper & Nicholson die ik hem had bezorgd) ben ik verder gegaan in Illustrator om de spanten klaar te stomen voor contructie...

Om te beginnen alle spanten voorzien van
    1) lipjes bovenaan die ten opzichte van de waterlijn allen gelijk komen, zodat ik de spanten omgekeerd kan monteren op een bouwplank
    2) uitsparing voorzien onderaan het spant waar de kielbalk in past
    3) Rondom het spant 3 mm afdoen, spanten aldus zo 3 mm kleiner langs elke kant hier komen 3mm balsa latjes als bekleding, zodat de voltooide romp de correcte maten heeft (in het rood de originele lijnen op juiste grootte, in het zwart de snij-lijnen 3 mm kleiner)

Uiteraard op basis van de zij-zichten, de kielbalk verder tekenen, eveneens 3 mm rondom afnemen overeenkomstig de spanten, tekenen van uitsparingen voor de spanten:

Als alle spanten voorzien waren van lipjes, uitsparingen en 3mm smaller rondom, alle overbodige lijnen opgekuist (enkel lijnen die uitgesneden moeten worden blijven in de tekening!), kielbalk opgedeeld in 3 stukken, en dan alles bij elkaar "gepuzzeld" zodat het op 2 platen van 90x60 cm past:

Waarom 90x60 cm ? --> de man met wie ik contact heb om dit te laten laser-snijden kan maximaal 90x60 aan ;)

De tekeningen zijn opgestuurd en ik verwacht in het kort een offerte hoeveel het moet gaan kosten om dit met de laser te laten snijden...

To be continued....

13. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Dazzler: persoonlijk lijkt het mij een erg goede keuze dat je voor 100% schaal bent gegaan. Beter iets reven dan de rompvorm onrecht aandoen door een extra 'verdieping'. Volgens mij zal ze er niet minder om varen, zeker een schip met de geplande afmetingen niet.

14. bas199610

bas199610

Lid geworden:
    12 apr 2011
    wat moet zon rompje dan ongeveer gaan kosten ??

mvg Bas

15. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Van dat formaat zal niet goedkoop worden... ik vermoed >150€ voor een GFK-romp.

16. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    (ik vermoed >150€ voor een GFK-romp) ,zal wel oplopen naar 250-350 euro , want dat kost een mooie romp gemiddelt , wat ook niet te duur is , he he klingt gemakkelijk rompje kopen , maar voor die gene die de mal positief daarna negatief en daarna de romp eruit maakt is een hoop werk en een goede mal kost nu eenmaal geld ,word vaak simpel over dacht , en de bouwer bepaalt de prijs (toch).

Dzz sucses . gr rexonamen

17. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    2 meter is vrij groot. een 3,5 meter kano kost zo'n 400 euro. Een J-klasser is een stukje kleiner qua oppervlak, maar de vormen zijn wat ingewikkelder om strak af te werken. Daarnaast zit je waarschijnlijk met een deelmal. Ik zou er wel even aan kunnen rekenen wat zoiets commercieel zou kosten.

18. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Gelukkig wordt een J-Klasser niet zo zwaar uitgevoerd als een kano, dus dat scheelt aan materiaal. Ja, over de afwerking is al e.e.a. gezegd. Dat kost vaak de meeste tijd, maar maakt uiteindelijk wel het verschil. Een mooie romp is wat waard, vandaar dat ik ook zeg > (meer dan) 150€. Ook afhankelijk van de mate waarin de verkopende partij de vrije tijd die erin gestoken is terug wil zien in de verkoopprijs.

19. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    De mal zal inderdaad in 2 delen zijn, romp is breder halfweg tussen dek en waterlijn, ook zo een smalle kiel kan je niet op een deftige manier lamineren in een romp uit 1 stuk.
    Prijs kan ver uit elkaar lopen, kale romp in polyester of strak in de gelkoot ;)

20. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    En denk jij, René, heeft een J-Klasser met die afmetingen nog een hulpkiel nodig of kan elegant worden opgelost (afmetingen romp en zeilen op schaal, maar misschien klein beetje extra ballast onzichtbaar in de kiel)?

Deel Deze Pagina