serge pot
Forum veteraan
Voor een aantal maanden terug van een vliegcollega een zenoah 20cc benzine motor gekregen waarvan de klacht was dat deze niet bleef lopen .of ik hem wilde hebben .Nou deze motor dus opgevangen .
Motor had geen compressie meer en de bougie was van een chinese makelij. Bougiedraad was totaal niet meer aanwezig .dit is opgelost door een busje te maken met uitwendig 14mm draad en inwendig 10x1 draad . dit busje is in de cylinder geplaatst en gebrogd met 2 pennetjes in gaatjes tussen het schroefdraad .de afdichting is verzorgd door ouderwets inklinken van metaal . als bougie een Champion Y82 . Nu heeft de motor weer compressie en was het dus afwachten op een doel voor deze motor .
Die kwam heel toevallig een maandje terug .Van onze Penningmeester kreeg ik een Jodell Robin van graupner van 160cm span .Hier was ik zeer blij mee . Een eigenzinnig toestel en passend voor de motor.
Graupner Jodel Robin
Dit is de versie dus .
Toestel was al wat jaartjes oud ,maar de servo's zijn perfect in orde en worden dus gebruikt .
Echter in de romp was de servoplaat in rubbers opgehangen en de roeren aangestuurd met stuurstangen waarin knikken zaten . het stuurwiel werd via via mbv hefbomen aangestuurd .dit heb ik 10 seconden bekeken en eruit gehaald .
Een compleet nieuwe servo plaat gemaakt waaronder de bekabeling weggewerkt zit zodat deze niet klem in de servohevels kan komen te zitten .tevens een becvoeding geplaatst van 5 volt (oudere servo's) .

motor moest wel 18mm naar voren gehaald worden .
Dit is dus gedaan door 2x 9mm populieren op elkaar te verlijmen en een motorbok van gemaakt .dit is dus met 24uurs epoxy aan de romp verlijmd en geschroefd . achter in de motorbok zitten intrekmoeren m4 voor bevestiging van de motor .
De motorkap mocht dus even kennis maken met dremel en freeskop .

Motor paste er mooi in .
Op de motor zit nu een apc 15x8 aangezien er niet groter oppast ivm grondspeling . de motor zal nu wel wat meer toeren maken .we gaan het beleven . In de tank alvast benzine gedaan en door gevoerd naar de carburateur zodat de membranen weer nat en soepel worden (anders sta ik op het veld zo ellendig veel tegen die prop te hijsen )
In de romp ook een toegangsgat gemaakt om de sleepkoppeling te kunnen plaatsten .wat er achter kan ? Ik weet het niet .toestel is 5,6kg vliegklaar .



De bedoeling is woensdag avond invliegen als deze in mijn fiets kar past achter de snorfiets .
Motor had geen compressie meer en de bougie was van een chinese makelij. Bougiedraad was totaal niet meer aanwezig .dit is opgelost door een busje te maken met uitwendig 14mm draad en inwendig 10x1 draad . dit busje is in de cylinder geplaatst en gebrogd met 2 pennetjes in gaatjes tussen het schroefdraad .de afdichting is verzorgd door ouderwets inklinken van metaal . als bougie een Champion Y82 . Nu heeft de motor weer compressie en was het dus afwachten op een doel voor deze motor .
Die kwam heel toevallig een maandje terug .Van onze Penningmeester kreeg ik een Jodell Robin van graupner van 160cm span .Hier was ik zeer blij mee . Een eigenzinnig toestel en passend voor de motor.
Graupner Jodel Robin
Dit is de versie dus .
Toestel was al wat jaartjes oud ,maar de servo's zijn perfect in orde en worden dus gebruikt .
Echter in de romp was de servoplaat in rubbers opgehangen en de roeren aangestuurd met stuurstangen waarin knikken zaten . het stuurwiel werd via via mbv hefbomen aangestuurd .dit heb ik 10 seconden bekeken en eruit gehaald .
Een compleet nieuwe servo plaat gemaakt waaronder de bekabeling weggewerkt zit zodat deze niet klem in de servohevels kan komen te zitten .tevens een becvoeding geplaatst van 5 volt (oudere servo's) .

motor moest wel 18mm naar voren gehaald worden .
Dit is dus gedaan door 2x 9mm populieren op elkaar te verlijmen en een motorbok van gemaakt .dit is dus met 24uurs epoxy aan de romp verlijmd en geschroefd . achter in de motorbok zitten intrekmoeren m4 voor bevestiging van de motor .
De motorkap mocht dus even kennis maken met dremel en freeskop .

Motor paste er mooi in .
Op de motor zit nu een apc 15x8 aangezien er niet groter oppast ivm grondspeling . de motor zal nu wel wat meer toeren maken .we gaan het beleven . In de tank alvast benzine gedaan en door gevoerd naar de carburateur zodat de membranen weer nat en soepel worden (anders sta ik op het veld zo ellendig veel tegen die prop te hijsen )
In de romp ook een toegangsgat gemaakt om de sleepkoppeling te kunnen plaatsten .wat er achter kan ? Ik weet het niet .toestel is 5,6kg vliegklaar .



De bedoeling is woensdag avond invliegen als deze in mijn fiets kar past achter de snorfiets .