KDA 20-22L nieuwe lagers of nieuwe kwalitatieve motoren?

Het is zo ver.
Gisteren heb ik alle KDA 20-22L motoren eens gechecked en 3 van de 6 motoren vertonen enorme speling. De klok kan je makkelijk heen en weer bewegen.
Ik denk dat de lagers kapot zijn.

De vraag is nu: nieuwe kogellagers instoppen of nieuwe kwalitatieve motoren kopen?
Ik heb in een topic over vibraties van de motoren reeds enkele suggesties gekregen voor nieuwe motoren.
Als jullie er nog hebben, shoot!
Gezochte specs: 800KV-900KV, 3S-4S, 20A max. Die klasse ongeveer.

Ik heb vroeger al eens een link gekregen naar een leverancier van kwalitatieve kogellagers voor de KDA 20-22L.
Helaas kan ik die niet meer terugvinden.
Als iemand een specifieke link heeft naar de specifieke kwaliteitslagers, dan mag je deze hier gerust neerpoten!
Wat zijn jullie bevindingen met het vervangen van de lagers? Problemen opgelost?
 
nieuwe lagers

Ik heb vroeger al eens een link gekregen naar een leverancier van kwalitatieve kogellagers voor de KDA 20-22L. Helaas kan ik die niet meer terugvinden.
Als iemand een specifieke link heeft naar de specifieke kwaliteitslagers, dan mag je deze hier gerust neerpoten!
Wat zijn jullie bevindingen met het vervangen van de lagers? Problemen opgelost?

Vaak zijn nieuwe lagers te duur waardoor vervangen niet in verhouding staat tot de aanschaf van een nieuwe motor.
Hier: RCbearings Limited koop je echter voor weinig nieuwe lagers. Wel zelf even zoeken welke je nodig hebt, dus heel goed meten en hou rekening met "inch" maatvoering.

Nadat de lagers zijn vervangen doen de motortjes het vast weer prima.
 
Ik zou deze motoren blijven gebruiken en er goede kwaliteit lagers in te zetten.
Deze kosten wel ongeveer even veel als een nieuwe motor, maar ze worden er veel beter van.

Ik heb RC Timer motoren en heb daar Ezo lagers in geplaatst en ben daar zeer tevreden over. Voor mij nooit geen 1$ lagers meer.

Ik zit er nu over te denken om ook Keda motoren te kopen en hier Ezo lagers in te zetten, deze zouden zeer goed moeten presteren.

Ik heb ze hier besteld: Model & Small Bearings, Electric Motor Bearings, Skateboard Bearings
 
Bedankt voor de links jongens! :D
(Kees, ik wist dat ik die link al eens had gekregen van jou, vond hem eerst niet maar heb hem daarnet teruggevonden in de motorendatabase van Mario, thx again) :smile:

Ik weet even niet meer wat het probleem juist is.

Eén motor heb ik daarnet geopend, niet direct iets te zien of te voelen en dus terug dichtgemaakt. Heel raar, speling is weg. Misschien zat de clip er niet meer goed op ofzo?

Bij een andere zie ik dat er wat speling zit tussen de binnenkant van de lagers en de as. Maar de lager draait nog soepel rond. Hmm, ik weet niet wat ik er moet van denken.

Hoe herken je een kapotte/versleten lager eigenlijk?

Hoe verwijder je het best zo'n kleine lager? Eruit duwen/tikken van aan de andere kant?

@KeesvR: Welk type lager past in deze motoren? 3x7x3 zijnde type 683ZZ?
 
Als jou lager een buiten diameter van 7mm heeft zijn dit de juiste.

Hoe ik mijn lagers test:
- neem een latje en boor hier een gaatje in waar het lager in past (in jou geval 7mm)
- druk hier het te testen lager in
- neem de motor bell met motoras en schuif deze in het lager en houd het latje in je hand
- geef de motor bell een slinger, deze moet vlot rond draaien en lang door blijven draaien.
- ook mag je niets vreemds voelen (alsof er zand in het lager zit) dit is bij goedkope lagers meestal wel het geval ook al zijn deze nieuw
- Er mag natuurlijk nooit speling op het lager zitten, dit is te testen door hem op de motoras te schuiven en aan de buiten schaal te voelen of deze beweegt.

Succes.
 
Ik heb nog geen enkele lager eruit gehaald.
Maar als ik een digitale schuifmaat boven een lager leg, dan lijkt de buitenring groter te zijn dan 7mm, iets van 7,85mm. (wat een rare maat lijkt)
Binnenin is de diameter 3,16mm.
Mijn assen zelf zijn ook iets groter dan 3mm, iets van een 3,14mm.

Ondertussen heb ik bij één motor toch al moeten vaststellen dat de lagers zeker aan vervanging toe zijn: als ik een reserve-as door één van de lagers stop stop en de as links en rechts duw, dan zie ik zo de binnenste ring meebewegen.
Er zit dus behoorlijk wat speling op!
Vroeg of laat loopt die motor vast...

Nog even opzoeken welke lagers ik precies nodig heb.
 
Ja, de maat zal niet-metrisch zijn.
Ik heb de motoren momenteel niet bij de hand, maar ik zal de lagers sowieso moeten uithalen, ze moeten perfect passen natuurlijk!

Kees, nog een vraagje.
Bij SMB zie ik nergens links naar die EZO kogellagers. Kan dat?
Of zijn die SMB's rebranded EZO's?
 
Kedas heb ik lang opgegeven....de standaard lagers gaan gewoon te snel stuk. Het schijn wel zo te zijn dat je ze kan vervangen door keramische wat beter werkt maar ben overgestapt naar wat anders.
 
Ja, de maat zal niet-metrisch zijn.
Ik heb de motoren momenteel niet bij de hand, maar ik zal de lagers sowieso moeten uithalen, ze moeten perfect passen natuurlijk!

Kees, nog een vraagje.
Bij SMB zie ik nergens links naar die EZO kogellagers. Kan dat?
Of zijn die SMB's rebranded EZO's?

Bij de metrische lagers staan er vele Ezo's tussen en bij de inch maten veel minder inderdaad. Ik zou niet weten of de eigen merk lagers ook van goede kwaliteit zijn, maar ik verwacht het wel bij deze leverancier.
Ik zou ze een mailtje sturen om dit te vragen.

Ik heb trouwens nog wat lagers gevonden met volgens mij dezelfde maat en goede kwaliteit.
Carbonbird
Ik heb ergens gelezen dat de Carbonbird motoren eigenlijk Keda's zijn met betere lagers. Vandaar dat ik daar even gekeken heb.
 
Bij de metrische lagers staan er vele Ezo's tussen en bij de inch maten veel minder inderdaad. Ik zou niet weten of de eigen merk lagers ook van goede kwaliteit zijn, maar ik verwacht het wel bij deze leverancier.
Ik zou ze een mailtje sturen om dit te vragen.

Ik heb trouwens nog wat lagers gevonden met volgens mij dezelfde maat en goede kwaliteit.
Carbonbird
Ik heb ergens gelezen dat de Carbonbird motoren eigenlijk Keda's zijn met betere lagers. Vandaar dat ik daar even gekeken heb.

Ik heb ze in de vooravond al een mailtje gestuurd! :cool:

Die Carbonbird lagers zijn idd de lagers die ik moet hebben! :D
De prijs lijkt me ook niet mis...

Er staat bij dat je ze om de 5 uur moet olie geven.
Doet iemand van jullie dat ooit?
 
Nog vlug een vraagje over kogellagers in het algemeen.

Wat is het verschil tss keramische kogellagers en gewone kogellagers?

Welke gebruik je best voor RC motoren?
 

Als je dan de keramische versie neemt ben je echt goed bezig.
Keramisch is slijtvaster dan de 'normale' stalen lagers en loopt veel soepeler.

Ik heb bij vier Keda 20-28m motoren de lagers vervangen voor de keramische lagers van Causeman en dat maakte een wereld van verschil. Deze motoren hadden nog nooit zo soepel en stil gelopen.
Het kost wel een paar centen (€ 7,00 per motor) maar dan heb je wel wat.
 
Back
Top