KEIL KRAFT BANTAM XL

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Met Frans het idee geopperd een soort van Bantam voor een FS40 te bouwen.
Heb met de Sam wedstrijd balsa van RCEurope gewonnen dus komt mooi uit.

7a89a0b7-b6c6-4ca2-8fa7-5aa4b8179f68.jpg

Moet eerlijk bekennen werkt een beetje als een verslaving samen met Frans de beide Bantam's te vliegen.
Zou leuk zijn als er meer Bantam's met een diesel gaan vliegen.

En met Frans het idee geoppert een soort van Bantam voor een FS40 te bouwen.
Heb met de Sam wedstrijd balsa van RCEurope gewonnen dus komt mooi uit.

Die derde diesel Bantam komt eraan! Helaas teveel niet modelvlieg activiteit de laatste tijd om hem helemaal af te ronden. Was ook de reden dat ik er niet bij kon zijn gisteren.

Een Bantam voor een FS40 klinkt gaaf! Dat wordt dan een serieuze jongen. Zo'n 6.5cc motor heeft een aardig gewicht en levert ook aardig wat stuwkracht.

Die derde diesel Bantam komt eraan! Helaas teveel niet modelvlieg activiteit de laatste tijd om hem helemaal af te ronden. Was ook de reden dat ik er niet bij kon zijn gisteren.

Een Bantam voor een FS40 klinkt gaaf! Dat wordt dan een serieuze jongen. Zo'n 6.5cc motor heeft een aardig gewicht en levert ook aardig wat stuwkracht.
Ja voor FS40 kan leuk zijn maar dan geen Bantam maar deze https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4697 met spanwijdte van 1800mm.
Profiel onderzijde vlak dus makkelijk bouwer.

Ik zie de gelijkenis van de American Ace met de Bantam en ziet er inderdaad tof uit!

Had hem maar meegenomen in de nieuwe kit poll .
Waarom daar zijn ook leuke modellen uit gekomen die Janhein ijverig aan het tekenen is.
En dat gaan prima kitjes worden die Janhain kan laseren.

Een grotere Bantam of iets dergelijk is op de meeting geboren en dat kwam goed uit want had zoiets toch al op de todo lijst staan.
En als ik iets leuk vind en de FS40 heb liggen komt dat vanzelf een keer voorbij en komt er een kitje bij Sebastiaan.
Maar zal denk even moeten wachten want net aangemeld voor https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4751951-VK2-2nd-Half-2025-ROBBE-CHIP#post53920775

Ik kreeg van een niet SAMmer gisteren (zondag begon het al) de vraag of ik niet de Bantam 2x2 kon snijden, dan waren de liggertjes lekker makkelijk 6x6mm ipv 3x3:worship::hammer: en daarna kwam de vraag of de Southern niet even naar 2,5 meter kom opgeschaald.
Ik heb gelijk maar gezegd dat hij in 2028 aan de beurt is ongeveer. :stout:
Ben bang dat ik na de drukte hier er toch maar aan moet om iets op te schalen. Dus volgend jaar hebben jullie niets aan je ogen maar dan is het Douglas die op het veld staat met Vintage XL.:frustie::banana:

Ik kreeg van een niet SAMmer gisteren (zondag begon het al) de vraag of ik niet de Bantam 2x2 kon snijden, dan waren de liggertjes lekker makkelijk 6x6mm ipv 3x3:worship::hammer: en daarna kwam de vraag of de Southern niet even naar 2,5 meter kom opgeschaald.
Ben bang dat ik na de drukte hier er toch maar aan moet om iets op te schalen. Dus volgend jaar hebben jullie niets aan je ogen maar dan is het Douglas die op het veld staat met Vintage XL.:frustie::banana:
Dat klinkt wel heel cool een grotere Bantam en een mega Southerner

Oei dit gaat helemaal fout want denk niet dat het wachten is op 2028 maar nog in 2025 gaat gebeuren.

Want met het poetsen van die kleine Bantam rakker ook de PC even aangeslingerd en wat zitten stoeien met wat afmetingen.

Bantam voor FS40.jpg

1. Met 3mm vergroten naar 5mm wordt de spanw 1632mm en lijkt de romp wat klein voor de FS40.

2. Vergroten naar spanw 1800mm wordt 3mm > 5.51mm lastig is veel werk om alles aan te passen, ja sorry beetje lui.:hammer:

3. Met 3mm vergroten naar 6mm wordt de spanw 1958mm maar lijkt de romp erg groot :koud:
En dat lijkt ook wel zo in verhouding tot de Playboy, maar die heeft een korte romp dus dat is lastig vergelijken.
Dus om een lang verhaal lekker kort te maken wordt het een Bantam voor de FS40 met een spanw van 1958mm :goal

Bantam voor FS40 overzicht.jpg

1632 mm is ook een mooie maat.
Vliegt het lekkerde ook....
Bij een grotere spanwijdte,gaat ze op een motorzwever lijken.... en je moet haar ook opbergen/ meenemen......
Kun je wat met de romp alleen doen?
Kan ik ook meedoen?
Heb nog wel een mooi torretje voor deze beauty....

Bij een grotere spanwijdte,gaat ze op een motorzwever lijken.... en je moet haar ook opbergen/ meenemen......
Kan ik ook meedoen?
Je kan ook een soort clipped wing maken.
Haal je van beide kanten 150 mm af.
Met 1700mm heb je meer een motorkist.

Die American Ace lijkt qua romp veel op de Bantam echter vleugel op pylon.
Eigenlijk is Bantam een klasse apart en gelijkend op de Bantam Tether Sparky Car qua romp uitvoering. Om uiteindelijk uit te komen op de Bantam 1:1
Waarbij de Bantam Jeep weer eigenlijk de oorsprong is van de Willys Jeep. :thumbsup:

Kan ik ook meedoen?
Kan natuurlijk in elk formaat maar de keuze voor de grote is vanwege de combi met een OS 40FS.
De kleine lijkt me net effe te krap voor de FS40 en de romp aanpassen doe ik niet, want dan is het geen Bantam meer.
Maar bij de kleine zijn de latjes 5x5 dus lekker makkelijk en is ook een setje van te maken als Sebastiaan dat wil.
Bij de grote is het 6x6 dus ook lekker makkelijk en zal denk aardig zweven dus mooi voor de SAM EUROPE comp.

Die American Ace lijkt qua romp veel op de Bantam echter vleugel op pylon.
Eigenlijk is Bantam een klasse apart en gelijkend op de Bantam Tether Sparky Car qua romp uitvoering. Om uiteindelijk uit te komen op de Bantam 1:1
Waarbij de Bantam Jeep weer eigenlijk de oorsprong is van de Willys Jeep. :thumbsup:
Rene wat doe jij nou :banana: man wat zijn dat voor schatjes :waveen allemaal even leuk.
Heb ik dan toch de verkeerde hobby , misschien is dat ook te rijden met een OS 40FS.

Back