Keuze voor de juiste motor

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Boerssie, 12 mei 2024.

  1. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Goedemiddag allemaal,

    Ik heb in Corona tijd een bootje gebouwd (oud model snel varend bootje en is 1 meter lang) en een paar keer gevaren inmiddels en 2 vaarregelaars geroosterd en 2e set motoren erin...

    Ik heb in dit topic daar meer over gedeeld: https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaarregelaar-brand-voor-de-2e-keer-door.289261/ alleen heb ik nog vragen over de juiste motor keuze.
    Want er zitten nu hoge toeren motoren in en dat gaat niet goed.

    Deze keuze is knap lastig en hangt af van veel factoren:
    - type boot
    - vaarregelaar
    - motor (geborsteld of borstelloze motor)
    - accu's
    en mogelijk nog een paar dingen die ik vergeet .

    Omdat ik nu een nieuwe vaarregelaar moet bestellen kan ik dus ook kiezen voor een hele ander set (motoren en vaarregelaars)

    Ik heb even zitten zoeken en kom dan hierop uit met borstelloze motoren:
    2x D2822 1100 KV en zou 30A ESC bij moeten
    Deze bedoel ik dan: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._id=202405110521072591461983745800002582714_6

    2x deze regelaar XT60 40A (dus iets overcapaciteit denk ik) : https://nl.aliexpress.com/item/1005...7cM1IB10&utparam-url=scene:search|query_from:

    En met een Y kabel op 1 kanaal aansluiten (1 BEC aansluiting gebruiken richting de ontvanger).

    Maar is de D2822 1100 KV keuze wel de juiste keuze?
    En wat is het verschil met de hogere types zoals D3530 1100KV?
    Of past die niet op een 4mm dikke as, omdat de motor 5mm as heeft?

    Koeling? Hoe koe je die motoren het beste? Waterkoeling heb ik nu niets voor geregeld, dus ik hoop dat een ventilator ook kan, maar mogelijk heeft iemand hier meer informatie over.

    Gaat de boot straks heel langzaam door het water?
    Of komt hij wel op snelheid rond de 35 km/uur?
    Advies is daarom welkom om de juiste keuze te maken en dat we lekker kunnen varen zonder dat ik wat rooster .

    Bedankt alvast voor de reacties.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      257,9 KB
      Weergaven:
      73
    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      267 KB
      Weergaven:
      72
    • boot.jpg
      boot.jpg
      Bestandsgrootte:
      51,7 KB
      Weergaven:
      69
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.960
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Boerssie, Om dit bootje 35 km/uur te laten varen is denk ik niet zo slim. Veel te hoog en te tuitelig. Je noemt 1.100 KV motoren en een accu van 7,4 Volt. Onbelast draait de motor dan 8.140 toeren. Ik ga er even vanuit dat je 36 mm schroeven hebt met een spoed van 50 mm.
    8.140 x 5 x 60 : 100.000 = 24,4 km. Dit is de afstand die de schroef per uur in een vaste stof zou afleggen. Maar water is geen vaste stof, dus rekenen we een slip van 20%. Dan kom je op een kleine 20 km/uur uit. Harder moet je niet willen.
    Neem per motor 1 regelaar en zeker die tussen accu en regelaars af met een 30 A. zekering.
    De regelaar die jij noemt is er eentje voor een vliegtuig en die regelt de motor maar één kant op.
    Raad je onderstaande regelaar aan en dan 30A. exemplaren. Zijn niet duur en mijn ervaring met die dingen is goed. Koeling op de motoren is denk ik niet nodig. Gewoon eens voelen. In wezen zijn het de schroeven die bepalen hoeveel stroom er gaat lopen. Verwacht dat het wel onder de 10 A. per motor blijft.
    https://nl.aliexpress.com/item/1005004922495322.html?spm=a2g0o.detail.pcDetailTopMoreOtherSeller.4.2cfcMccvMccvpV&gps-id=pcDetailTopMoreOtherSeller&scm=1007.40000.327270.0&scm_id=1007.40000.327270.0&scm-url=1007.40000.327270.0&pvid=c80a709c-0195-4aab-bff3-a9895ca323ea&_t=gps-id:pcDetailTopMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.327270.0,pvid:c80a709c-0195-4aab-bff3-a9895ca323ea,tpp_buckets:668#2846#8109#1935&pdp_npi=4@dis!EUR!7.07!4.81!!!7.44!5.06!@211b80d117155227970153974e8ebb!12000031030142759!rec!NL!904549329!&utparam-url=scene:pcDetailTopMoreOtherSeller|query_from:&search_p4p_id=202405120706371981332068856321098947_3
    Geef elke regelaar een eigen kanaal, dan kun je om te manoeuvreren de boot om zijn as laten draaien. Om snel te varen koppel je de regelaars d.m.v. een mixer in je zender.
    En verder succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2024
    MicropropSport en Boerssie vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.788
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is al extreem snel voor dat rompje.
    Lompe janboerefluitjes schatting is dat het ding zo rond de 7 km/u al lang en breed in plané ligt, en dan moet je nog goed je best doen om 20 km/u te halen.
    Snelheid op het water wordt heel vaak ernstig overschat...

    Maar het probleem is een beetje die lage spanning: Om enigszins vermogen te zetten moet dan de stroom best hoog zijn.

    Klaas noemt de schroeven al, maar Boerssie niet...
    Begin daar eens mee. Dan kunnen we een beetje inschatten wat voor toerentallen er gedraaid moeten worden.
     
    Boerssie vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.960
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Ben voor het gemak uit gegaan van speedschroeven met een spoed van 1,5 x diameter. Een foto van de schroeven zou een hoop ophelderen.
    De regelaars die ik noemde zijn prima in het lage regelbereik, dus je hoeft niet volgas te varen. Met een hogere spanning krijg je veel te veel toeren en dat betekent snelheid. In mijn avatar ligt zo'n 20 A. regelaar op 7,4 Volt. De schroef loopt op minimaal gas ongeveer 100 omw. min. Mochten er normale schroeven onder zitten dan kom je aan een maximum snelheid van pakweg 15 km/uur. 700 of 800 KV motoren zijn denk ik ook mans genoeg. Eigenlijk veel te weinig gegevens voor een optimaal advies. Dus doen we het maar met wat er wel is. En 3/4 is gebaseerd op eigen ervaring. Gr. Klaas.
     
    Boerssie vindt dit leuk.
  5. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Misschien handig om hele zware regelaars te kopen die 80 ampere kunnen hebben met waterkoeling.
    Dan kan je die gebruiken als je op deze boot bent uitgekeken. (Eventueel geschikt voor brushless)
    En nu even zonder koeling aansluiten maar ze hebben wel beveiliging nodig lees ik.

    Ik heb ook het idee dat de schroef Assen schuin door de bodem gaan dus dat de schroeven ook energie leveren om de boot omhoog te duwen.
    Dan wordt het ook instabiel van.
    Wil je sneller dan moet de schroef helemaal horizontaal gericht zijn.

    Wat weegt de boot bij elkaar?
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2024
    MicropropSport en Boerssie vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.960
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laten we nu eerst eens proberen te begrijpen waar we mee bezig zijn. De rest komt later wel. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Stoompomp vinden dit leuk.
  7. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    De assen (4mm dik en 20cm lang) lopen inderdaad scheef door de romp.
    De schroeven zijn 36 mm drie bladschroeven.
    De boot weegt nu 3,7 kg (dat is incl 2 accu’s en huidige motoren)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Ik ga toch nu alles bijna vervangen, dus de accu’s kan ook nog op de schop, als dat een betere keuze is. Dus alle voorstellen zijn welkom
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.960
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het zijn in ieder geval geen speedschroeven en ik hoop dat die platic dingen heel blijven met die buitenlopers. Als je iets in de schroef krijgt ben je zo een blad kwijt. Zou ermee gaan varen en kijken wat de boot doet. Vaart ze naar je zin, zet er dan een paar messing schroeven onder. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2024
  10. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Ik begreep dat de schroefkeuze afhangt van de grote van de motor. De doorsnee van de motor is bijvoorbeeld 36mm dan mag de schroef zeker niet groter zijn dan 36mm.
    Speedschroeven zouden weer meer stroom vragen qua belasting en zal de vaarregelaar mogelijk wel zwaarder moeten zijn dan met 3 bladschroeven.

    vervangen voor messing is een goeie tip. Bedankt!
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat vind ik een wijze raad.
    Ik volg het draadje van @Boerssie al sinds hij deze plaatste op Model electronica.
    Een schip met een verdringer romp van 1 meter heeft al genoeg aan 20W om op romp snelheid te varen.
    Voor in plané te komen lijkt mij een vermogen van 7,4V x 30 A = 222W belachelijk veel.
    Voor mij moet je het niet in vermogen zoeken, maar toerental en schroef, diameter en spoed.
    Het gewicht is nu bekend, dus er kan een schatting gemaakt worden over het benodigde vermogen bij een gegeven snelheid, W = Nm/sec.
    Alleen nog de discussie over het rendement van motor en schroef.


    ,
     
    MicropropSport, MarcT en Boerssie vinden dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Boerssie,

    Even wat observaties vanuit mijn snel varende motorbotenachtergrond:

    1) De hoek van de motorassen is redelijk enthousiast, geschat aan de hand van de foto's zo'n 17°, terwijl voor een snelvarend model de grens op 7° ligt. Helicopter aandrijving, die de neus flink naar beneden zal drukken zodra er serieus vermogen gebruikt wordt.

    2) De ronding tussen de bodem en de spiegel is not done, dit moet een messcherpe hoek zijn, die het voorbij stromende water lost. Het water zal langs de ronding omhoogkruipen tot de zwaartekracht het wint en het water terug valt, waarna het verhaal opnieuw begint, het recept voor een boot, die onophoudelijk wipt.

    3) Voor een boot van een meter als verdringer heb je maar weinig vermogen nodig, dat is je al uitgelegd. Wil je sneller kunnen varen dan heb je meer vermogen nodig.
    Bij meer vermogen (en een goed gekozen prop) wordt de neus in het water gedrukt (zie 1) en zal de boot niet, of uiterst moeizaam in plané komen.
    Het relatief hoge gewicht is ook een factor, maar niet zo groot als de foutief ingebouwde aandrijving.

    Als voorbeeld een filmpje van mijn 110 cm M.A.S. voor deze gelegenheid (test als baitboat) geballast, tot de boot 6,8Kg woog.
    Ik ben voorzichtig in het smalle vaarwater, maar tegen het eind, zie je dat ook 6,8 Kg in plané komt.

    De ashoek is minder dan 7° en er ligt een 4250-800Kv buitenloper in, die op 4S een Ø57 mm speedschroef aandrijft. De 5 mm as is 50 cm lang. Vermogen rond de 1000W.

    Zonder alle zandzakken aan boord vaart dat zó:

    Aan het begin en eind vaar ik op wandelsnelheid, dan draait de motor zo langzaam als mogelijk (dus heel weinig vermogen nodig als verdringer).

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2024
  13. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Goedenavond Jan,

    Bedankt voor je reactie.

    De hoek van de motorassen heb ik zelf zo bepaald en gedacht dat het handig was dat ze wat dieper in het water zouden zitten, zodat je niet snel troep wat aan de oppervlakte drijft in de schroef krijgt. Het model heeft eigenlijk 2 buitenboord motoren en die kun je wel horizontaal erin maken, maar op schaal was dat voor mij te veel uitdaging voor de bouw van mijn eerste bootje (want dan moet het ook nog draaien om mee te sturen). Ik heb nu niet meer ruimte onder de romp, dus ik heb het zo gemaakt, zoals het nu is, maar wel volgens de tekening van de boot. Ik heb geen ruimte om de motoren er lager in te leggen om de hoek anders te krijgen. Of ik moet de schroeven bijna door de spiegel naar buiten laten komen en dat is ook niet de bedoeling.

    Punt 2 is eventueel wel aan te passen met polyester plamuur denk ik, zodat je het bij de spiegel scherper krijgt. Met de laatste keer varen wipte de boot niet, maar is wel een goeie tip als dit wel gebeurt, dan weet ik waar het probleem zit.

    Die boot van jou vaart mooi en ook leuk om op de boot zelf mee te kijken als je het filmt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Wauw, al jullie reacties geeft mij wel een idee dat ik nog heel veel kennis mis
    Al jullie reacties lezen geeft veel aan info en ik moet nog een hoop leren en ik heb veel informatie om over na te denken.

    De huidige motoren zijn 2 12T motoren met veel (te veel!) toeren (32.000) begrijp ik inmiddels: deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006293201430.html?spm=a2g0o.productlist.main.9.4e2a6e12YLTDPR&algo_pvid=4f09a11a-e643-469d-95f9-68e50753a396&algo_exp_id=4f09a11a-e643-469d-95f9-68e50753a396-4&pdp_npi=4@dis!EUR!8.82!6.00!!!67.16!45.67!@2103853617155365698665826e12f4!12000036638944425!sea!NL!722877769!&curPageLogUid=THBMbqcVqFTR&utparam-url=scene:search|query_from:

    De laatste vaarregelaar was deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006076248509.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.347dqhvcqhvc7v&algo_pvid=442f0c76-252d-40a7-91fb-d999ded88c4c&algo_exp_id=442f0c76-252d-40a7-91fb-d999ded88c4c-6&pdp_npi=4@dis!EUR!95.20!32.08!!!724.52!244.15!@2103847817154170309554592e460e!12000035617326627!sea!NL!722877769!&curPageLogUid=niU6AsPvJbXt&utparam-url=scene:search|query_from:
    Ik had deze vaarregelaar geprogrammeerd op 25% van het vermogen voor vooruit en achteruit en toen heb ik mooi kunnen varen zonder problemen.
    Maar de snelheid was met 25% voor mijn gevoel aan de trage kant.
    Jammer dat het niet flexibel ingesteld kon worden op 33% bijvoorbeeld dan was het mogelijk net goed gegaan (is o.b.v. gevoel en niet met een berekening, dus ik kan het ook fout hebben... ). Want van 25% naar 50% was van korte duur (ging wel mooi snel over het water).

    Ik wil deze boot voor mijn zoontje afmaken en zo maken dat het niet meer kan doorbranden. Dan kan ik verder om een nieuw model uit te zoeken om die te gaan bouwen en we altijd samen kunnen varen.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.784
    Locatie:
    Salland
    Boerssie, allereerst: het is een model van een (klassiek) jachtje. Geen speedboat, geen racekanon.
    Dan moet je ook niet willen dat het ding 35 km/uur vaart. daar is de romp niet geschikt voor. Te kort, te breed, te plomp. Geef je gas, dan trek je al het water onder je model uit, de boeg komt max omhoog en het model moet steeds tegen haar eigen boeggolf opvaren. Kost klauwen met ampere's.

    Voor de duidelijkheid: ik heb een model van de FL-8, een slank reddingsschip voor de Oostzee. Romp is afgeleid van de 'Schnellboote' van de Kriegsmarine. Scheepjes die op de Noordzee met 35 a 40 knopen voeren. Echt op snelheid gebouwd dus.
    In die FL-8 van mij staan de schroefassen bijna evenwijdig aan de waterlijn. Messing driebladsschroeven.
    Motoren: 2 x brushless motoren er in, varend op 7,4V Lipo.
    De regelaars heb ik afgesteld op maximaal 60% van maximaal. Waarom? Als de motoren sneller draaien komt de boeg nóg verder uit het water dan op de video te zien is en gaat het model over stuurboord hangen. Er is dan té weinig romp in het water om het model stabiel te houden. Twee momenten te zien waarop de boot op 60% vaart en dan zie je de boeg fors uit het water komen en het model al een beetje, zoals Klaas dat zo mooi zegt, 'tuitelig' worden. Instabiel dus. 0.25 en 1.13.
    En dan liggen mijn schroefaskokers nog redelijk horizontaal; met die van jou, onder een hoek van 17 graden, wordt het model helemaal omhoog gedrukt en gaat gegarandeerd op haar zij liggen.

    Advies: stap af van je idee van die hoge snelheid. Zet er een paar goeie messing schroeven onder en vervang de motoren door types die wat minder enthousiaste toeren maken. Torque-motoren dus.
    Dan zuipen die motoren veel minder amperes, kun je langer varen, heb je meer plezier.
    En los daarvan: ik weet natuurlijk niet welke leeftijd en ervaring je zoontje heeft, maar een modelbootje wat 35km/uur zou halen, komt bij mij niet in handen van een kind. Da's garantie op een hele korte vaartijd (tot het model ergens tegenaan klapt) en als je pech hebt schade aan andere modellen of andere zaken.
    Daar maak je geen vrienden mee.
    Fietssnelheid (20 km/uur) is voor een modelschip al heel wat.
     
    Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Idd deze hoek van de schroefas is niet optimaal.

    Verder kan je 2 bladsschroeven uitproberen, deze 3 blads zijn voor een schaalmodel.

    In het verleden had ik een simpele snelle boot met z- drive zoals deze: https://www.woutersmodelbouw.nl/robbe-blue-marine-4005697011625 (zie foto 2)
    Dit haalde wel ongeveer de gevraagde snelheid.
    Vandaar mijn vraag.

    En idd is de spiegel niet zo scherp.
     
    Boerssie vindt dit leuk.
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.784
    Locatie:
    Salland
    Zucht...
    Hasta: het door jou aangeduide model is een... jawel: raceboot.
    Bedoeld om in plané te gaan.
    Een totaal andere rompvorm én aandrijving dan het klassieke jachtje van Boerssie.

    Wat je doet is een klassiek trekkertje vergelijken met een Audi.
    Ja, het rijdt allebei, maar daarmee houdt de overeenkomst wel op.
     
  18. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    idd maar ja als je snelheid wil halen moet je dus eigenlijk naar dit model kijken. En dan zijn er dus ook best wat afwijkingen.
     
  19. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Bedankt Roel, mooie boot heb je. Ik ga er over nadenken wat handig is, want snelheid op het water is ook bedrieglijk om goed in te schatten. Misschien is 20 inderdaad beter en past het ook beter bij het model.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Boerssie,

    Zoals zo vaak, heb je eerst gebouwd en toen gevraagd, dat gaat in de meeste gevallen niet goed.
    Ik zie nu pas de tekening (van een 1:1 jacht) en zie dat het best een rap model is, geen speedboot, hooguit een halfglijder.
    Een halfglijder is 1:1 én op schaal een slecht idee want het vreet energie...

    Als rap model, had je langere schroefassen moeten nemen en de motoren voorin, zoals in mijn ruwe schets, dan had je het helicopter effect voorkomen en zou het model prima varen met een matige motorisering:
    Aandrijving 02.jpg
    Ik realiseer me dat om dit te verwezenlijken, je het interieur eruit moet halen, wat effectief op een herbouw neer zou komen.

    Ik zal mijn gedachten eens laten gaan over hoe je er nog wat van kunt maken, dat 10-12 km/h zal varen.

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport en Stoompomp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina