KNRM / RNLI Rib Atlantic 75 veronica van station Harlingen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 6 jan 2010.

1. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Aangezien het project van de Koos van Messel bijna is afgerond, was het tijd voor een nieuw bouwproject.
    Op de laatste hobbybeurs in het FEC te Leeuwarden waar we met de mini KNRM club stonden, hebben we nog gesproken over welke boot we nog zouden kunnen bouwen.

Het type Carlot is natuurlijk een zeer mooi gelijnd schip en ook leuk om te bouwen.
    Maar er zijn mij al vele voor gegaan dit type schip al als model hebben gebouwd.

Een model van de Nicolaas is er bij ons op de club ook nog niet maar dit vindt ik persoonlijk geen mooi schip om na te bouwen als model.

Het viel op dat de rib van het type Atlantic 75 eigenlijk niet of bijna niet als model gemaakt is, terwijl dit type toch al langere tijd dienst doet bij de KNRM.

Op het net een modelletje gevonden van het type 21 (bouwpakket schaal 1:25) welke niet meer geproduceerd wordt, en een model van het type 85 alleen dan als model voor in de vitrinekast.

Voor de rest eigenlijk niets.

Dus de keuze was toen vrij snel gemaakt het wordt een Atlantic 75 en wel de Veronica van het station Harlingen.
    Dit is een nog vrij nieuwe boot en redelijk bij mij in de buurt om even langs te kunnen gaan.

Het eerste probleem diende zich snel aan………geen tekeningen van de boot te krijgen, met name het spantenplan.
    Contact gezocht met de RNLI en de KNRM en na een aantal weken wachten en bellen, en met medewerking van de KNRM (Hans van der Molen) toch voldoende info gekregen om een model te kunnen maken.

Het zal een zelfde bouw worden als de Koos van Messel, dus een polyesteren romp en dek en console met hypalon tube.
    Een mooie maat voor deze boot vond ik +/- 1 meter.
    Uitgangspunt was toen de diameter van de tube.

Zoals jullie hebben kunnen lezen in het verslag van de Koos van Messel heb ik deze gemaakt van drijfslangen die ze in het zwembad gebruiken om mee te spelen.
    Deze slangen hebben een diameter van 62 MM daarbij komt een laagje van 1 MM polyester voor versteviging, en 1 MM hypalon rubber.
    Dus de totale diameter komt op 66 MM.

De atlantic heeft een tube van 550 MM / 66 MM = schaal 1:8,3

De boot heeft een officiële lengte van 738 cm / 8,3 = 89 cm voor mijn model.

Afgelopen kerstvakantie gestart met de bouw van de houten mal.
    Tevens een bezoek gebracht aan station Harlingen en daar foto’s van de veronica gemaakt.
    Aangezien de bouw van de romp ed. hetzelfde zal zijn als de Koos van Messel zal ik vooral foto’s plaatsen van de voortgang en wat minder tekstuele uitleg.

Gr.
    Leo

PS.
    Marten bedankt voor de mooie actie foto.

Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  2. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Aangezien de bouw van de romp ed. hetzelfde zal zijn als de Koos van Messel zal ik vooral foto’s plaatsen van de voortgang en wat minder tekstuele uitleg.

Eerst alle spanten getekend, overgetrokken op multiplex van 9 MM en netjes uitgezaagd.
    Daarna alle spanten met elkaar verlijmd om een stevig geheel te krijgen.
    De draadeinden dienen om tordering van de mal te voorkomen en om de spanten met elkaar in lijn te laten lopen.

Daarna de spanten bekleden met 3 MM triplex welke erop gelijmd worden.
    Om de boel tijden het drogen van de lijm te fixeren zet ik de beplanking vast met nieten.
    Deze worden na uitharding van de lijm weer verwijderd.

Gr.
    Leo.

3. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    mooi project
    kijk er nu al naar uit hoe het eruit komt te zien
    zag ze vaak varen op onze vakantie bestemming
    zoals de eerste foto
    zie je ze heel vaak uit het water springen
    ergguuuggg kickee

grtz lip

4. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Weer goed bezig, ik blijf hem weer volgen!

Groeten Halmar

5. PeterD

PeterD

Lid geworden:
    25 mei 2007
    Mooi projekt!

Heb de vorige ook gevolgd,echt heel mooi geworden
    Nu dit weer,ben benieuwd en blijft dit volgen
    Heb je ook al een idee voor de 2 BB motoren,of worden het 2 dummy motoren met een vaste as verstopt?

Heb ook de wens ooit zoiets te bouwen,maar tijd en kennis ontbreekt op dit moment.
    Een mal trekken lijkt me ook best een nauwkeurig werkje.
    Is het trouwens vanaf tekening of op basis van iets anders

Gr Peter

6. BigBoat

BigBoat Guest

Hi Leo, zo te zien heb je er weer zin in.
    Ik mis nog de wat je gaat gebruiken als aandrijving ?
    Naar ik aanneem wordt het deze keer geen Zenoah....of toch ???

Mvg, Rob

7. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Peter,

het wordt GEEN vaste as met 2 dummy motoren !!!!
    En de boot krijgt de exacte maatvoering/vorm van de echte Atlantic 75.

gr.
    Leo.

8. PeterD

PeterD

Lid geworden:
    25 mei 2007
    Ben benieuwd hoe het wordt
    Zoals gezegd,ik blijf het volgen

Surprise me

Gr Peter

9. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Rob,

Alles goed daar, en natuurlijk nog de beste wensen voor 2010 !!!!!

Nee, dit keer geen Zenoah maar wel 2 electro BB.

De uitdaging van dit project zit hem voor mij niet in de romp en opbouw, want die is bijna identiek aan de bouw van de Koos van Messel.

Maar wel in het maken van de schaal modellen van de 2 yamaha 75 pk BB.
    Wil deze ook graag met de trim/tilt functie uitvoeren, zodat je onder het varen de mogelijkheid hebt om de motoren te trimmen (het verstellen van de hoek van de motoren ten opzichte van de spiegel van de boot).

En bij ondiep water de motoren geheel uit het water te trimmen (tilt).

Tevens speel ik nog met de gedachte om de kantelzak ook werkend te maken.
    Weet niet of dat mogelijk is aangezien de electromotoren dan waarschijnlijk in aanraaking komen met het buitenwater e.d.

Maar goed dat is voor later.
    Eerst ga ik de romp, dek, tube, console, ed. bouwen en daarna de BB 's.

En ik moet natuurlijk nog uitvogelen (einge hulp wel gewenst) wat de beste setup voor deze boot is (moet natuurlijk geen powerboat worden met 80 km/uur)

dus welk type electromotor en hoeveel vermogen, met/zonder waterkoeling (moet natuurlijk wel in de schaal motor passen)
    aanbevolen accu voltage/capaciteit.
    welke regelaars (2x) wel/niet watergekoeld

gr.
    Leo

10. Pieberedmer

Pieberedmer

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Ziet er mooi uit, ik zie de echte regelmatig varen. Altijd weer mooi om te zien.
    Ik wens je veel succes met de bouw

Als je nog belangstelling hebt voor foto's van de Veronica, neem maar contact met me op.

11. BigBoat

BigBoat Guest

Hi Leo, jullie natuurlijk ook nog de beste (hobby) wensen en een gezond 2010.
    Heb wel eens een uitstapje gemaakt naar electro, maar ik ben niet echt een electrovaarder.
    Het probleem zal denk worden de afmeting van de motoren zelf tov de BB-inbouwmaten.
    Daarbij loop je bij gewone motoren aan tegen de hoge inbouwmaat, brushless in lager.
    Misschien dat je 1:8 dummymotoren kan kopen en die ombouwd naar brushless ?
    Volgens mij heeft KSB ook outboards, je zal dan wel het nitrogedeelte eraf moeten halen of alleen de onderbouw kopen en de opbouw zelf maken (heeft mijn voorkeur)
    Product Details
    De krachten en de snelheid die jij nodig hebt zal je niet vinden in eoa Graupnermodelletje van een paar 10'tjes.

Misschien kan je bij deze man eens shoppen.

Mvg, Rob

Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2010
  12. PeterD

PeterD

Lid geworden:
    25 mei 2007
  13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Als voormalig schipper op een Atlantic 21 heeft dit draadje uiteraart mijn aandacht :D
    Mis in de opsomming van de extra functies nog de ballasttank?

14. Botter

Botter Guest

Bruinvis was toch geen atlantic? Vaart nu rond met zo'n lelijke suzuki erachter:( Wil je zo'n ballastank maken moet je op schaal nog 10 liter aan boord hebben. Is voor het brandingsvaren dus lijkt me in zo'n model niet echt nuttig ;)

15. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Adam,

net wat botter zegt, denk niet dat je hem voor zo'n model nodig bent.
    En blijkt het toch nut te hebben, kan ik hem er altijd later nog inzetten.

Als je met de motoren kan trimmen en de ballast (accu's) goed kan verdelen moet je al een heel eind komen.

Zo zit ik ook nog te twijfelen of ik de planneervlakken, die er later onder geplakt zijn (zie foto) ook voor dit model gelijk in de romp moet maken.
    Gelijk in de mal meenemen is wel zo gemakkelijk maar later bijna niet meer mooi te corrigeren.
    Als met deze vlakken de modelboot op z'n kop gaat staan ben ik verder van huis.
    En later deze vlakken toevoegen is natuurlijk minder mooi.

Dus ja ....... zeg het maar.

gr.
    leo.

[​IMG][​IMG]

16. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    De Bruinvis was de laatste Altlantic 21MKII welke door de KZHRMS aangeschaft is.
    Later is er nog één atlantic 21 door de KNRM aangekocht, de Willempje
    Ik verwacht het ook niet, al maakt het bij het origineel wel een behoorlijk verschil, zeker met een beetje zeegang.
    Volgens mij zitten die vlakken er "af fabriek" al onder.
    Ik meen me te herinneren dat ze bij de "prototypes" die een tour door Nederland gemaakt hebben al onder zaten.
    Ik zou ze er zeker onder maken, op snelheid rechtuit zullen ze niet zo veel doen omdat ze dan uit het water zijn.
    Bij lagere snelheid, en "high speed" bochten hebben ze wel degelijk effect.

17. Botter

Botter Guest

Raar dan Adam, ik ken de atlantic 21 namelijk alleen in het grijs. Ik dacht dat de tuimelaar en bruinvis buitenbeentjes waren in de vloot.

Ter vergelijking: bruinvis

C&C scheepvaartfotografie

Willemtje en Engelina, tegenwoordig dus de atlantics 21:

Weet je zeker dat je je niet vergist? De bruinvis had als enige ook 2 x 85 pk terwijl de rnli ze levert met 2 x 75.

18. BigBoat

BigBoat Guest

Als je begint met planeervlakken en wat meer /dikkere laag gellcoat, dan kan je achteraf de gellcoat eventueel verwijderen als de planeervlakken niet werken.
    Je moet wel rekeing houden dat je de glasvezel hoger legt zodat je die niet raakt bij het verwijderen van het planeervlak.
    Epoxy kan je na bewerken weer net zo mooi schuren en polijsten als de rest van de boot.

Mvg, Rob

19. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    De Bruinvis is van 1981, en heeft tot 2006 dienst gedaan op Ter Heijde.
    In die jaren is er het nodige aan versleuteld.
    Afgeleverd door de RNLI met een grijze tube en 2x60pk Evinrude buitenboord motoren.
    Omdat de tube in de loop der jaren poreus geworden is, is deze in de jaren 90 in Nederland door firma Float vervangen voor een oranje uitvoering.
    Door al het gesleutel en toevoegen van brandstof en uitrusting was gwicht van de boot toegenomen tot bijna 2ton en het motorvermogen te klein geworden.
    Het motorverogen is door de jaren heen verhoogt van 2x60 Evinrude naar 2x65 Evinrude naar 2x70 Yamaha naar 2x90 Yamaha.
    Dhr Wiebenga heeft ons toegezegd dat de 2x90 direct verwijderd zouden worden zodra het boot ons station zou verlaten, omdat hij het niet verantwoord vond om een "onervaren station" uit te rusten met een dergelijke boot.

Maar goed we dwalen wat af, als je meer wilt weten over de Bruinvis is het misschien handiger om het via PB te doen

20. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik moest even zoeken maar hier een foto van het laden van twee Atlantic's 75 die wij als JLM Intertrans opgehaald hebben op de "fabriek" van de RNLI te Poole op het eiland Wight.
    Duidelijk te zien de "wig" aan het einde van de romp

Deel Deze Pagina