Lagers vervangen, willen niet lossen !

Hoi ik heb 8 keramische lagers gekocht omdat ik wat horrorstories las over crashende dji phantoms met slechte lagers in de originele motoren, nieuwe motoren vond ik wat duur dus voor 20 euro 8 keramische lagers gekocht.
Wat filmpjes gekeken, en de meeste hebben die lagers er zo uit

Nou ik dus niet en wil de boel niet kapot maken, motor c clipje verwijdert messing busje eruit, en dan met een zo dik als mogelijk schroevendraaier proberen de lagers er uit te drukken
Nou mij lukt het niet zo met de hand

Wie heeft tips
 
heb hetzelfde probleem gehad en had het onderdeel een uurtje in de vriezer gelegd, toen kwamen ze er vanzelf uit.

mss een tip?
 
hmm koelen of verwarmen, allebei wat lastig, ze zitten nog vast aan de phantom namelijk, was niet van plan ze los te solderen, vervelend en als ik veel kracht zet ben ik bang wat te beschadigen
dji had er beter aan gedaan de machine 20 euro duurder te maken en goeie lagers te plaatsen, voordeel van zelfbouw vrees ik
misschien toch eens kijken voor andere motoren, maar vind het best prijzig
 
Moeilijk. Voor 1:1 zijn er speciale pulley en lagertrekkers, maar ik heb daar nog nooit mini versies van kunnen vinden. Gezien de prijs van de meeste 1:1 trekkers denk ik ook niet dat er een grote markt voor zal zijn.

Aardig filmpje hoe het 1:1 gebeurt


Dat alles relatief is blijkt wel uit een advertentie voor een "Micro-Abzieher" voor een maat tussen 19 en 45 mm......


Groet,

Ad Bakker
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon op de buiten ring slaan inderdaad. Als je hem op de binnenring slaat dan gaat hij wel kapot buitenring moet gewoon kunnen.
liefst wel met een geschikt hulpmiddel eruit tikken en niet te hard slaan.
 
Heb je deze al bekeken.


[URL="
to change Bearings in a Scorpion Motor by Innov8tive Designs - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooi filmpje Maniac, de motor moet wel los , ik twijfel of ik zal lossolderen en later weer vast of doorknippen en later van die connectors gebruiken.
In dit filmpje worden de lagers goed gesmeerd, is dat met keramische lagers ook nodig ??? en zo ja waarmee, heb hier wel wd 40 en heb ook lagervet van werk niet vloeibaar, word gebruikt om de lagers van een metro te smeren dus zal geen troep zijn.
Bedankt weer voor het meedenken :-) en het goeie filmpje
 
De forum leden die al eens een stukje hebben geschreven over het vervangen van de lagers zijn niet zo voor het extra smeren van de lagers.
Van de fabriek af zijn deze al gesmeerd.

Volgen mij hoef je keramische lagers ook niet te smeren,deze zijn van fabriek af ook gesmeerd.
Maar het blijkt dat meningsverschillen blijven.
 
Maar het blijkt dat meningsverschillen blijven.

Daar is inderdaad wel eens een dispuut over. Van volkeramische lagers wordt gezegd dat ze volledig onderhoudsvrij zijn. Je komt ook wel hilarische opmerkingen in reclameteksten tegen dat ze "met alle gekende smeermiddelen , gaande van petroleum tot zuur of zelfs yoghurt" gesmeerd mogen worden.

Hybride lagers (alleen keramische kogels) zijn onderhoudsarm en zouden zo nu en dan wel gesmeerd kunnen worden, je komt daarvoor opmerkingen tegen dat zij "tolerant zijn op het gebied van slechte smering".

Smering is dus niet nadelig maar niet echt noodzakelijk.
De nieuwste hydraulische materiaalbeproevingsmachines (vermoeiing) die wij in mijn oude laboratorium hadden waren uitgerust met volkeramische lagers (ik herinner me dat nog uit de specificaties), maar de door de fabriek geïnstrueerde technici die het onderhoud deden smeerden de lagers toch altijd onder het mom van "baat het niet, dan schaadt het niet". Ik vermoed dat smering de rolweerstand wat zal doen toenemen, maar erg veel zal dat toch ook weer niet zijn.

Groet,

Ad Bakker
 
Project zo goed als gelukt, heb ze voor de zekerheid maar gemeerd met wd 40 baad het niet schaad het niet lijkt me , , heb alleen met aanbrengen van de c clip het lager ietsjes ingedeukt van 1 tje grrr maar hoor niks als ik hem ronddraai, wat zouden jullie doen , nieuwe kopen of ist wel goed zo
Filmpje precies gevolgd werkte uitstekend, boorkolom gebruikt geen motoren losgekoppeld, was gouwe tip dus
 
Back
Top