Gelijk maar een volgende vraag: Ik wil voor de verbouwing mijn wiel naar achteren verplaatsen (zal wel moeten, zit veels te ver naar voren). Nu zitten in de buik twee deurtjes welke weer mooi glad dicht moeten zodat ik nieuwe iets naar achteren uit kan zagen. Hoe krijg ik dit mooi glad dicht? Moet ik dan een hele mal maken van de onderzijde? en zoja, met schuim of iets anders?
Ik heb net het wielbakje van mijn Hegi ASW-15 uit de romp geslepen. 6 glasmatjes op maat geknipt ter grootte van het gat in de romp 25 grams glasmatje iets overlappen op de buitenzijde romp, hierop folie waardoor je aan de buitenzijde glad oppervlak krijgt, hierop 1mm balsa met plakband op romp geplakt. kleine op maat geknipte glasmatjes in epoxy rollen en na de romp 0mgekeerd te hebben deze in het gat in de romp leggen. hierover een stuk glasmat aan de binnenzijde met overlap. Door de overlappende glasmat aan binnen en buitenzijde heb je ook de sterkte in de romp weer terug. Succes met plakken Terence
top tip terence! zo ga ik het proberen, de balsa was voor mij de ontbrekende sleutel om de radius weer mooi in de buik te krijgen.
Je moet wel op letten dat je de matjes in het gat van de romp goed doordrenkt en bij het plaatsen van die maatjes niet te hard drukken en het balsa ondersteunen. Na het uitharden moet er nog wel wat geplamuurd worden (dit kan je ook doen met goed ingedikte epoxy met thixotropie poeder) succes Terence
schuren ben ik ondertussen mee bekend mijn zorg was met name dat het een lelijke kuil blijft en dan veel te veel moet worden opgevuld. Ik heb als vulmiddel glassbubbles, zou ook moete lukken voor het indikken. Ik laat hier wel even horen hoe het gelukt is.
gelukt! - bij de lhs een dun plaatje kunststof gehaald en op maat gemaakt voor het gat (ruime overlap zeg maar). - aan de binnenkant op het plaatje het gat uitgetekend en dit weer gebruikt als sjabloon voor mijn glasdoek. - 6 laagjes 80 gm/m geknipt - 1 laagje met ruime overlap op 49 gm/m voor de buitenzijde - 2 laagjes 80 gm/m met overlap voor de binnenzijde. - alles gesopt men licht verdikte epoxy en drooggerold op bakpapier. - buitenzijde van het 49 grams doek voorzien, toen het kunststof er overheen en met tape strak gezet, het volgde de contouren best aardig - binnenzijde opgevuld en afgedekt en tenslotte alle lucht eruit gerold. - zojuist de plaat verwijderd en een stevige romp terug waar eerst een gat zat ! - er moet nog wel iets aan geschuurd worden, maar hij zit mooi vlak dicht en met een mooi boogje. ik ben tevreden! - schuren, plamuren, lakken en opnieuw zagen, 6 cm naar achteren.. bedankt!