Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

nadat ik een keertje met de zwever van m'n clubmaatje had gevlogen, was ik aangestoken ... HELP ! Ik wil ook een zwever :)

Het zweefvliegen bleek me meer te boeien dan ik had verwacht. Ik had al wat rondgekeken op internet, zag mooie zwevers als een DG1000, een Discus of een ASW28. Die werden onder meerdere merknamen verkocht, maar helaas waren de recensies niet geweldig.

Ik had een paar wensen:
    - geen schuimpje maar een GFK romp
    - span ergens tussen de 2 en 3 meter
    - moet makkelijke handstart kunnen maken
    - thermiekzwever
    - liefst op 3S Lipo te vliegen
    - enigszins betaalbaar: denk aan 175 - 250 euro

Vandaag op de beurs in Dortmund onverwacht zeer goed geslaagd dus ...

Een Last Down XL V3 van Staufenbiel is het geworden !!!

Hier kan je meer info vinden op de site van Staufenbiel.

Een zwevende clubgenoot wist te vertellen dat deze zwever zeer goede recensies kreeg, nadere inspectie van de kist leerde ons dat de kist een goed afwerkingsniveau kent en zeer compleet geleverd wordt.

Deze kist werd op de beurs in Dortmund redelijk voordelig aangeboden, met naar keuze een combi van een Himax BL-2536 motor & 60 A ESC en een carbon klap-prop met spinner.

Deze zwever wordt in drie maten verkocht, ik heb de "kleine" versie van 2,80 meter ;) Ik vond deze ook het mooiste in verhoudingen, want de grotere versies (3,20 m & 3,60 m) worden met dezelfde romp geleverd, wat naar mijn idee niet echt mooi was ...

Bij dezelfde leverancier (Staufenbiel) heb ik de benodigde servo's kunnen scoren, allen van Dymond.

Ik ga er na het watervliegen gelijk aan beginnen, zodat ik er zo snel mogelijk mee de lucht in kan :)

Ik hoop op vele mooie vliegdagen, ik zie mezelf al zitten in een stoeltje ... relax man :cool: :thumbsup:
    Stoel CHECK Zonnebril CHECK Koud drankje CHECK ... :D

Grtz,
    Menno

2. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    zonnecremé......CHECK, secondelijm...CHECK
    proficiat met deze wijze beslissing.
    Voor je het weet staat de zolder vol:D ik spreek uit (positieve)ervaring.

succes met deze mooie zwever

3. jvanakker

jvanakker

Lid geworden:
    21 mei 2005
    Goeie keuze, de LastDown XL!

4. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    haha, ja die eerste was ik vergeten ... :D de tweede hoop ik niet gelijk nodig te hebben ;)

Dank u ! :worship: Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik me heb laten adviseren door een "zwevende" clubgenoot :)

Daar zeg je zo wat ... die staat al vol met allerlei vliegtuigen, maar nu ook een zwever erbij ;)

Vandaag een beginnetje gemaakt, door de connectors aan de ESC te solderen :)

De Himax brushless motor was reeds af fabriek voorzien van 3,5 mm goudstekers, dus ik hoefde alleen de vrouwtjes aan de ESC te solderen.

Zo, dat is alvast klaar ... heb ik vast een beginnetje gemaakt voor maandag. Nou nog even servo verlengsnoeren regelen en solderen, dan kan ik met de bouw aan de slag ...

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 16 apr 2010
  5. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

Vandaag ben ik eens even op zoek gegaan naar meer info, onder andere over de Himax Outrunner. Daar kon ik echter niet veel over terugvinden.

Himax BL-2536 outrunner:
    870 Kv
    42A op 3S Lipo bij gebruik 14 x 8 klapprop

Ik heb er een Dymond 60A Smart regelaar bij, met onderstaande specificaties:

Specs:
    Type: Smart 60
    Continue stroom: 60 A
    BEC: 5V/3A
    Lipo: 2-5 cellen
    NiXX: 5-15 cellen
    Gewicht: 60g
    Afmetingen: 70x31x13mm
    Klik hier voor meer info:
    DYMOND Smart 60 | Dymond brushless | Flugregler | E-Regler | Elektronik | Staufenbiel

Ik heb er de volgende servo's bij gekocht:

Servo's Rolroeren:Dymond D250BX BB/MG
    Precisie Micro servo
    Bedrijfsspanning: 4,8 - 6V
    Torque (oz/in): 40
    Snelheid: 0,14 sec.
    Afmetingen: 1,3 x 2,9 x 3 cm
    Kogelgelagerd
    Metalen tandwielen
    Gewicht: 23 gram

Servo hoogteroer: DS200BX BB
    Precisie Micro servo
    Torque (oz/in): 40
    Snelheid: 0,14 sec.
    Afmetingen: 1,3 x 2,7 x 2,9 cm
    Kogelgelagerd
    Nylon tandwielen
    Gewicht: 17 gram

Richtingsroer: Dymond D4000 BB
    Precisie Standaard servo
    Torque (oz/in): 4
    Snelheid: 0,20 sec.
    Afmetingen: 4,05 x 3,6 x 2 cm
    Kogelgelagerd
    Nylon tandwielen
    Gewicht: 50 gram

Ik ben de inhoud van de doos eens aan het checken, ik wilde even kijken naar de klap-prop. Dacht bij mezelf, als die bijgeleverde prop niets bijzonders is, bestel ik nog even een Aeronaut Klapprop.
    Wat denk je ... zit er een prachtige carbon klap-prop met alu spinner in de doos :)

Al hardware inspecterend kom ik ook drie x een 3,5mm vrouwtjes connector tegen, die was dus ook bijgeleverd :) Ik had al connectors uit m'n voorraadje gepakt ... met andere woorden, de kit is zeer compleet gevuld met kwaliteits-hardware :thumbsup:

Enige waar ik niet zo enthousiast over ben en vragen over heb is de vleugelbevestiging. De vleugels worden aan elkaar gestoken met een 8 mm carbon buis, die dwars door de romp loopt. Vervolgens worden ze bij elkaar getrokken door er een veer tussen te spannen.

Is dat wel OK ? Wat zijn de andere mogelijkheden ???

Verder wordt in de handleiding gedaviseerd om de servo's (op de standaard na) met dubbelzijdig tape te bevestigen. Het gaat hier dus om de aileronservo's en de hoogteroer-servo. Wat moet ik hier van denken :? ???

Ik heb 3M dubbelzijdig tape in industrie-kwaliteit, maar toch geeft het me een onbestendig gevoel :| Op de diverse internationale fora schrijft men dat het geen problemen geeft, maar wat is nou wijsheid hierin ???

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 19 apr 2010
  6. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Hoi Menno,
    logisch dat je je watervliegkisten niet klaar krijgt voor morgen...

bij mijn Ventura van 2,6m zit de vleugel ook met een 8-10mm carbon buis door de romp heen. de vleugel centreert met 2 3mm massief pootjes in de romp en word vastgezet door er een heel klein imbusboutje tegenaan te draaien. Dat is gewoon genoeg voor normaal vliegen, loopings moet je niet proberen.

3M dubbelzijdig tape is erg goed spul. In mijn hobbyhok heb ik al een hele tijd een stekkerblok tegen de muur geplakt zitten daarmee en die hangt prima. Ook als ik stekkers er met een flinke ruk uithaal gaat het goed.

7. BarnOwl

BarnOwl

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Gefeliciteerd met die mooie Last Down!

Vanaf nu ben ik geabonneerd op deze draad. Sinds kort ook weer voorzichtig begonnen met electrozweven (Yoghurtbeker DG1000) na vele jaren helivliegen.
    Het zweven geeft een bijzondere en totaal andere kick!

Benieuwd naar het vervolg! :D

O...PS, een goede dubbelzijdige tape is beter dan een slechte lijm! ;)

Laatst bewerkt: 16 apr 2010
  8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja, dat is OK. Het zit bij 8 van de 10 zwevers zo. Vleugels worden op buiging belast en naar voren/achter getrokken maar nooit van het vliegtuig af. Die veer (of elastiek) volstaat dus voor alle vliegbewegingen, inclusief loopings.
    Bij de landing kan een tip de grond raken en dan is het wel fijn als je vleugels een eindje meegeven in plaats van dat je romp gekraakt wordt. Wat ik wel altijd doe is een stukje tape over de naad tussen vleugel en romp, voor de zekerheid. Bij een ruwe landing scheurt die tape makkelijk maar bij het weggooien kan je vleugel niet zo makkelijk een eindje van de romp schuiven.
    Een klein inbusje zoals jitze aangeeft is hetzelfde idee; het zorgt er voor dat je vleugel op zijn plek blijft maar het kan geen grote krachten opnemen (en dat hoeft het ook niet)

9. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Uil & Arjan,

dank voor jullie reacties :)

OK, die veer zal ik eerst eens proberen. Mocht het niet bevallen dan is het zo veranderd :yes:

@Arjan: heb jij die oplossing van de servo's met dubbelzijdig tape ook wel vaker gezien ? Enerzijds weet ik dat de 3M dubbelzijdige tape die ik heb oersterk is, maar anderszijds twijfel ik er toch aan om het te doen ...

Ik ben er ook niet zeker van dat dat goed plakt op de ruwe GFK binnenzijde van de romp (hoogteroer servo) :confused:

Ik zag trouwens dat iemand een gebruikte Last Down aanbood op dit forum omdat ie stopt met vliegen. Wel even goed naar de prijs kijken ... ik heb voor een nieuwe (op de beurs in Dortmund) minder betaald dan zijn vraagprijs ;)

Grtz,
    Menno

10. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Menno, mocht je twijfelen over de hechting aan GFK: eerst even insmeren met een heel dun laagje UHU Por. Daarmee wordt de hechting maximaal!

11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Jitze,

dat is wel een goede tip :thumbsup:

Dat ik daar zelf nou niet opgekomen ben ... :hammer: Ik heb het ook wel gelezen in de indoortopics :rolleyes:

Anyway: het proberen waard !

Grtz,
    Menno

12. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    misschien had ik het daar ook wel vandaan?!

Ik gebruik het tegenwoordig bijna overal. Op hout, depron, en pas zelfs om een handoekhaakje in de badkamer op te hangen wat steeds losliet.

13. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Zelf maak ik altijd steuntjes om servo's op te schroeven maar hele hordes mensen plakken ze vast met smeltlijm (wel eerst een krimpkousje om je servo) of dubbelzijdig tape. Dus dat gaat vast goed. Als je servo maar echt vast zit en je hem niet kunt wiebelen want dat geeft speling in de aansturing.

14. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee jongens,

bedankt voor alle reacties :)

De vleugel biedt niet zo heel veel ruimte, dus ik denk eraan om de servo op te sluiten in wat balsa en 'm daarin te fixeren met dubbelzijdig tape.

Er is nog meer te melden: het spits is er af :banana:

Vanavond heb ik een klein beginnetje gemaakt met de Last Down, :thumbsup: want ik wil natuurlijk zsm gaan vliegen met dat ding :yes:

Eerst de vleugels maar eens aan een inspectie onderworpen, foliewerk ziet er best goed uit :thumbsup: Hier en daar een blaasje, maar dat voorkom je toch nooit 100%.

Om de vleugels helemaal strak te krijgen heb ik toch gauw een drie kwartier zitten strijken ;)

Daarna het mes in de folie gezet, het servogat moest worden opengesneden. Altijd even eng om een mes in zo'n mooie nieuwe vleugel te zetten.

Even proefpassen ... ik ben er nog steeds niet uit of ik nou wel of niet met die dubbelzijdige tape ga werken :roll: De vleugel heeft net voldoende dikte om de mini servo kwijt te kunnen.

Vervolgens heb ik even voor electricien gespeeld en ben ik met kabels trekken begonnen. Er lagen al touwtjes door de ribben heen, dus ik heb het uiteinde van de kabel omgebogen en er een krimpkousje overheen gezet. Zo krijg je een mooi oogje om het touwtje aan vast te knopen.

Inmiddels zijn beide vleugels voorbereid op de inbouw van de servo's.

Dat was het voor vanavond, morgen hoop ik weer een paar stapjes te maken.

Ik lees hier en daar dat er met lood in de neus wordt gewerkt. Dit wilde ik eigenlijk voorkomen. Ik ga de Last Down op 3S Lipo's vliegen, dus ik heb besloten om mijn 3S2200mAh Lipo's parallel te schakelen.

Zodoende verkrijg ik een 3S/4400mAh pakket en dat is niet alleen gunstig voor de vliegtijden, maar ook voor het gewicht :)

Grtz,
    Menno

15. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Menno op het zwever Sub-forum wie had dat ooit gedacht ;)

Ach zo'n ARFje heb je zo af dus volgende week lekker zweven.

Zal ik mijn varta-fly dan ook maar weer uit de kast halen.....

hmmm is dat ding ook niet al 20 jaar op de markt....

16. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Vleugelservo's kan je makkelijk monteren door de servo eerst in te pakken met krimpsok en vervolgens na opruwen van de lijmplaats op de krimpsok met epoxie lijm vast te zetten. In plaats van lijm kan je ook siliconenkit gebruiken.

Wil je de servo ooit verwijderen dan snij je de krimpsok door en je hebt een lijmvrije, onbeschadigde servo.

Een andere optie in het gebruik van Robbe ronde servo-bevesigingen. Mogelijk komen de maten hiervan overeen met de diameter van het servogat in de vleugel en passen je servo's in de servo-bevestiging.

17. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

je bedoelt deze:

Dat is inderdaad een mooie oplossing. Ik heb echter de inbouwmaten bekeken en dat gaat volgens mij niet lukken.

Er staat bij dat de maat 50 x 13 is, nou neem ik aan dat de 50 de diameter van het inbouwbakje is, dus 13 zal de diepte zijn.
    Daar wringt 'm nou net de schoen ;) Mijn servo is 13 diep ... of past dat toch ???

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  18. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Bij veel servo's worden ook bevestigingsmaterialen geleverd om ze plat in de vleugel te bouwen. Gewoon met een schroefje. Dymond D47's hebben zoiets. Jouw servo's niet?

19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Wubbe,

nee, daar zit helaas niets bij waarmee de servo op z'n kant gemonteerd zou kunnen worden :(
    Hoe ziet dat er precies uit Wubbe ?

Maar ik twijfel nog aan dat inbouwbakje, het lijkt alsof de servo er door steekt, dan zou de inbouwmaat precies goed zijn :)

Wie heeft ervaring met dit soort Robbe servo bakjes ?

Grtz,
    Menno

20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De inbouwdiepte van het bakje is 13 mm. Het lijkt er op dat de servo dieper gemonteerd kan worden. Daarvoor zit er ook een gat in de achterzijde van het bakje. Maar ervaring met deze inbouwmethode heb ik niet. In voorkomende gevallen maak ik zelf een oplossing.

Deel Deze Pagina