LE SPHINX 1829-1845 Stoomschip met zijdelingse raderen

Een dikke 2 jaar geleden heb ik de plannen gekocht van het scheepsvaartmuseum in Parijs.
Het A0-plan is op schaal 1/100 en men krijgt nog een 5-tal foto's erbij + een beschrijving in het frans natuurlijk van de kleuren en dikte van de touwen. Om

Na veel vallen en opstaan,bouwdips, begint de boot naar zijn einde te gaan.

Omdat ik deze boot echt wil gaan laten varen op stoom ,en ik nog nooit heb gedaan, besloten om een topic te openen zodat ik geen vragen moet stellen in iemand anders zijn topic. Kwestie van niet aan topicvervuiling te doen. Voor voldoende plaats te maken voor de stoomketel enz is het plan vergroot met 278%.

Een paar sfeerfoto's :

Bijgeleverde foto van een zijaanzicht :

View media item 243296

Bezig met de carronade (1/50) en rechts op schaal 1/100. Vermits de schaal 1/100 is ,zijn er zeer weining details getekend op het plan.

View media item 243295
Dan wat ik in elkaar heb geflanst.
View media item 243314
View media item 243315
View media item 243316
Boegbeeld van de sphinx

View media item 243313
De zijdelings radars in messing.

View media item 243309
View media item 243312
Het snijwerk in perelaar , normaal moest dit ivoor zijn maar om evidente redenen toch maar perelaar en wit geverfd.

View media item 243310
View media item 243311
Sfeerfoto van het dek in opbouw

View media item 243308
De pompen uit messing gemaakt :
View media item 243307
View media item 243306
View media item 243305
Het kompashuis:

View media item 243304
View media item 243303
De lier :
View media item 243302
De schoorsteen met stoompijp (alles is nog demonteerbaar gelaten)

View media item 243318
View media item 243319
View media item 243317
Voila ,zover staan we nu met de bouw van het schip.

Typevaudtje: in het kader van later zoeken/vinden door geïnteresseerden, het radar in de titel moet rader zijn.
Titel kun je gedurende twee dagen wijzigen, middels klik op Topic-tools.

Laatst bewerkt:
Knap gemaakt hoor! Meervoud van rader wordt dan raderen. Gr. Klaas.

nu snap ik waarom het zo stil was, daar heb je veel tijd en energie in gestoken.
Hoe lang is deze dame? ik schat 1,30m zonder boegspriet.
Succes met het vervolg

Marc, ze is 154cm zonder boegspriet. Weeral veel te groot. Na de Santisima Trinidad had ik me voorgenomen om een kleinere boot te bouwen die ik gewoon in de koffer kon gooien en dan gaan varen.

Deze gaat nog juist in de S-max maar ik moet dan wel de stengen laten zakken. Of ik ze zeilend ga maken, denk het voorlopig niet.

Bedankt allemaal,

iets waar ik heel trots op ben zijn de zijdelingse raderen.( diameter 17.4cm / as= 8mm)
Deze zijn uit messingplaat van 1mm gefreesd en gedraaid. Vermits ik geen verdeeltafel heb moest ik het werkstuk met de hand rondraaien op een vast centerpunt.

eindresultaat na alles in elkaar te hebben gesoken en gesoldeerd.

img_0563-jpg.288536

img_0564-jpg.288537

img_0608-jpg.288538

Om deze raderen aan te drijven, ga ik gebruik maken van een oscillerende machine van "Bernard Retif" met een boring van 16mm en een slag van 36mm.

Foto van de stoomgroep terwijl ik iets aan het aanpassen was:

View media item 243300
View media item 243301

Omdat dit machientje massa's stoom verbruikt , een oude stuart ketel (type 4000) gekocht:

View media item 243297

Vraagje tussendoor :

Weet iemand welk engelse schroefdraad men heeft gebruikt om in de doom te tappen en in de voorkant van de ketel. Mijn engelse tappen passen niet. (Is dit een speciale maat)

In het gat aan de voorkant van een boiler kan ik de afsluiter ook indraaien en die heeft 7.73mm als buitendiameter schroefdraad.

In het gat aan de doom is de buitendiameter 4.52.

Welke engelse maat moet ik gebruiken ,en welk type BSF of iets anders)

View media item 243299

View media item 243298

Alvast bedankt voor de info

iets waar ik heel trots op ben zijn de zijdelingse raderen.( diameter 17.4cm / as= 8mm)
Ik weet niet waar, maar ergens heb ik je raderen van je schip gezien of over gelezen (probleem met solderen van de bladen op de wielsteunen).
Weet iemand welk engelse schroefdraad men heeft gebruikt om in de doom te tappen en in de voorkant van de ketel. Mijn engelse tappen passen niet. (Is dit een speciale maat)

Ik heb inmiddels diverse draadtabellen opgestuurd.
Indien niet de juiste gaarne doorgeven.

Stoompomp, in uw topic : vragen aan stoompomp heb je mij zeer goed doorgeholpen , waarvoor dank, anders waren de solderingen nooit zo goed gelukt.

Ik ga eens op zoek jaar een schroefdraadmeter zodat ik exact weet welke schroefdraad erin zit

k ga eens op zoek jaar een schroefdraadmeter zodat ik exact weet welke schroefdraad erin zit

Over vernieuwen van de schroefdraden.
Aansluitingen voor stoom worden normaliter/altijd gesoldeerd met zilver hardsoldeer, smelt temperatuur > 600 gr. C.
Door informatie en video, heb ik gezien, dat de Wilesco ketel zacht gesoldeerd zijn, waarschijnlijk tin met 2-4% zilver, temp bestendig tot 175 gr. C. Ik weet niets van Stuart ketels, maar gezien de toegepaste druk verwacht ik niet, dat deze met zilver hardgesoldeerd zijn.
Misschien indien de draad reparatie niet lukt, een nieuwe draadbus, passend in de nieuw gesneden uitwendige schroefdraad met een kleinere inwendige metrisch fijne schroefdraad.
In solderen van een nieuwe draadhuls is voor mij geen optie, daar je niet weet hoe de ketel is gesoldeerd.

In de tussentijd ,bezig geweest met het staande want.

Een paar sfeerfoto's (nadat ik de werkbank een beetje heb opgeruimd)

View media item 243627
View media item 243628
View media item 243629

De ketel voorlopig geplaatst.

Om dit te doen moest ik natuurlijk de grote mast juist onder het dek doorzagen. Je ziet het is allemaal mm werk tussen ketel en dekbalken.

View media item 243631

De gelijmde grating terug verwijderen , langs deze opening wil ik het overdrukventiel en de drukmeter naar buiten laten komen . Afwerken met een dekhutje. Niet origineel maar het gaat niet anders

View media item 243630

Verder merk ik dat ik vanalles aan het schip aan het maken ben om toch maar niet aan het stoomgedeelte te moeten beginnen.

Toch eens dringend de moed verzamelen want hoe meer tuiage ik aan het maken ben ,hoe moeilijker het gaat worden om gemakkelijker in het ruim te werken.

Bijlagen

• DSCF2755.JPG
    DSCF2755.JPG
    315,9 KB · Weergaven: 288
  • DSCF2756.JPG
    DSCF2756.JPG
    322,5 KB · Weergaven: 313
  • DSCF2757.JPG
    DSCF2757.JPG
    348,1 KB · Weergaven: 317
  • DSCF2758.JPG
    DSCF2758.JPG
    318,3 KB · Weergaven: 303
  • DSCF2759.JPG
    DSCF2759.JPG
    287,8 KB · Weergaven: 309
Je ziet het is allemaal mm werk tussen ketel en dekbalken.

Ten eerste veel respect voor de huidige stand van de bouw.
Ik ben benieuwd hoe je de stoommachine met de ketel gaat aansluiten.
Denk er wel om, dat een stoominstallatie onderhoudsgevoelig is.
Indien ik het goed zie, dan heeft de stoomafsluiter een wartelmoer. Ga je klemringen of soldeer ferules(met zilver gesoldeerd) toepassen op de stoomleidingen?

Indien ik het goed zie, dan heeft de stoomafsluiter een wartelmoer. Ga je klemringen of soldeer ferules(met zilver gesoldeerd) toepassen op de stoomleidingen?

Bedoeling is om ferules (met zilver gesoldeerd) te gaan toepassen.

Ik weet niet of dit het beste is.

Probleem is dat ik de volledige stoominstallatie niet op een plaat kan zetten en in en uit het schip kan halen als er aan gewerkt moet worden. Elk onderdeel moet van elkaar kunnen afgekoppeld worden en dit ettelijke malen.

Wat is het beste ferules of klemringen, ik weet het niet ?

Ik heb al ferules gekocht (stoomdagen Turnhout ) voor 3mm en 4mm koperen stoomleiding.

Maar achter de stoomleiding met wartelmoer en ferule vertrekt de oververhitterbuis. Spijtig genoeg is deze ongeveer 5mm (engelse maat) . De ferule is erbij maar ik moet nu nog een leiding van 5 mm bestellen, want een 4mm leiding in een 5mm ferule solderen gaat misschien problemen geven en ik heb maar 1 kans.

De aansluitingen van de gemaakte olievernevelaar en stoomdebietregelaar zijn ook gebasseed op ferules.

Ik moet dringend eens een bochtenplooier gaan maken voor 4mm koperbuis zodat ik kan gaan beginnen aan dit onbekend gebied voor mij.

Bedoeling is om ferules (met zilver gesoldeerd) te gaan toepassen.
Ik weet niet of dit het beste is.

Hardgesoldeerde ferules zijn het meest betrouwbaar om leidingen vaak los- of vastmaken te nemen. Klemringen zijn door de vervorming minder betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
Back