Led,s aansluiten via relai,s met 1 gezamelijke + op arduino.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Lvmb, 7 jan 2023.

1. Lvmb

Lvmb

Lid geworden:
    6 okt 2017
    Goedemiddag medebouwers.

Ten eerste ieder nog een goed bouwjaar gewenst.
    Was een tijdje afwezig ivm knieoperatie, ben inmiddels bezig met Arduino en proberen te snappen weet dat het via de computer moet daar heb ik een buurman voor computers is niet mijn ding.
    Maar goed nu mijn vraag heb natuurlijk al van alles gebouwd vantevoren ook alle led,s ingebouwd en aangesloten in de boot (is de omgebouwde ODIN van robbe) later komt daar nog een bouwverslag van .
    Zit dus met 1 gezamenlijke plus die ik al had gemaakt weet dat die via relais worden aangestuurd ook alles al in huis,heb ook alle weerstanden er al opgezet op 12 volt en dat moet allemaal op de carson 14channel lcd worden gezet heb al een paar schema's maar daar gaan alle plussen los van elkaar.
    Wie kan mij hierbij helpen alvast dank

Mvg leo

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ook goedemiddag Leo. Als ik jou was zou ik het niet moeilijker maken dan het is. Natuurlijk kun je met arduino en relais een heleboel schakelen, maar als elektronica en programmeren niet je ding is dan zou ik die kant niet opgaan. Waarom niet? Omdat het op die manier voor jezelf niet te doorzien is en je bij een storing deze zelf moeilijk kunt vinden. Als je alle leds al van gemeenschappelijke plus en weerstanden hebt voorzien dan zou ik twee multiswitches kopen en daarmee de verlichting aansturen. Voorop gesteld dat je op zender en ontvanger een vrij kanaal hebt om de multiswitches te bedienen. Per switch kun je vier items schakelen. In totaal dus acht. Je hebt ook een Y-kabeltje nodig om beide switches op een kanaal op de ontvanger aan te sluiten.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...naals-4amp-op-1-2-ch-envelop/a-12764-20000351
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...naals-4amp-op-1-2-ch-envelop/a-12765-20000351
    https://www.rc-point.nl/kabels-stek...-25mm2-22awg-gedrilt-envelop/a-70562-20000115
    Sluit niet elke led apart aan op de switch, maar maak logische combinaties. Als voorbeeld toplicht, boordlichten en heklicht op uitgang 1. tweede toplicht en sleeplicht(geel heklicht) op uitgang 2. derde toplicht op uitgang 3. zoeklicht op uitgang 4. Op de tweede switch blijft dan ruimte voor radar, dekverlichting, ankerlicht in combinatie met kajuitlicht en nog iets anders.
    Op die manier blijft het te overzien en kun je toch een hoop doen. Kijk maar of het je aanspreekt. Schakelschema's van de switches zie je als je die oproept in de linken. Gr. Klaas.

3. Lvmb

Lvmb

Lid geworden:
    6 okt 2017
    Hallo Klaas nog bedankt voor je snelle reactie .
    Ja wat jij zegt kan natuurlijk ook en toevallig heb ik die multiswitch ps4a 2x liggen en die y kabel ook dus kan er meteen mee aan de slag,dan begrijp ik eruit dat je die 2 ps4a en een Ykabel op een vrij kanaal steekt van de ontvanger als ik dat goed heb?
    Hoor graag van je Klaas en nog bedankt gr.leo

4. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geen dank hoor Leo. Zelf gebruik ik de Ps4a ook, maar met 2 daarvan kun je op één kanaal geen 8 dingen schakelen. Voor die 8 functies op een kanaal heb je de Ps4o (o = oben) en de Ps4u (u = unten).
    Oben en Unten geeft de halve slag van de knuppel aan.
    Dat vrije kanaal geldt zowel voor je zender, als voor je ontvanger. Zelf heb ik de Ps4a op kanaal 3 staan, maar dat maakt in wezen niet uit. Moet op zender en ontvanger hetzelfde kanaal zijn. Kijk maar even in het bouwverslag van de Smitlloyd 109 waar ik één en ander heb uitgelegd. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-smit-lloyd-109-110.284078/page-3#post-4285694

5. Lvmb

Lvmb

Lid geworden:
    6 okt 2017
    Hoi Klaas jij hebt ze op kanaal 3 staan van de knuppel maar als ik ze op een switch kanaal wil zetten kan dat toch ook?
    Of maakt dat uit en toevallig heb ik 3 ps4a liggen kan dat ook dan?
    Gr.leo

6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Leo, Op een switchkanaal moet ook kunnen op voorwaarde dat die switch een minimale en maximale pulslengte geeft. Kun je uittesten met een servo. Die moet zowel de ene kant als de andere kant op gaan. Een Ps4a heeft de volle kanaauitslag nodig en schakelt als volgt: kort links functie 1 aan. Weer kort links functie 1 uit. Lang links functie 2. Kort rechts functie 3 en lang rechts functie 4. Net als bij functie 1 m.b.t. aan/uit.
    Dus als je 3 x Ps4a switches wilt gebruiken dan vraagt dat 3 kanalen.
    In onderstaande video de werking van de Ps4o en de Ps4u. Succes ermee! Gr. Klaas.

7. Lvmb

Lvmb

Lid geworden:
    6 okt 2017
    Hoi Klaas, ok denk wel dat ik dat begrijp dat ga ik eens uitproberen, en als dat zou werken dan kan ik toch de rest van de besturingen via arduino kunnen laten werken?heb alles al in huis daarvoor.
    Nog ff tussendoor aan welke kant van het land zit je?ikzelf woon in Castricum Noord-Holland

Gr.leo

8. Lvmb

Lvmb

Lid geworden:
    6 okt 2017
    Haha zie opeens oostvoorne staan.

9. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Met die plaatjes erbij zie je er gauw overheen! Succes ermee en we zien het bouwverslag van de Odin tegemoet. En je zult zien dat je op een verslag ook weer reacties krijgt. Toen ik mijn laatste scheepje bouwde heeft dat een hoop nuttige informatie opgeleverd en werd het scheepje completer dan gepland. Gr. Klaas.

10. Erik-Jan

Erik-Jan

Lid geworden:
    21 jan 2021
    Goedemorgen.

Ik zie deze hele conversatie over het schakelen van de verlichting.
    Nu heb ik een vraag over een storing(waar kan die vandaan komen, en hoe op te lossen)

Even de uitleg.
    Ik heb een carson 14 ch zender (rs multipro LCD)
    Om de verlichting te schakelen heb ik een schakelprint van Quartel.
    Ik heb de schakelpint op kanaal 14 staan van de zender(puls schakelaar).
    Alle verlichting schakeld uitstekend.
    Maar nu komt het probleem.
    Als ik ga varen met het bootje gaat de verlichting ook schakelen als ik met BB of SB gas geeft, maar ook als ik de boegschroef gebruikt (die op de kanaal 8, draaiknop,staat)

Waar kan de storing zitten en hoe kan ik die oplossen.

Ik hoor graag de tips en oplossingen.

Vriendelijke groet
    Erik-Jan

Bijgevoegde bestanden:

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Erik-Jan, Probeer eens om te testen die schakelprint op kanaal 1 te zetten. Ben je waarschijnlijk op dat moment je roerfunctie kwijt. Kijk dan eens of het gas geven en bediening boegschroef invloed heeft op je verlichting. Reageert je verlichting dan niet meer, dan zou het kunnen zijn dat de pulstrein te lang wordt en kanaal 14 daar het slachtoffer van wordt. De pulstrein wordt na een bepaalde tijd gereset. Wordt de pulstrein door het verschuiven van de pulslengte van andere kanalen te lang, dan zou het kunnen dat er voor kanaal 14 onvoldoende pulslengte over blijft. En je schakelprint daar geen weg mee weet. Je zou ook i.p.v. de schakelprint op kanaal 14 een servo aan kunnen sluiten en kijken hoe die zich bij het bedienen van andere kanalen, gedraagt. Hoop dat je op die manier wat meer inzicht krijgt. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Zet eens een spanningsmeter op de voeding en zet alle verbruikers op maximaal.
    Het beste met de boot in het water.
    Indien de voeding inkakt, dan heb je de raarste problemen.
    Succes. Henk.

13. Erik-Jan

Erik-Jan

Lid geworden:
    21 jan 2021
    Goedeavond Klaas

Vriendelijk dank voor je heldere uitleg.
    Even wat testjes gedaan maar helaas geen gewenste resultaat.
    Het probleem blijft terug komen.
    Heb ook een nieuwe schakelprint erin gezet ,maar ook dat geeft helaas geen resultaat.

Gr
    Erik-Jan

14. Erik-Jan

Erik-Jan

Lid geworden:
    21 jan 2021
    Goedeavond Henk

Spanningsmeter zit er tussen, accu nog even door gemeten maar alles zit netjes vol.
    Dus spanningsproblemen kunnen we uitsluiten.

Bedankt voor de reactie.

Gr
    Erik-Jan

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    En wat doet een servo op kanaal 14? Gr. Klaas.

16. Erik-Jan

Erik-Jan

Lid geworden:
    21 jan 2021
    Hi Klaas

Servo op kanaal 14 functioneerd gewoon zoals het hoort.
    Gr
    Erik-Jan

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Erik Jan, Het lijkt er dan op dat de schakelprint in combinatie met Arduino een soort stoorpulsen opvangt of genereert. En op dat vlak gaat het mijn kennis te boven. Is die schakelprint al een oudere en misschien alleen geschikt voor 27, 40 of 35 Mhz. Er zijn (oudere) systemen, die niet matchen met 2,4 Ghz. Verder blijft het voor mij een raadsel. Hoop dat iemand anders je "uit de brand" kan helpen. Gr. Klaas.

18. Erik-Jan

Erik-Jan

Lid geworden:
    21 jan 2021
    Hi Klaas.

De print is nieuw, en normaal zou het niet uit mogen maken of het via de MHz of GHz gaat.
    Bedankt voor het meedenken, we gaan verder zoeken.
    Gr
    Erik-Jan

19. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Korte vraag, heb je borstel motoren, die niet ontstoord zijn?

20. Erik-Jan

Erik-Jan

Lid geworden:
    21 jan 2021
    Goedeavond.

Het zijn ontstoorde borstelmotoren.

Gr
    Erik-Jan

Deel Deze Pagina