Led's en schakelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Laurensne, 20 feb 2007.

1. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Ik heb 2 led's die op een ontvanger moeten aangesloten waarbij het mogelijk is ze aan en uit te schakelen. de stroomtoevoer gaat via de regelaar., met een accu van 7.2 volt. Omdat er weinig ruimte is kan ik niet werken met een servo die een schakelaar om zet. Hoe kan ik dit geheel aansluiten zonder dat de ledjes doorbranden? Zijn er printplaatjes waarmee ik de ledjes aan en uit kan schakelen met de zender?

hieronder nog een snelle schets voor de verduidelijking:

2. hezik

hezik Guest

Die printplaatjes zijn er wel, kijk eens op www.conrad.nl, dan onder 'modelbouw', 'Afstandsbesturingstechniek', 'Modelbouwschakelingen'.

Daar staan verscheidene schakelaars die je kunt gebruiken.

De stroomtoevoer komt 'via de regelaar', dus ik neem aan dat die er 4~5 volt van maakt.

Je sluit dan je LED via een weerstand op die print en de accu aan. De print zelf wordt op de ontvanger aangesloten, op het kanaal naar keuze.

De waarde van de weerstand, hangt af van je de gekozen leds en de daadwerkelijke spanning (voltage).

Als het goed is, heb je bij je LED gegevens als '20mA', '1,5v'. Je kunt dan de waarde van de weerstand berekenen door:
    Code:
    Voedingspanning (v) - Spanning LED (v)
    -----------------------------------------------------  = Weerstand (Ohm)
    stroom (A)

Dus bij een voeding van 5 volt, wordt dat:
    Code:
    5 - 1.5
    -------     =  175 Ohm
    0,02

Let op dat je de stroom in ampere invult (dus mA / 1000).

Aansluiten is dan

Code:
    + (pluspool) uit regelaar ---> printje --> weerstand --> LED 1 --> - (minpool) uit regelaar

(dit dus twee keer voor 2 leds).

3. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Ok, maar is de spanning van een led geen 2,4 volt?

4. bprosman

bprosman

Lid geworden:
    2 apr 2006
  5. hezik

hezik Guest

Het hangt geheel van de LED af, het is zelfs niet zo dat een bepaalde kleur altijd perse een bepaalde spanning moet hebben..

6. Jan de K

Jan de K

Lid geworden:
    30 aug 2006
    Je zou er ook een zenerdiode voor kunnen zetten.
    fluitje van een cent en het kost je (veel) minder dan een euro.

7. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    NEE dat kan niet. Ik schrijf NEE met hoofdletters omdat ik dit heel duidelijk wil zeggen. Een zenerdiode is een diode die een deel van de spanning kan tegenhouden. Dat is nu net NIET wat je nodig hebt. Je hebt een STROOMBEGRENZING nodig en de simpelste en goedkoopste manier is een weerstand! Een zenerdiode begrenst de stroom niet zodat de Led en de zenderdiode snel kapot zullen gaan.
    De beste manier is een stroombron maken. Daarvoor heb je veel meer onderdelen nodig waardoor de hele zaak onnodig ingewikkelder en duurder wordt. Een weerstand voldoet in dit geval ruimschoots en is veruit het simpelste en goedkoopste (goedkoper dan een zenerdiode).
    Dus niet gaan rommelen en gewoon weerstanden gebruiken, simpel, doeltreffend en goedkoop.

8. Rc-Flyfun

Rc-Flyfun

Lid geworden:
    6 jan 2006
    Hallo,

Ik maak van die modules voor in de modelbouw.
    van licht tot schakelaar en wat er nog meer allemaal bij komt straks.

Ben er pas mee begonnen, kom er maar eens kijken.

www.webshop.rc-flyfun.nl

grt Bobbert

9. hezik

hezik Guest

Wat betreft de opmerking 'ja maar de spanning is geen ... volt'..

Daarom zette ik de gehele berekening er ook bij he, kun je het zelf uitrekenen.. dat moet toch niet te moeilijk zijn, eh? ;)

@bobbert: leuk dat je een winkel begonnen bent en ik wens je er veel succes mee (oprecht) maar zou je nu niet elk electronica draadje willen gaan spammen met je site? Als je reclame wilt maken hier, kan dat middels de banners bovenaan..

10. Rc-Flyfun

Rc-Flyfun

Lid geworden:
    6 jan 2006
    Ja sorry , Banner is in de maak.

11. barthezzo

barthezzo Guest

hallo, ik heb een X-twin Sport en wil er heel graag licht op(LED).
    ik ehb de ledjes en alles al klaar maar weet niet hoe ik het kan en moet aansluiten.
    kan iemand mij helpen?
    alvast bedankt!

later
    Bart

Deel Deze Pagina