Vanmorgen kwam alles bij elkaar… Super Slicker van Henk overgenomen, Fleet aan Henk ontfutseld, Fleet ingebouwd, Lekker zonnetje, Windstil, Thermisch, en daar gaat ie! De Webra Winner snort met z’n graupner 11-7, en de Slicker gaat in een rechterbocht mooi naar boven, en heeft daarna zeker 10 minuten zijn gang gegaan. Hij weet gewoon de weg, daarboven! Pas de eerste keer gestuurd vlak voor de landing. En gelukkig stuurt de Fleet als vanouds, maar nu wel proportioneel.
Dat kistje vliegt inderdaad geweldig! Weer was afgelopen zondag natuurlijk perfekt maar het toestel vloog echt zonder te sturen(zender op de grond), zonder pompen o.i.d. , mooi strak rondjes draaien. Zoiets had ik nog niet gezien.Gelijk inspiratie opgedaan om ook zoiets te bouwen. Zou zo een Tomboy iets zijn, hmmm....
Even over de Super Slicker, Afgelopen zaterdag op de meeting in Almere, was hij bijna ter ziele. Bij een onstuimige en overmoedige vlucht het stabilo en kielvlak losgeschoten, en nose down het lange gras in. Eerste aanblik van verre, op z’n minst ernstig plakwerk. Gelukkig viel het mee. Propellor kapot, aansturing van het richtingsroer losgetrokken, en aan de vleugel de achterlijst ingesnoerd door de elastiek en de bespanning gescheurd. Inmiddels staat hij weer te popelen om de lucht in te gaan. Bespanning met UHU Hart geplakt, en de ophanging van het stabilo iets aangepast. En natuurlijk een nieuwe propellor. Dus weer een stukje historie erbij.
Weer een mooie zondagmorgen in het zuiden verder! Na het optrekken van de ochtendmist een trio van Slicker, PB-2 en Komet geserveerd op een bedje van lauwwarm nat gras. Vandaag wat extra aandacht voor de PB-2. Deze vliegt super, en naar gelang de afstelling van de kompressie-schroef kun je er lekker mee rondpruttelen, of met een noodgang omhoog gaan. Lekker lang rondpruttelen met 4 cc diesel, of met 2cc diesel snel omhoog en dan de ontluikende thermiek uitvliegen. Hij lijkt er een neus voor te hebben. En ook hier weer, hoe minder je he ermee bemoeit, hoe beter. Gewoon zijn gang laten gaan. Dankjewel aan de clubleden voor de fotoos.
Het mooie weer kan maar niet op! Weer een perfecte zondagmorgen in t zuiden. De PB-2 heeft weer voor avontuur gezorgd. Lekker prutellend gooi ik hem op, en daar gaat ie!. Even iets corrigeren, Niets…. Nog eens Niets… Mooie rechter bochtjes, hoger en hoger. Windstil, dus op de plaats. Motortje uit! Blijft mooi rechter bochtjes maken. Maar er komt een vleugje wind. Ik vlieg in Duisland, net over de grens, en de PB-2 cirkelt richting Nederland. Zakt niet veel, en uiteindelijk, in de verte zien we m in een maisveld verdwijnen… Oef…. Met een paar vliegcollega’s richting maisveld, en wonder boven wonder binnen 10 minuten de PB-2 gevonden. Jammergenoeg had een medezoeker ons niet gehoord, en kwam pas na 20 minuten uit de mais Oorzaak: Defect schakelaartje. Daarna, met de lipo rechtstreeks op de uBEC nog een paar heerlijke vluchten gemaakt. Een ieder dank voor het zoeken!
Inmiddels hebben we in onze club een paar drone vliegers. Deze zijn bij het zoeken naar toestellen al verschillende keren van pas gekomen. Ook een keer met een model uit een heel hoge boom halen. Hier werd een lang touw aan de drone bevestigd en die tilde het over een tak weer tot op de grond. Met enig slingeren is het model weer naar beneden gehaald, overgens wel met aanzienlijke schade. Afgelopen week nog 2 (schuim) Impeller-jets met een drone gevonden, maar die moesten zonodig in de vallende duisternis nog even vliegen.
Dank voor de tip Harry! Een vriend met een drone was inderdaad de laatste reddingspoging geweest. Hiermee hebben we eens mijn Ebenezer gezocht. Die had zich in een bietenveld verstopt!
Even en kleine pauze gehad in dit topic, maar vanavond was het weer feest!! De Jaided Maid een keer of 10 de lucht in gestuurd. En iedere keer iets magerder en wat meer compressie. Met zo’n weer genieten!
Het is weer een tijdje geleden, maar er is nieuws te melden. Vorige week zondag had de Jaided Maid bijna haar laatste vlucht gemaakt. Ik has de Elfin iets teveel compressie gegeven, en ik had de Jaided Maid net een zetje naar boven gegeven, toen liet de Elfin z’n spierballen zien. Sodeju…. Ze ging er met een noodgang vandoor, en begon spontaan en ongecontroleerd haar naam te schrijven. Zoiets als een lappenpop in de bek van een hondsdolle herdershond. Dagboekwaardig… De elastieken hebben overuren gedraaid, en ik meen zelfs te hebben gezien dat het stabilo bijna 45 graden verdraaid was ten opzichte van de vleugel. Een wonder dat alles in en bij elkaar is gebleven. Motortje uit, en een prachtige zweefvlucht gemaakt. Om dit nu nooit meer mee te maken, heb ik de Elfin (2,5 cc snelle motor) gewisseld voor een 1,5 cc Webra Record. Vanmorgen een vluchthe gemaakt en dat ging prima op vol vermogen. Er was wel wat veel wind, ca. 5-6 m/s, dus maar 1 vluchtje zonder bochten gemaakt. Bij rustig weer maar eens goed afstellen. De Rekord is 50 gram lichter dan de Elfin, waardoor de Jaided Maid iets pompte. Eind goed, al goed. Of is het juist het begin van het tweede leven?
Eerst maar eens een PB-2 bouwen. Daar kun je ook gewoon mee vliegen als je de zender vergeten hebt, zo fijn vliegt ie.