Ik vroeg mij af welke oplossing gebruikt kan worden om hout aan een koolstof staaf te verbinden? Ik dacht aan lijmen. Mijn idee is om rolroeren van een vleugel aan te sturen met een koolstof staaf van ongeveer 2 a 4 mm rond. Ik hoop dat koolstof minder torsie gevoelig is dan staal, ik gebruik nu 1 mm staaldraad (wat wel werkt, maar tordeert teveel). Om de servro de rolroeren aan te sturen, is mijn idee de overbrenging van hout te maken. Alleen ik heb geen ervaring met het bevestigen van hout op koolstof. Aangezien koolstof best poreus is, denk ik aan epoxy als lijm middel. De toepassing is voor een vliegtuig, gemaakt uit Depron met een vlieggewicht van ongeveer 400 gram. De koolstof staaf wil ik in de vleugel wegwerken.
secondelijm hecht ook heel goed aan koolstof, alleen weer wat minder aan hout, de staaf moet dus haaks door het hout en in die positie moet het ook gelijmt worden. stabilit is mss iets te dik/stroperig daarvoor, epoxy is wel een goeie kanshebber denk ik.
Zorgen dat je hout op de plek van de verbinding breed genoeg is en dan lijmen met epoxy. Handig om de gelijmde verbinding even te verwarmen met een föhn, wordt de lijm dun als water en trekt goed in de verbinding.
het beste kun je dan volgens mij gewoon goede lamineerepoxy gebruiken. met je wel 24 uurtjes wachten tot het goed droog is maar dat is wel lekker dun.
Beli-zell kleeft zowel goed aan koolstof (opgeruwd) als aan hout. Het is verstandig beide delen voorafgaand aan het lijmen zeer licht te bevochtigen voor een optimale hechting van deze lijm. De lijm spaarzaam gebruiken geeft een beter resultaat.
De koolstof eerst afnemen met aceton, om resten lossing uit de productie te verwijderen. Schuren met korrel 80. Het koolstof "etsen" door er een dun laagje secondenlijm op te zetten en vervolgens met 24 uurs epoxy verlijmen. Alternatief met dunne secondelijm verlijmen, vervolgens de spleetjes vullen emt balsastof en nogmaals met secondenlijm lijmen. Zit als een huis. Overigens zijn de normale koolstofstaafjes met vezels in de lengterichting niet goed bestand tegen torsiekrachten. Ze splijten als de torsie te groot wordt. Groet, Gerben
Bedankt voor de reacties! Ik denk trouwens dat de torsie op de rolroer van een Depron enorm meevalt? Ik zocht iets wat stugger is en minder mee veert dan staal, ik kwam uit op koolstof. Ik zit eraan te denken om mijn volgend model de overbrenging van de rolroeren in weer de vleugel weg werken. Het model is een Tiger Moth, een dubbel dekker.
Ik gebruik zelf ook 'torsiebuizen' voor de aansturing van de rolroeren op 400gram depron mustang. Het zijn 3x2mm koolstofbuizen (hobbycity) en de afstand van aansturingshoorntje tot aan het rolroer is 200mm. Het is wel te merken dat die buisjes er niet voor zijn gemaakt omdat ik de rolroeren met de hand redelijk makkelijk 30graden kan verdraaien, ze veren vervolgens wel weer netjes terug naar de beginpositie. Heb alles gewoon met goedkope secondelijm (ook hobbycity) gelijmt en nog geen problemen ermee gehad. Wel zijn de gaten goed op maat geboort zodat het carbon strak in het hout zit, op deze manier wordt de lijm zo weinig mogelijk belast