Ik vroeg mij af welke oplossing gebruikt kan worden om hout aan een koolstof staaf te verbinden? Ik dacht aan lijmen. Mijn idee is om rolroeren van een vleugel aan te sturen met een koolstof staaf van ongeveer 2 a 4 mm rond. Ik hoop dat koolstof minder torsie gevoelig is dan staal, ik gebruik nu 1 mm staaldraad (wat wel werkt, maar tordeert teveel). Om de servro de rolroeren aan te sturen, is mijn idee de overbrenging van hout te maken. Alleen ik heb geen ervaring met het bevestigen van hout op koolstof. Aangezien koolstof best poreus is, denk ik aan epoxy als lijm middel. De toepassing is voor een vliegtuig, gemaakt uit Depron met een vlieggewicht van ongeveer 400 gram. De koolstof staaf wil ik in de vleugel wegwerken.
secondelijm hecht ook heel goed aan koolstof, alleen weer wat minder aan hout, de staaf moet dus haaks door het hout en in die positie moet het ook gelijmt worden. stabilit is mss iets te dik/stroperig daarvoor, epoxy is wel een goeie kanshebber denk ik.
Zorgen dat je hout op de plek van de verbinding breed genoeg is en dan lijmen met epoxy. Handig om de gelijmde verbinding even te verwarmen met een föhn, wordt de lijm dun als water en trekt goed in de verbinding.
het beste kun je dan volgens mij gewoon goede lamineerepoxy gebruiken. met je wel 24 uurtjes wachten tot het goed droog is maar dat is wel lekker dun.
Beli-zell kleeft zowel goed aan koolstof (opgeruwd) als aan hout. Het is verstandig beide delen voorafgaand aan het lijmen zeer licht te bevochtigen voor een optimale hechting van deze lijm. De lijm spaarzaam gebruiken geeft een beter resultaat.