lipo laden

Ik heb een vraag over mijn accu's laden.
Ik heb net een nieuwe lader gekocht die ik kan instellen.
Zelf heb ik niet zoveel met elektra en vind ik alles een beetje lastig.
Nou is mijn vraag: met hoeveel ampere moet je accu's laden.
mijn leiding zij dat als de accu bijvoorbeeld 3s 1100 mAh kan je hem laden met 1.1 A, dat zou nog wel kunnen maar als je een accu van 3s 5000 mAh hebt dan zegt hij dat je hem moet laden met 5 A, ik weet er niet zoveel van maar volgens mij is dat een beetje te veel.:???:

kan iemand mij helpen en heeft iemand misschien een lijstje daarvan

groetjes roel

Hallo Roel,

Welkom in de elektro wereld :banana:
Zoals je leider zei: Een 3s accu van 1100mah > laad je op 3s 1.1A.
Dus een accu van 3s 5000mah > laad je inderdaad op 3s 5.0A.
5.0A = 5000mah.
1.1A = 1100mah.
Die 5000mah opladen met 5A gebeurd dus in verhouding met de accu, kan geen kwaad.
Wat wel kwaad kan is als je bv. een 500mah accu op 5A oplaad. Dit is veel te veel en dit is NIET goed.
Laad dus op in verhouding met je accu.

Groetjes
Jeff

Laatst bewerkt:
Er wordt meestal geadviseerd om een lipo te laden met 1C. Dat wil zeggen dat je de laadstroom even groot laat zijn als de capaciteit van de lipo.

Capaciteit 3s lipo is 1100 mAh betekent: laden met 1,1 Ampere
Capaciteit 3s lipo is 5000 mAh betekent: laden met 5,0 Ampere

Er zijn mensen die een accu laden met 2C
Capaciteit 1100mAh betekent dan: laden met 2,2 Ampere (tweemaal de capaciteit)
Capaciteit 5000 mAh betekent dan: laden met 10,0 Ampere

Het beste houd je de laadstroom gewoon op 1C, het voorbeeld van met 2C laden was puur om te laten zien wat er dan gebeurt met de laadstroom

Eigenlijk precies hetzelfde als Jeff al aangeeft, als je verder gaat in de modelbouwsport dan zul je de C van capacity vaak gaan tegenkomen

De fabrikant van de lipo geeft aan wat de maximale laadstroom is, een laadstroom van 10 Ampere is hoog, maar bij een accu van 5000 mAh met een maximale laadstroom van 2C is dit geen probleem. Ga je een accu van 500 mAh laden met en laadstroom van 10 Ampere dan kan ik je zeggen dat de lipo dit niet fijn gaat vinden;)

Daarom is het ook belangrijk dat je bij het opladen van een andere lipo met dezelfde lader, je de laadstroom eventueel aanpast. Er zijn genoeg mensen die in onoplettendheid de laadstroom laten staan op de waarde van een vorige lipo die geladen is.... en dan kan de lipo een te hoge laadstroom krijgen.

..........
5.0A = 5000mah.
1.1A = 1100mah.
..........

Jeff je ben één van de heel veel mensen die het goed bedoelen maar helaas wel foute informatie geven.
Wat je hierboven schrijft klopt helemaal niet!
5A betekend 5 Ampère wat overeen komt met 5000mA of te wel 5000 milli Ampère.
Jij schrijft mah wat op zich ook fout is want het zou mAh moeten zijn. Dit is echter een aanduiding van capaciteit en NIET van stroom. Een accu kan bijvoorbeeld 5000mAh leveren wat dus betekend dat die accu 5000mA (of te wel 5A) kan leveren gedurende 1 uur. Maar die accu kan ook 500mA (0,5A) leveren gedurende 10 uur, want 10uur x 500mA = 5000mAh.
Dat is dus het verschil tussen de stroom (Ampère of milli Ampère) en de capaciteit (Ampère uur of milli Ampère uur).
Het kan best even lastig zijn om de juiste schrijfwijze aan te leren maar doe even extra je best dan heb je er de rest van je leven plezier van. Er kunnen hele grote fouten ontstaan door het gebruik van de verkeerde manier van schrijven.

Lees de links, alles netjes uitgelegd, ook voor vragen die nog gesteld moeten worden. Het heeft weinig zin hier tijd in te stoppen terwijl iemand anders het al netjes georganiseerd heeft opgeschreven, alleen maar overbodig dubbel werk. Begrijp je iets niet wat in de FAQ staat dan gewoon vragen en je krijgt antwoord. En de FAQ wordt aangepast om de onduidelijkheid te verwijderen. Win-win situatie :)

Laatst bewerkt:
Back