locatie van de ontvanger

Eigenlijk is dit een combinatie van 2 vragen. Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van 2,4Ghz zenders en hebben die voordelen ten opzichte van bv 35Mhz zenders. Of is het juist andersom, bij mijn laatste proefvaart vond dat ik de boot (oud model Marblehead) bij gebruik van een Spektrum DX6 2,4Ghz best wel snel buiten bereik kwam. Is 35Mhz bv minder gevoelig bij gebruik op het water? Ik loop met het idee om de ontvanger binnen tegen het bovendek te plakken en als er een antenne aanzit die dat door het dek naar buiten te brengen. Iemand ervaring met zoiets? Een aantal 2,4Ghz ontvangers hebben geen antenne draad en is dat dus onmogelijk.

• Like
Reactions: Cnn
35Mhz bv minder gevoelig bij gebruik op het water?
35Mhz is exclusief en alleen toegestaan in vliegende modellen.
Voor bootjes is er 40Mhz.
Ik vaar af en toe met een rc bootje en de 2.4Ghz antenne ligt horizontaal zo'n 2 cm boven de waterlijn.
Met mijn multiplex SX9 zender heb ik met die combinatie nog nooit problemen gehad.
Na 100 meter is het bootje heel klein maar werkt het nog prima.

Het is dus wel belangrijk dat de antenne en vooral het laatste stukje van zo'n 3cm lang, boven de waterlijn ligt.

Voordeel van 2.4Ghz tov 40Mhz zou zijn de snelheid. Een voordeel van 40Mhz zou kunnen zijn de doordringbaarheid door carbon (2.4Ghz is daar niet goed in) en waterspray.

Dat heb ik dus ook, boot blijft wel bestuurbaar, maar de juf in mn zender blijft praten.
Verbinding verbroken, verbinding hersteld, enz. En dan is mn boot denk ik een 25 meter weg, hoe verder weg hoe meer de juf comentaar levert, erg irritant.
Ik heb de teranus 9x plus van frsky, en 4x x8r ontvangers in de boot.
Grt peter

Je bedoelt de Taranis X9D Plus neem ik aan. Een prima zender. Let idd even op de plek van de ontvanger-antenne (uit de romp stekend, voldoende hoog boven het water). Bij welke RSSI-waarde geeft de zender deze meldingen? (Logischerwijs zou je lage waarden verwachten, maar is dat ook zo? Het kan ook een Rx firmware bug zijn mss...)

Laatst bewerkt:
Ik gebruik een QX7 van FrSky in combinatie met een boot. Heb GPS telemetrie sensor o.a., en weet dus hoever de boot van mij vandaan gaat. 660mm lang, knalgeel, en dan is 100m al erg ver weg. Mijn vroegere Marblehead is 1330mm en ruim 2000mm hoog, die zal vast wel wat verder gegaan zijn.

Idem de dame soms bij zulke afstanden, maar blijft gewoon bestuurbaar.

Ik heb 1 antenne horizontaal net boven de waterlijn in de ABS romp, en eentje met kleine antennehuls uit romp stekend vertikaal.

Naar wat ik heb begrepen is de stand van de 2,4GHz antenne op je zender ook belangrijk. Zendbereik met landvoertuigen altijd stuk beperkter dan in de lucht.

Het penetrerend vermogen van 2,4Ghz is ongeveer 100mm in water. Kortom, boven de waterlijn en evt. Golven houden zoveel mogelijk.

Bij mij liggen ze alle horizontaal, verticaal is niet mogelijk. Op 1 na dan, die zou ik verticaal kunnen zetten.
Dat maar eens proberen, wie weet helpt het. Ook ik werk met telematrie, heb 32 kanalen in mn zender.
En idd de teranus x9d plus 2019.
Grt peter

Bij mij liggen ze alle horizontaal, verticaal is niet mogelijk. Op 1 na dan, die zou ik verticaal kunnen zetten.
Als je alles al horizontaal hebt liggen, dan zou ik die ene ook horizontaal laten liggen en de zender antenne horizontaal op de zender plaatsen.
Dan hebben de antennes zend en ontvangst, allemaal dezelfde polarisatie.
Een boot blijft over het algemeen redelijk vlak in het water liggen, een vliegtuigje stuitert alle kanten op.
Dan heeft een haakse antenne montage als er meer dan 1 sprietje is wel enig nut.

Mijn boot rolt als een malle, is een speedboot Deep Vee ;)

Uiteindelijk is het slechts 1,2mm lengte antenne die verantwoordelijk is voor de ontvangst.
Heb de kennis idd. uit de modelvlieghoek, waaruit ik kom.

Juist het mooie aan 2,4Ghz is het ontbreken van die antenne aan de buitenkant van je model (doe al 35 jaar aan modelbouw, menig model met relatief grote antenne gehad).
Echter ik had bij mijn boot slechter ontvangst met alles binnenboord. ABS romp, geen metallische stickers of carbon.

Vertikaal leek te helpen, alhoewel het mogelijk ook het "buitenboord" houden hier debet aan kan zijn.

Sowieso in een loodrechte hoek van elkaar houden is het devies in elk model. Bij mij staat die toevallig rechtop

Iedereen bedankt voor de informatie, Dat van 35 en 40 Mhz wist ik in elk geval niet. Ga dus op zoek naar een zender plus ontvanger waarbij de antenne naar buiten kan.

Dat is ook de reden dat de duikbootjongens een voorkeur hebben voor 40Mhz, want dat penetreert diep in het water.
27Mhz schijnt ook nog goed te werken onder water (35Mhz is voor het modelvliegen gereserveerd zoals eerder opgemerkt, dat had ik vroeger).

Hoe korter de golf, des de lager het penetrerend vermogen door dichte stoffen (als in vergelijk met het gas om ons heen, lucht)
Idem met WIFI tussen 2,4Ghz en 5,2. De laatste komt minder goed door binnenmuren als de eerste.

Een antenne ontsiert een schaalmodel mijn inziens.
Probeer eerst de ontvanger (de antenne's) zo hoog mogelijk in de boot te positioneren.

Back