Magnum XL 15?

ik heb laatst een doos met oude vliegtuigspullen en onderdelen gekregen, en daarin zat onder andere dit motortje:

full

full

full

Verder weet ik hier niks over. Ik vroeg mij de volgende dingen af:
wat voor brandstof?
welke prop moet er op?

ook heb ik gehoort dat je een gloeiplugje kan maken van een wasknijper, wat draad en een 1.5 V batterij, kan dat?
Er zat een 7X5 master airscrew in de doos, is die geschikt?

en zijn er verder nog belangrijke dingen die ik moet weten? Ik heb geen ervaring met brandstoftoestellen.

Gtz, Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
deze loopt op methanol, gemengd met een olie. vaak wordt deze brandstof ook (onterecht) nitro genoemd, maar vaak is dit slechts een bestanddeel van de brandstof.
wat voor propeller hierop kan, zal vast wel in de handleiding staan, om misschien zelfs ergens op de doos. er zal ook vast wel een bereik gegeven worden, van de kleinste tot de grootste maat propeller. het toestel waar het motortje op staat (zodra je het motortje dus op een toestel zet) is ook afhankelijk van de maat propeller.

ik zou niet met een wasknijper gaan experimenteren, voor een tientje of 15 euro kun je een kant en klare glow-shot kopen. deze werkt dan op een accu'tje die er al in zit.

magnum XL15

Beste M@arten, dit is een 2,5cc motortje en geschikt voor een mengsel van 80% methanol, 20% olie en zonodig een beetje nitro.
Ik zie dat je vliegt bij MVC midden Nederland, neem dat motortje een keer mee naar de club en ze kunnen je er alles over vertellen.
Veel succes, Arie

Back