Hoi forumleden,
Na jaren van meelezen en nog veel langer in de hobby vind ik het tijd om zelf eens een draadje te starten.
Mijn fascinatie voor het Kraftei en zijn varianten gaat terug tot mijn tijd als lid van Ornithos, toen de start van mijn modelvlieghobby samenviel met de oprichting van die Geldropse modelvliegclub.
In die periode medio jaren ‘70 was een jaarlijks hoogtepunt de vliegshow van de Sittardse modelvliegclub. Het meeste indruk maakte op mij de demo’s van snelle kisten zoals de Supersonic delta die ik veel later zelf ook heb gebouwd en vervolgens van nitro naar EDF heb omgebouwd en na de nodige modificaties nog steeds vlieg.
Oude liefde roest immers niet en dat geldt zeker ook voor het Kraftei dat in Sittard met meerdere tegelijk spectaculair werd voorgevlogen, een demo die me altijd is bijgebleven. Ik wilde meteen ook een 163 maar zoals vaak met dat soort wensen kan dat wel eens wat langer duren…
Uiteindelijk heeft het zelfs 20 jaar geduurd tot die wens in vervulling ging met het kleine Kraftei van Topp Rippin met 2,5cc motortje. Dat kistje vliegt nu na zo’n 25 jaar nog steeds, inmiddels met een krachtige elektromotor, afwerpbare wielen voor de grondstart en remkleppen onder de vleugel zoals de full scale. Die waren nodig geworden om met het steeds hoger geworden gewicht nog fatsoenlijk te kunnen landen op het door omringende bomen enigszins uitdagende veld van mijn huidige club, modelvliegclub Gilze-Rijen.
En na al die tijd vind ik de 163 nog steeds een fantastisch vliegtuig en ooit wil ik een versie in 1:4 schaal, liefst met een echt landingsgestel om ook op de harde baan te kunnen landen. Dat lijkt er van te gaan komen, met nog de nodige projecten ertussen.
Een aantal jaren geleden zag ik in het Duitse blad Modelflug een artikel over een Me 263 in 1:12 schaal (bovenste foto, zelf genomen van een bladzijde uit dat tijdschrift). Dat kistje sprak me aan en leek me een mooie opstap naar een grotere versie. Dus de tekening besteld en na korte tijd was dat eenvoudige kleintje vliegklaar. Helaas geen groot succes…
De maiden met handstart ging best goed en dat kleine ding was zelfs met een wat lichte motor al super rap. Dus snel de geplande Mega motor erin gebouwd en toen begonnen de problemen. Een hoger gewicht en naar later bleek een kritisch ingesteld CG maakte die kleine 263 onvliegbaar. Toen ik uiteindelijk het CG goed had liggen vloog die zelfs erg goed. Zo goed en snel dat ik het door een stuurfout heb gecrasht en nogmaals repareren niet zinvol meer was. Even einde verhaal en gelukkig was de 163 er nog.
Het beeld van de 263 bleef echter toch hangen. Een 1:4 versie met retracts, dat zou toch mooi zijn…
Daarom een lijntekening besteld bij Bentley in Engeland om als basis te dienen voor een eigen ontwerp. Mijn clubgenoot en hobbyvriend Rob (Bipeflier op MBF) zag dat ook wel zitten en rondom de coronaperiode hebben we aan dat ontwerp gewerkt en ook al wat bijzondere concepten van het ontwerp getest. De tweede foto is mijn bouwtekening van de romp in zij-aanzicht. Dat project staat even in de wachtrij omdat we qua formaat eerst een tussenstap wilden zetten met het ontwerp en de bouw van een Mirage 4000 in schaal 1:9. Dat gezamenlijk project loopt inmiddels gestaag.
En toen zochten we wat kleins voor tussendoor…
Dat is een versie 2.0 geworden van de kleine 263. Omdat we het zo’n leuk kistje vinden maar ook om een gevoel te krijgen of we de stap naar een 1:4 echt willen zetten. Daar lijkt het ondertussen wel op, echter zal dat pas na de 4000 gaan gebeuren.
Het nieuwe kleintje op de onderste foto heeft inmiddels een succesvolle maiden gehad en groen licht om zo fraai mogelijk te gaan afbouwen. Nummer twee wordt door Rob gebouwd en is ook al een heel eind op weg richting de maiden.
Als jullie dat leuk vinden zal ik de komende tijd het bouwproces tot zover laten zien en jullie verder meenemen op pad naar het eindresultaat. Rob zal wellicht zijn versie ook tonen, die constructief op een aantal punten afwijkt.
Ons doel is om in het najaar deze kistjes in definitieve uitvoering samen in de lucht te krijgen.
Na jaren van meelezen en nog veel langer in de hobby vind ik het tijd om zelf eens een draadje te starten.
Mijn fascinatie voor het Kraftei en zijn varianten gaat terug tot mijn tijd als lid van Ornithos, toen de start van mijn modelvlieghobby samenviel met de oprichting van die Geldropse modelvliegclub.
In die periode medio jaren ‘70 was een jaarlijks hoogtepunt de vliegshow van de Sittardse modelvliegclub. Het meeste indruk maakte op mij de demo’s van snelle kisten zoals de Supersonic delta die ik veel later zelf ook heb gebouwd en vervolgens van nitro naar EDF heb omgebouwd en na de nodige modificaties nog steeds vlieg.
Oude liefde roest immers niet en dat geldt zeker ook voor het Kraftei dat in Sittard met meerdere tegelijk spectaculair werd voorgevlogen, een demo die me altijd is bijgebleven. Ik wilde meteen ook een 163 maar zoals vaak met dat soort wensen kan dat wel eens wat langer duren…
Uiteindelijk heeft het zelfs 20 jaar geduurd tot die wens in vervulling ging met het kleine Kraftei van Topp Rippin met 2,5cc motortje. Dat kistje vliegt nu na zo’n 25 jaar nog steeds, inmiddels met een krachtige elektromotor, afwerpbare wielen voor de grondstart en remkleppen onder de vleugel zoals de full scale. Die waren nodig geworden om met het steeds hoger geworden gewicht nog fatsoenlijk te kunnen landen op het door omringende bomen enigszins uitdagende veld van mijn huidige club, modelvliegclub Gilze-Rijen.
En na al die tijd vind ik de 163 nog steeds een fantastisch vliegtuig en ooit wil ik een versie in 1:4 schaal, liefst met een echt landingsgestel om ook op de harde baan te kunnen landen. Dat lijkt er van te gaan komen, met nog de nodige projecten ertussen.
Een aantal jaren geleden zag ik in het Duitse blad Modelflug een artikel over een Me 263 in 1:12 schaal (bovenste foto, zelf genomen van een bladzijde uit dat tijdschrift). Dat kistje sprak me aan en leek me een mooie opstap naar een grotere versie. Dus de tekening besteld en na korte tijd was dat eenvoudige kleintje vliegklaar. Helaas geen groot succes…
De maiden met handstart ging best goed en dat kleine ding was zelfs met een wat lichte motor al super rap. Dus snel de geplande Mega motor erin gebouwd en toen begonnen de problemen. Een hoger gewicht en naar later bleek een kritisch ingesteld CG maakte die kleine 263 onvliegbaar. Toen ik uiteindelijk het CG goed had liggen vloog die zelfs erg goed. Zo goed en snel dat ik het door een stuurfout heb gecrasht en nogmaals repareren niet zinvol meer was. Even einde verhaal en gelukkig was de 163 er nog.
Het beeld van de 263 bleef echter toch hangen. Een 1:4 versie met retracts, dat zou toch mooi zijn…
Daarom een lijntekening besteld bij Bentley in Engeland om als basis te dienen voor een eigen ontwerp. Mijn clubgenoot en hobbyvriend Rob (Bipeflier op MBF) zag dat ook wel zitten en rondom de coronaperiode hebben we aan dat ontwerp gewerkt en ook al wat bijzondere concepten van het ontwerp getest. De tweede foto is mijn bouwtekening van de romp in zij-aanzicht. Dat project staat even in de wachtrij omdat we qua formaat eerst een tussenstap wilden zetten met het ontwerp en de bouw van een Mirage 4000 in schaal 1:9. Dat gezamenlijk project loopt inmiddels gestaag.
En toen zochten we wat kleins voor tussendoor…
Dat is een versie 2.0 geworden van de kleine 263. Omdat we het zo’n leuk kistje vinden maar ook om een gevoel te krijgen of we de stap naar een 1:4 echt willen zetten. Daar lijkt het ondertussen wel op, echter zal dat pas na de 4000 gaan gebeuren.
Het nieuwe kleintje op de onderste foto heeft inmiddels een succesvolle maiden gehad en groen licht om zo fraai mogelijk te gaan afbouwen. Nummer twee wordt door Rob gebouwd en is ook al een heel eind op weg richting de maiden.
Als jullie dat leuk vinden zal ik de komende tijd het bouwproces tot zover laten zien en jullie verder meenemen op pad naar het eindresultaat. Rob zal wellicht zijn versie ook tonen, die constructief op een aantal punten afwijkt.
Ons doel is om in het najaar deze kistjes in definitieve uitvoering samen in de lucht te krijgen.