Me 263

Hoi forumleden,

Na jaren van meelezen en nog veel langer in de hobby vind ik het tijd om zelf eens een draadje te starten.

Mijn fascinatie voor het Kraftei en zijn varianten gaat terug tot mijn tijd als lid van Ornithos, toen de start van mijn modelvlieghobby samenviel met de oprichting van die Geldropse modelvliegclub.

In die periode medio jaren ‘70 was een jaarlijks hoogtepunt de vliegshow van de Sittardse modelvliegclub. Het meeste indruk maakte op mij de demo’s van snelle kisten zoals de Supersonic delta die ik veel later zelf ook heb gebouwd en vervolgens van nitro naar EDF heb omgebouwd en na de nodige modificaties nog steeds vlieg.
Oude liefde roest immers niet en dat geldt zeker ook voor het Kraftei dat in Sittard met meerdere tegelijk spectaculair werd voorgevlogen, een demo die me altijd is bijgebleven. Ik wilde meteen ook een 163 maar zoals vaak met dat soort wensen kan dat wel eens wat langer duren…

Uiteindelijk heeft het zelfs 20 jaar geduurd tot die wens in vervulling ging met het kleine Kraftei van Topp Rippin met 2,5cc motortje. Dat kistje vliegt nu na zo’n 25 jaar nog steeds, inmiddels met een krachtige elektromotor, afwerpbare wielen voor de grondstart en remkleppen onder de vleugel zoals de full scale. Die waren nodig geworden om met het steeds hoger geworden gewicht nog fatsoenlijk te kunnen landen op het door omringende bomen enigszins uitdagende veld van mijn huidige club, modelvliegclub Gilze-Rijen.

En na al die tijd vind ik de 163 nog steeds een fantastisch vliegtuig en ooit wil ik een versie in 1:4 schaal, liefst met een echt landingsgestel om ook op de harde baan te kunnen landen. Dat lijkt er van te gaan komen, met nog de nodige projecten ertussen.

Een aantal jaren geleden zag ik in het Duitse blad Modelflug een artikel over een Me 263 in 1:12 schaal (bovenste foto, zelf genomen van een bladzijde uit dat tijdschrift). Dat kistje sprak me aan en leek me een mooie opstap naar een grotere versie. Dus de tekening besteld en na korte tijd was dat eenvoudige kleintje vliegklaar. Helaas geen groot succes…

De maiden met handstart ging best goed en dat kleine ding was zelfs met een wat lichte motor al super rap. Dus snel de geplande Mega motor erin gebouwd en toen begonnen de problemen. Een hoger gewicht en naar later bleek een kritisch ingesteld CG maakte die kleine 263 onvliegbaar. Toen ik uiteindelijk het CG goed had liggen vloog die zelfs erg goed. Zo goed en snel dat ik het door een stuurfout heb gecrasht en nogmaals repareren niet zinvol meer was. Even einde verhaal en gelukkig was de 163 er nog.

Het beeld van de 263 bleef echter toch hangen. Een 1:4 versie met retracts, dat zou toch mooi zijn…
Daarom een lijntekening besteld bij Bentley in Engeland om als basis te dienen voor een eigen ontwerp. Mijn clubgenoot en hobbyvriend Rob (Bipeflier op MBF) zag dat ook wel zitten en rondom de coronaperiode hebben we aan dat ontwerp gewerkt en ook al wat bijzondere concepten van het ontwerp getest. De tweede foto is mijn bouwtekening van de romp in zij-aanzicht. Dat project staat even in de wachtrij omdat we qua formaat eerst een tussenstap wilden zetten met het ontwerp en de bouw van een Mirage 4000 in schaal 1:9. Dat gezamenlijk project loopt inmiddels gestaag.

En toen zochten we wat kleins voor tussendoor…

Dat is een versie 2.0 geworden van de kleine 263. Omdat we het zo’n leuk kistje vinden maar ook om een gevoel te krijgen of we de stap naar een 1:4 echt willen zetten. Daar lijkt het ondertussen wel op, echter zal dat pas na de 4000 gaan gebeuren.

Het nieuwe kleintje op de onderste foto heeft inmiddels een succesvolle maiden gehad en groen licht om zo fraai mogelijk te gaan afbouwen. Nummer twee wordt door Rob gebouwd en is ook al een heel eind op weg richting de maiden.

Als jullie dat leuk vinden zal ik de komende tijd het bouwproces tot zover laten zien en jullie verder meenemen op pad naar het eindresultaat. Rob zal wellicht zijn versie ook tonen, die constructief op een aantal punten afwijkt.

Ons doel is om in het najaar deze kistjes in definitieve uitvoering samen in de lucht te krijgen.

IMG_7696.jpeg

Super dat je een bouwverslag bent begonnen op MBF Guido, en leuke introductie! Zou tof zijn als je je constructie en aanpak deelt, ik ga ook een draadje starten van mijn versie en zal hiernaar verwijzen.

Heel erg gaaf project heren!! :thumbsup:
Ik had er al eens wat over gehoord van Rob.
Super dat jullie verslagen starten, ik blijf het volgen!

Groeten (van een huidig Ornithos lid ;)),
Ramses

Maiden 263 1:12

Om zeker te weten dat de eerste start goed zou verlopen heb ik gekozen voor de bungee. Pas nadat we de eigenschappen in langzame vlucht goed kennen wordt de handstart geprobeerd. De eerste landing liet gelukkig al zien dat het kistje goedmoedig blijft bij lage snelheid.

Laatst bewerkt:
De bouw is gestart met de rompschalen. Ik wilde een vollere afgeronde vorm die dichter bij schaal komt maar nog smal genoeg om goed te kunnen handstarten.

Omdat ik deze keer geen zin had in stripbeplanking zijn de schalen eenvoudig opgebouwd uit een dubbele veelhoekige laag balsa die voor het samenvoegen grof in vorm is geschaafd en geschuurd.

IMG_6950.jpeg

IMG_6726.jpeg
IMG_6765.jpeg
IMG_6784.jpeg
IMG_6850.jpeg

Toch een stuk kleiner dan mijn 163 en die heeft slechts 95cm spanwijdte.

Op de tweede foto is de remklepmodificatie te zien. Ze slaan 20 graden uit in de aanvlucht en 45 graden voor de turn naar final. Op het filmpje wordt duidelijk dat je daarmee heel kort kan landen. Echt een aanrader als je een 163 hebt die niet wil afremmen om te landen. Ze hebben vrijwel geen momentwerking, er is amper een verschil in trim.

Voor de 263 zijn ze niet nodig omdat die een duidelijk lagere vleugelbelasting heeft. De 163 weegt 1500g en heeft 75g/dm2. 263 komt uit op ongeveer 55g/dm2.

Landing 163 met remkleppen

IMG_7222.jpeg
IMG_6760.jpeg

In tegenstelling tot de tekening en de 163 deze keer een geprofileerd kielvlak. Dat vind ik veel mooier en is ook veel stabieler terwijl het amper zwaarder is dan een simpel plankje. Ik heb het getekend met het programma Devwing wat speciaal voor de vliegtuigmodelbouw is ontwikkeld. Echt een super programma waar heel veel mee kan. Dat laat ik nog wel eens zien aan de hand van de vleugels van de grote 263 en de Mirage 4000 die inmiddels in Devwing zijn geconstrueerd.

IMG_6968.jpeg
IMG_6995.jpeg
IMG_7007.jpeg

Helaas had ik het karakteristieke balansvlak aan de verkeerde kant van de basisrib getekend. Dat moest daarom na de bouw worden gecorrigeerd.

IMG_7109.jpeg
IMG_7115.jpeg

De tekening voorziet alleen stukjes ligger tussen de ribben omdat de beplanking de krachten opvangt. Dat voldoet bij dit kistje, weet ik uit ervaring.
Toch heb ik deze keer voor “kammen” uit extra hard balsa gekozen voor net dat beetje meer stevigheid. Ik heb ook een tweede ligger toegevoegd, een stuk voor de scharnierpositie waar de beplanking later gaat oversteken om ruimte vrij te houden voor de neuslijst van de elevons.
De sleuven heb ik onder de juiste hoek ingezaagd bij zowel de kammen als de ribben. Dat geeft een stevige vormgesloten constructie maar vereist voor de helft van de zaagsneden wel het omspannen van het zaagblad omdat de zaagtafel maar één kant op kan kantelen.
Dit is een voordeel van traditioneel uitzagen want met de hobby CNC freestafels kan dit niet.

IMG_6835.jpeg
IMG_6851.jpeg

Bijlagen

• IMG_6834.jpeg
    IMG_6834.jpeg
    234,5 KB · Weergaven: 1
Na het verlijmen van de onderschaal wordt de scharnierlijn ingepast met stukjes balsa en de vulblokjes voor de penscharnieren worden ingelijmd.
Net als bij het rudder zit er een strook 0,6mm triplex tussen de balsa schalen ter plaatsen van de eindlijst. Dit met de hoofdnerfrichting dwars op de eindlijst om kromtrekken te voorkomen.

IMG_6897.jpeg

Mooie bouwwijze, die schuine inkepingen waren een erg goed idee om de vleugeltjes mooi strak en stabiel te krijgen! En ik kijk nu al uit naar de 1:4 vleugel :cool:

De hoofdcomponenten zijn met 25 grams glasvezel bekleed. Omdat ik er later paneellijnen in wil vijlen moet de ondergrond tot in de houtnerf hard zijn. Daarom eerst impregneren met poriënvuller (dan zuigt het hout daarna niet meer zoveel zwaar hars op) en dan een vuller van epoxyhars met microballoons. Dat laat zich mooi glad schuren en zorgt voor de gewenste harde ondergrond voor het glasvezel. Ik gebruik altijd hars van R&G. Het leukste deel van de bouw is nu klaar.

IMG_7085.jpeg

Na het uitsnijden van de elevons worden eerst de penscharnieren ingepast zodat ze met het draaipunt precies op de scharnierlijn liggen. Daarna de neuslijst verlijmen en rond schuren. Voor het verlijmen van de neuslijst maak ik daarin eerst de gaten voor de penscharnieren.

IMG_7726.jpeg
IMG_7727.jpeg
IMG_7732.jpeg

Laatst bewerkt:
Aan de vleugelzijde lijm ik nog extra verstevigingsblokjes tegen de valse achterlijst. Het is belangrijk dat de penscharnieren daar goed worden ondersteund zodat ze door de krachten op het roervlak niet gaan buigen.

Het passchuren van de “kom” vind ik altijd weer een lastig klusje. Een stukje schuurpapier om een stukje buis gerold is daarbij een handig stukje gereedschap.

IMG_7728.jpeg

Back