Me 263

Telkens controleren of voldoende roeruitslag mogelijk is.

IMG_7729.jpeg
IMG_7730.jpeg
IMG_7731.jpeg

Ik had me bedacht dat de losse onderdelen makkelijker apart zijn af te werken dan samengevoegd. Dat klopt inderdaad. Helaas ben ik die winst in gemak en tijd verderop in het bouwproces weer ruim kwijtgeraakt doordat nabewerkingen nodig waren die beter in nog niet afgewerkte staat gedaan hadden kunnen worden. Dat doe ik zo dus niet meer…

De afwerking zelf is vrij standaard; spuitplamuur en daarna de kleurlak. Beide in meerdere laagjes en tussendoor schuren en zonodig plamuren.

Ik gebruik spuitplamuur, polyesterplamuur en lakplamuur. Allemaal van Alabastine en makkelijk in de bouwmarkt verkrijgbaar.

Het geel komt uit een goedkope spuitbus van de bouwmarkt. Niet ideaal want gaat snel lopen en dekt bijzonder moeizaam. Goedkoop is hier helaas echt duurkoop geweest.

IMG_7740.jpeg
IMG_7741.jpeg

Een paar paneellijnen zorgt voor wat leven in het oppervlak en een meer volwassen uitstraling. Vooral het effect van lichtinval vind ik veel mooier dan slechts getekende lijnen.

Ik vijl ze voorzichtig in met een diamantvijltje langs een lineaal. Dat geeft een redelijk subtiel effect. Nog steeds breder dan schaal maar zeker niet zoals de ‘Grand Canyon’ die je vaak op schuimmodellen ziet.

IMG_7742.jpeg
IMG_7743.jpeg

De cockpitbodem en het zadel voor de ESC inpassen en zeker stellen dat de motor straks nog via het rompdeksel kan worden ingebouwd. Om die reden krijgt de vleugelneus binnen de romp een uitsparing. Dan kan ik ook beter bij de ESC.
In tegenstelling tot de tekening leg ik de ESC onder de vleugel om het CG wat neutraler te leggen in het verticale vlak.

IMG_7747.jpeg
IMG_7746.jpeg
IMG_7751.jpeg

De op de linker romphelft gelijmde buitenste boven- en onderbeplanking was super handig bij het verlijmen van de componenten maar vereist wel veel nabewerking.

IMG_7754.jpeg
IMG_7755.jpeg

Het motorspant met onderliggende balsa ringen geeft voldoende speelruimte om een mooi verloop naar de spinner te maken.
Uiteindelijk is voor een zo klein mogelijke spinner van 30 mm gekozen omdat dit het dichtste bij schaal komt.

IMG_7756.jpeg
IMG_7757.jpeg

Ik houd niet van kale romp-vleugel overgangen op een semi-schaalmodel. Daarom moeten die ook bij dit kleine kistje op het origineel lijken.

IMG_7759.jpeg
IMG_7760.jpeg
IMG_7761.jpeg
IMG_7762.jpeg

De boeg (neuswielbay) met functionele luchthapper voor de koeling hoort er natuurlijk ook bij.
En daarna schuren, plamuren, schuren, gronden, enz.

IMG_7763.jpeg
IMG_7764.jpeg
IMG_7765.jpeg

Daarom eerst impregneren met poriënvuller (dan zuigt het hout daarna niet meer zoveel zwaar hars op) en dan een vuller van epoxyhars met microballoons

Ik ben ook bijna klaar met glassen en vraag me af wat de volgende stap moet zijn.

(Ik heb voor het glassen ook eerst poriënvuller opgebracht, en toen de mat (25 gram) met Glitsa parketlak.)

Jij gaat er na het glassen eerst nog weer een laag poriënvuller opstrijken?

Ik vraag me af of je er (ipv. spuitplamuur) ook poriënvuller met micro balloons op kunt smeren.

Dat kijkt me lichter dan epoxy hars of spuitplamuur . . .

Ik zie nu pas alle posts die je daarna gepost hebt.

Je maakt er een mooie kist van!

Back