Messing schroef

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door hans materman, 1 apr 2024.

  1. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    702
    Locatie:
    Utrecht
    Goedendag , Ben op zoek naar een Messing propellerM3 4 blad van 45 mm .
    Wie kan mij hieraan helpen ?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat dat een lastige wordt... Ik zie maar weinig schroefassen met M3, dus ik denk dat schroeven met M3 ook vrij zeldzaam zijn.
    Maar een handige hobbyist kan met wat geluk uit een stukkie messing rondstaf wel een draadbusje maken met M4 buitenom en M3 aan de binnekkant, en dan kun je een M4 schroef gebruiken. Draadbusje met wat Loctite in de schroef lijmen.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.959
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien lijkt het meer werk Hans, maar volgens mij is het beter om de oude schroefaskoker te verwijderen, het gat op te ruimen en er een koker met een 4 mm as in te zetten. Een 3 mm asje is voor een 45 mm schroef wel erg dun en voor de optie die Bert aangeeft blijft er relatief weinig "vlees" over om te bewerken. Met de kans dat het scheef gaat. Maar misschien heb ik het mis. Denk vanuit de kennis en middelen die ik zelf heb. Kijk maar of het je aanspreekt. Om de oude koker te verwijderen warm maken en proberen te draaien. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang je de juiste volgorde aanhoud, valt dat wel iets mee: Ruim staafje rond in de draaibank, vlak draaien, centeren, 2,5 mm gat boren, over voldoende lengte op 4 mm afdraaien, klein zoekrandje er aan.
    Boorkop volledig open draaien en met die vlakke kant van de kop de snijplaat haaks tegen werkstuk drukken, M4 snijden. Tapje M3 in de boorkop, rem van het center los, en de binnendraad tappen. Op lengte afsteken, en klaar ben je. Zou me een half uurtje, drie kwartier kosten als ik de spullen heb.

    Maar jouw optie is in die zin beter, dat je daarna iedere schroef kunt plaatsen die je wilt. Hangt er ook een beetje vanaf hoe die schroefas in de romp zit, en van welk materiaal die romp gemaakt is.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.959
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Heb geen draaibank, maar hoeveel materiaal blijft er over tussen de binnenkant van M4 draad en de buitenkant van M3 draad? Ze hebben niet dezelfde spoed. Ik zou het in ieder geval niet aandurven. Vandaar mijn afwijkend advies. Voor wat het waard is, zou Bas schrijven. Gr. Klaas.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, dat is geen probleem.
    De kern diameter van M4x0,7 is 3,3mm.
    De kern diameter van M3x0,5 is 2,5mm.
    Met 3,3mm heb je nog genoeg verschil met M3, 3mm, daarbuiten doordat de spoed verschillend is is de wanddikte op vele plaatsen meer.
    Eerst M4 snijden, geeft de grootste kracht, aansluitend nog ingespannen boren 2,5mm.
    Het deel M4 in moeren M4 inklemmen en M3 tappen.
    Daar het M4 in de moeren zit, kan de dunne bus niet scheuren.
    Trucje geleerd van een oude draaier.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.959
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maak toch als modelbouwers onder elkaar "even" zo'n verloopstukje voor Hans, Henk! Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat Henk sneller is, maar anders maak ik er na volgende week woensdag wel even een...
     
  9. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    702
    Locatie:
    Utrecht
    Als dat zou kunnen hou ik me aanbevolen , ik betaal de kosten wel .
    De romp waar de as doorloopt is (lijkt me ) van een zachte houtsoort , maar is doordrenkt van epoxy .
    Ik heb een paar trucjes (hier vandaan gehaald) uitgeprobeerd om die as los te krijgen , maar dat lukte me niet .
    Heb 1 schroef M3 40 mm , maar M4 schroef heb ik in vele maten .
    Want om die plastic schroef er onder laten zitten , NEE .
    Als dat verloopstukje iets langer gehouden kan worden , zeg 1,5 cm , zou me dat heel goed uitkomen .
    Dan komt de schroef net iets verder van de romp vandaan blijven .
    Waardoor deze iets groter kan worden .
    De hak is iets lager namelijk . .
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2024
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dát word al lastiger want dat vergroot de kans op slingeren aanmerkelijk...
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    @brutus heeft al het probleem aangegeven omtrent slingeren.
    Niet alleen dit is een probleem, maar de wanddikte van de bus is zo klein, dat deze niet instaat is om krachten op te vangen.
    De bus blijft heel, omdat deze geheel ingesloten zit.
    Misschien is er een oplossing, maar dan moet ik de uitstekende lengte van de schroefas en de schroefdraadlengte weten.
    Groet. Henk.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zou de bus een "mouw" kunnen geven die, bijvoorbeeld 5 mm over het gladde deel van de as valt. Daarvoor moet wel de gehele as 5 mm naar achteren komen, maar dan vangt de as de krachten op, en niet de bus.

    Dus stel (de volgorde van bewerken is anders, maar als uitleg van het idee) een buisje van 4 mm buitendiameter, 15 mm lang, met over 10 mm M4 uitwendige draad.
    In de buis, aan dezelfde kant als de uitwendige draad óók M3 inwendige draad. De resterende inwendige lengte uitgeboord tot 3 mm.
    Het buisje op de schroefas geplaatst trekt de hele as 5 mm naar achteren, en op de uitwendige draad kan de schroef nu dus 5 mm verder naar achteren geplaatst worden.
    EN slingervrij, EN geen probleem met krachten want het ding zit nog steeds volledig ingesloten.
    Ik verwacht alleen wel, dat een dergelijke constructie noodzakelijk maakt dat zowel tussen as en buisje, alsook tussen buisje en schroef, Loctite gebruikt moet worden.
    Dat maakt onderhoud niet onmogelijk, maar wel wat lastiger.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.959
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met deze uitvoering krijg je een vrij grote schroef op een 3 mm as(je) 1,5 cm van het achterlager. Zelf zou ik daar meer moeite mee hebben dan een op de M-3 passende plastic schroef. Een optie is dan de schroef bronskleurig te schilderen. Neem aan dat je ermee wilt gaan varen. Maar misschien zie ik het te negatief. Gr. Klaas.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je weet het goed te vertellen, alleen je kunt het niet in één opspanning doen.
    Maar je geeft dit ook aan, wel verstopt.

    Om de resterende lengte uit te boren, moet je wel het stukje omkeren en opnieuw inspannen om de kernboring ø2,5mm op te boren naar ø3mm.
    Maar, indien de ondersteunende lengte in de schroef te klein is, verwacht ik, dat messing niet voldoende sterk is.
    Even afwachten, wat @hans materman gaat opgeven, dan kan hij ook de verplaatsing van de schroef geven.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan wel, ALS je m4 draad kunt snijden op de bank die je gebruikt, maar dat is wel ERG omslachtig en persoonlijk zou ik dat niet doen, nee.
    Maar dat hoeft ook niet, want je kunt de belangrijkste dingen in één opspanning doen (afdraaien naar 4 mm, draad snijden, boren met 2,5 mm en tappen, in die volgorde).
    Dan afsteken op lengte en het uiteindje op 3 mm uitboren, dat is maar 5 mm, en dat centreert zich wel met een beetje zorgvuldig inspannen. Helemaal als je in kan spannen met een spantang.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben er vrij zeker van dat dit voor schaaltoepassingen en bijbehorende lage toerentallen niet een probleem gaat geven. Overigens is het maar 0,5 cm van het achterlager, niet 1,5 cm.

    Schroeven doen over het algemeen niet zo moeilijk over afstanden tot lagers en dergelijke, kijk maar eens naar die aziatische longtail boten...
     
  17. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    702
    Locatie:
    Utrecht
    Dan geen verlenging . , als dat problemen geeft .
    Het was maar een idee .
    Nu ben ik ook een analfabeet qua technische dingen , dus vergeef me van deze vraag .
    Het geeft mij al genoeg spanning als ik ergens in een boot een schakelaar moet aanbrengen .
     
  18. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    702
    Locatie:
    Utrecht
    IMG_2322.jpg
    Waar de binnen-as de buiten-as in gaat word de binnen-as glad .
     
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ruimte zat toch?
    5 meter zie ik staan.... :D
     
    Herby63, hans materman en Peter Houweling vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heel andere oplossing.
    Nieuwe schroefas ø3mm in RVS 305, Werkstoff 1.4301, op de nieuwe lengte met aan het eind een draadbus M4/M3.
     

Deel Deze Pagina