met calmato slepen???

hey,

Het kan een absurde vraag zijn maar het schoot me in men hoofd en wil graag weten of dit te realiseren valt...
Kan ik me tmijn calmato met een 4 takt 8.5cc,11*9 prop mijn Eg slepen als ik voor een sleepkoppeling zorg???
Of is dit gewoon weer zo'n dom idee van mij?????

mvg sven

zeker ni sven, zal trust genoeg hebben, zelf als mijne magister van 2 kilo, de cularis van mpx die 2 kilo weegt kan slepen zal uwen calmato da zeker kunnen ;)

Je kan er gewoon mee slepen hoor.
Wel gaat het veeel lastiger dan met een grote sleper.
Ik heb in het verleden met een charter gesleept.
Maar rolroer is eindelijk wel een must mijn charter had die niet.
Ook moesten wij de zwever gooien wat die trok de zwever niet vooruit op de grond.

Bij ons wordt er ook gesleept met kleine toestellen zoals de Calmato ( motoren 8,5 cc )
Dit gaat prima voor kleine zwevertjes ( rond de 2 meter span )

ik sleep regelmatig een styro fox van robbe met de calmato.

Is eigelijk de perfekte combinatie.

en als je dat dan nog combineert met een velco sleepkoppeling zit je helemaal veilig.

oké,bedankt voor de antwoorden!!!
Ik zal nog eens nadenken of ik het zou doen en hoe,hoe ik sleepkoppeling inbouw enz....

edit:waar kan ik een sleepkoppeling kopen of nog beter valt voor deze combinatie geen sleepkoppeling zelf te maken??
Iemand een idee hoe ik zo'n koppeling simpel maar goed kan bouwen?en waar steek ik deze koppeling het best in de calmato?boven aan achter de bevestiging van de vleugel?en bij de easyglider onder de neus???

mvg sven

oeps ik had niet alles gelezen je hebt het over een gewone calmato, ik sleep met de sport uitvoering.

maar dat zal wel hetzelfde zijn.

net echter de vleugel is een goede plaats.

ebay.de heb ik vele malen een speelkoppeling tegengekomen voor een paar eurotjes, of met een draaibankje is dat ook zo klaar.

Wij slepen die kleine zwevertjes (tot 2m50 reeds getest) omhoog met een 3D modelletje met een 7.5cc. Op minder dan een minuut ben je uit het zicht...

Als sleeptouw gebruiken we een dunne metskoord, minder dan 1mm dik. Hier zit veel rek op. Die knopen we gewoon vast aan de vleugelbevestiging van de sleper. Aan de zwever gebruiken we een stuk velcro. De haakjes plak je onder de neus van de zwever. De lusjes maak je vast aan het sleeptouw. Begin met 1cm velcro vast te zetten. Als dit dan te snel lost, moet je wat meer velcro inhaken.

Het is belangrijk dat je traag opstijgt met je calmato. Dus niet meteen volle gas, dan trek je alles los. wanneer je de zwever niet uit het gras krijgt getrokken of de velcor komt steeds los, is het best dat je de zwever opwerpt.

Om te lossen bestaan er allerhande manieren, maar altijd de gas eraf halen! Meestal maak ik met de sleper een halve rol en trek hem dan onder de zwever door. Oftewel gewoon de zwever een snok laten geven op z'n hoogteroer.

Op deze manier hebben we al heel veel gesleept en t'is echt leuk om eens wat anders te doen. Je kan ook gewoon wat rondvliegen met de zwever erachter, oefening baart kunst.

Wanneer doen we het nog eens Paul ?

Dit weekend bij Sam en Kurt op de club ?

loooooooool is inderdaad wel een freaky vraag :P

btw, die sam en kurt, dat ben ik toch niet?

wat een van mijn vliegcampagnons noemt ook kurt ;)

Ik heb met een funfly kist, met een irvine 7.5cc een ASW15 van 3.5m omhoog gesleept,
Als koppeling aan de zwever gewoon een stuk klittenband, gaat perfect!
Voldoende power, als test hadden we eerst gesleept met een holein libelle er achter, maar met alleen richting op de zwever gaat dat toch niet zo tof ;-)

Misschien een beetje laat :)

Maar kunnen jullie wat foto's posten van de sleep koppelingen op de calmatos?

Ik heb hier een hoogdekker calmato, en een vernieuwde Alpha Sports met een 8.5cc Irvine

1 van deze zou ik graag willen gebruiken om te slepen.

Back