mijn vliegend geval

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
R

Robert van der Weijst

Guest
het saaiheidsniveu van mijn trainer begon nu echt uit de hand te lopen. Het duurd nog even voordat ik mijn volgende vliegtuig klaar ga hebben dus vandaar dat ik een nood oplossing heb gemaakt.

IMGP3279.JPG

Alleen de roeren zijn bespannen voor de stevigheid, de rest niet. het houtwerk is wel brandstofbestendig gemaakt. De motor is een oude 6,5cc irvine. GEwicht is 1410gram zonder brandstof.spanwijdte is 73cm.

Gisteren avond dus vliegen.
Met een flinke worp van een clublid was hij de lucht in. Maar hij ging al na 10 meter rechtop staan en dreeg naar achteren te vallen. zwaartepunt verkeerd dus.

IMGP3282.JPG

Maar ik stuur dus vol down zodat de plaat weer horizontaal kwam. Maar met vol down sturen kan ook weer niet. Uiteindelijk het gas maar dichtgegooid. Dat zag er nog niet zo slecht uit, hij ging horizontaal naar beneden. Ik volgde de plaat maar opeens kwam onze auto in beeld. Ik hoopte nog dat hij er net langs zou vallen, maar nee. Nog net op de hoek van het dak.

IMGP3283.JPG

Rechts achter op de auto dus.
Ons pap (links) kan er wel mee lachen :P

Nu het zwaartepunt naar voren en opniew proberen. De motor had genoeg vermogen dus ik heb er wel goede hoop op.

Groete Robert

tja, het was idd een fraai gezicht. Maar ik denk dat ie best goed zal vliegen als je het zwaartepunt flink naar voren verplaatst :wink:
Vermogen genoeg iig, 9x7 propje erop en dan kun je volgens mij snoeihard raggen :lol:

btw, zwaaaaaaaaaaaaar offtopic: kom je vanavond ook nog even naar het veld?

Ja ik kom vanavond ook nog wel denk ik.
Ik zet nou de servo's helemaal voorop en dan eens kijken wat het doet.
DAn is het zwaartepunt al 4cm naar voren. Dat lijkt mij wel zat, want volgas kon ik hem toch wel vlak krijgen door naar beneden te sturen en de uitslag naar beneden was niet zo gfek veel.

Maar we zullen vanavond wel zien. Eerst toch maar met een 10x6 dan is de start wat veiliger.

lijkt niet echt vliegweer meer te worden vanavond.
dan maar morgen

ik was ook van plan om te gaan, maar om zeven uur kwam het hier met bakken uit de lucht... achteraf had het wel gekund... helaas kan ik er morgen niet bij zijn, maar dan lees ik het hier wel 8)

Satoer zei:
Robert van der Weijst zei:
lijkt niet echt vliegweer meer te worden vanavond.
dan maar morgen
Nee, veel te koud! brrrr

Regen dus.
Het had misschien wel gegaan, maar zoals stefan zij heeft het
hier flink geregent.
Allemaal klooien en dan met nat gras vind ik maar niks.

Maar hij is iig weer klaar om te vliegen.

Gisteren avand nog een keer geprobeerd met het zwaarte punt een eind naar voren.

Nu was hij wel redelijk bestuurbaar maar het zwaartepunt moest nog steeds verder naar voren.
Wat me wel opviel was dat de motor ruim genoeg vermogen heeft om de plaat door de lucht te sleuren. Met statinair vliegt hij ook nog.
Een minuut gevlogen en toen maar besloten te gaan landen. Maar hoe? Met stationair daalde hij niks. dus toen maar op een hoogte van 5-10meter de motor uit en redelijk hard kwam hij horizontaal op de grond.

snel wat gewicht er op gedaan en nog een keer. nu vloog het wat beter, maar zeker nog niet perfect.
met volgas gaat hij wel kei hard.
als je vol up trekt draait hij een rondje om het zwaartepunt. MOet je wel niet te laag doen want dan is de snelheid helemaal weg en dan vliegt het niet.

Verder was het nog wel wennen dat het vliegtuig niet door lift van de vleugel vanzelf ook al wat stijgt.

Waar heb je het zwaartepunt nu zitten? Wat ik van clubleden begreep, is dat bij dit soort constructies het zwaartepunt ongeveer in het midden zou moeten zitten, klopt dit?

Als hij stationair nog te hard gaat, zou je dan ook een kleinere prop of prop met minder spoed kunnen monteren? (weet het niet, is echt een vraag)

Nee, het zwaartepunt moet zeker niet in het midden zitten heb ik ervaren.
De eerste keer zat het op 40% van de voorkant. 40% van de lengte zonder roeren.
Nu zit het op ongeveer 30% wat dus nog steeds te achterlijk is.

Een prop met minder spoed zou denk ik wel helpen ja. Maar het was meer dat de motor nog wat te hard stationair liep.
Maar ik ga het wel bij een 10x6 houden, want er moet wel wat snelheid over blijven.

Maar er moet toch wat meer gewicht bij voor het zwaartepunt dus dan daalt hij ook vast wel wat sneller.

Een vraag aan allen die met zoiets vliegen, waneer zet je de motor uit? op welke hoogte? echt net voordat je op de grond bent of het laatste stuk zweven (wat dus niet echt werkt met een plaat).

Groeten Robert.

ik vlieg zelf met een volledig ronde schotel, en daar ligt het zwaartepunt op 25%. Mijn schotel heeft een diameter van 80cm, dus het zwtp ligt hier op 20cm van de neus. Zeker niet in de helft.
Wat landen betreft, ik kan die schotel zonder probleem onder een heel grote aanvalshoek vliegen tegen wandelsnelheid (soort van harrier) De roeren sleuren dan bijna over de grond. Als ik dan de motor uitzet zet ik hem heel zustig neer. Trouwens een beetje zweven gaat wel en dan kan ik nog rustig afvangen.
Wat weegt jouw strijkijzer? mijn shotel weegt +/-1.5 kg met versleten 6.5cc. Als die wat wil draaien gaat het eindeloos vertikaal.

Oke kurt als mijn cg goed zit zal ik jouw landingsmethode eens proberen.

Mijne weegt zonder balaceerlood ongeveer 1,4kg, er moet wel nog 150gram lood bij denk ik. Op de mijne zit overigens ook een vesleten 6,5cc.

Vliegt wel echt raar, als je vol up trekt gaat hij eerst verticaal staan en dan draait hij een rondje om z'n zwaartepunt.

gaat de jouwe ook zo hard?

Maar ik ga nu eerst 4 dagen naar duitsland dus volgende keer vliegen zal vrijdag worden.

Groeten Robert

Hij is inderdaad heel wendbaar en draait op een paar meter.
Als er nu iets is wat het niet doet, dan is het wel snel vliegen. Mijn schijf is maar een platte piepschuim plank, zonder profiel. Niet geschikt voor hoge snelheden dus. Kan wel uiterst langzaam vliegen.

De mijne heeft ook geen profiel.
Maar hoe dik is de jouwe?
De mijne 2cm dus misschien dat dat iets uitmaakt in snelheid?

Mijn schotel is ook 2 cm dik.
Het is maar wat je onder snel verstaat natuurlijk. Laat ons zeggen dat hij een gemiddelde trainer ala charter / westerly kan bijhouden. Hij kan wel heel langzaam onder grote invalshoek, bijna 3D :D

Ja ik ben dan ook trainersnelheid gewend.
Maar misschien vanavond eens kijken hoe hij met een goed zwaartepunt vliegt. dan kan ik ook wat lager over vliegen en kijken of hij echt snel gaat.

Maar het vermogen is wel een groot verschil met mijn speed 400 pibros. Die moest je best hard gooien, dan naar de grond laten gaan om snelheid te krijgen en dan vloog hij. Maar een looping kon die al niet.
Deze plaat hoeft de gooier maar een zetje te geven en hij is weg. En ook meteen omhoog.

de plaat trilt wel lekker met de motor mee daardoor komt er wel een raar geluid af.

Maar ik zal wel eens kijken of de mijne ook een harier kan.

De prut uit de uitlaat is niet zo goed van het schuim te poetsen dus poetsen hoeft eigenlijk niet :lol:

Robert van der Weijst zei:
Nee, het zwaartepunt moet zeker niet in het midden zitten heb ik ervaren.
De eerste keer zat het op 40% van de voorkant. 40% van de lengte zonder roeren.
Nu zit het op ongeveer 30% wat dus nog steeds te achterlijk is.

Voor de zwaartepuntsinstelling bij dit soort vliegende gevallen moet je 20% nemen. Dus even rekenen. Schijf is 73 cm rond. Roeren maken hem iets langer van 73 cm, zeg 80 cm. Dat betekend dat (20% van 80cm) het zwaartepunt op 16cm (gemeten vanaf de uiterste voorste punt) moet liggen als eerste voorzet.

Succes ermee

Mark

Ja, nu heb ik het inderdaad op ongeveer 20% liggen, zal dus deze keer hopelijk wel goed vliegen.

Maar op het moment regent het en soms waait het ook nogal hard. Maar we zullen wel zien of er vanavond nog iets van komt.

Back