Hoi medevliegers, heel erg lang gelee voor mij, ben er volledig uit en lijkt wel of ik niks meer weet Had een hoop helis, groot, klein nitro, elektriek. Maar heb ooit alles (helaas) verkocht en heb alleen nog een oude align 550E over. Die deed het altijd verschrikkelijk goed. Vlieg niet zo vaak meer, maar als ik ermee vlieg doet ie het. Maaaar ineens van de week stopte hij met draaien op ongeveer 8m boven de grond, ondersteboven. Eerste keer dacht ik nog dat het een slechte lipo was,.. maar gebeurde met hele goede lipo bij vlucht 2 ook. heel scary,, want mn auto rotatie ging ook maar ternauwernood goed. Heb alles gecheckt, begrijp er niks van. Het was wel koud, denk 3 graden, niet mistig, en zelfde plekje als altijd en de twee satelite ontvangers brandde ook gewoon nog, niet knipperen. Maar vlieg wel vaker met kou. En het gebeurd gek genoeg niet met tictocs, hoe wild ik ze ook maakte. Maar ondersteboven, maar dan ook niet gewoon ondersteboven, dat ging goed, maar meer als in een pyroflip ondersteboven (maar kan toeval zijn). Ik kan die oude silverline mikado vbar ook niet uitlezen gek genoeg. Hij maakt geen contact met de vbar controlepanel. Heb nog een oude kbar liggen en die pakt ie wel. Iemand enig idee wat er ineens kan zijn met die vbar,. is dit iets wat vaker voorkomt. En een tip met welke software ik die wel kan uitlezen wellicht? Misschien zie ik iets in een log ofzo. Heb vandaag nog even in de tuin gewoon gehoverd, en heel wild op en neer gevlogen, maar dat gaat allemaal goed, ik kan dat probleem helaas niet even op een veilige manier reconstrueren! groetjes robert
Als ik mij niet vergis, is dit de versie waar nog een losse sensor aan zit? Ik heb wel eens een draadbreuk in die kabel gehad, in combinatie met de soldeeraansluiting op de print van de sensor waar het niet goed ging als je de sensor open maakt, waar de 3 draadjes op het printje zitten bij mij waren daar heel veel losse koperdraadjes gebroken en wijd uit gaan staan. dan gaan de 3 draden onderling elkaar raken, met enthousiaste gevolgen. in mijn geval was het voornaamste dat de motor er mee stopte (methanol, gas zit bij mij via de vbar governor) blijkbaar als de sensor kortsluit, stopt de vbar de motor. an sich goed. bij stevig bewegen van de kabelboom gingen er ook opeens allerlei servo's meedoen aan de polonaise. grappig genoeg, het ging soms zomaar een maand goed, en opeens weer 3x een ongeplande motoruitval op 1 dag.. soms na allerlei zooi nakijken was het meteen in de eerste vlucht raak, soms kon dat ook weer weken duren.. Na vervanging van die sensorkabel doet alles het weer perfect.
jeetje mina, zou dat het kunnen zijn! ik heb aan allerlei draadjes zitten rommelen maar merkte niks. Maar dat kleine sensortje daar beneden niet. Dat is ook het dingetje dat de beweging doorgeeft aan mn vbar he. Want de vbar op zich die kan je bewegen wat je wil, maar die geeft geen beweging door. Je bedoeld dat rechterdingetje he? Maar kan ik dat draadje zo maar vervangen? ik kan die kleine printjes niet solderen, dat heb ik inmiddels wel bewezen helaas En 50+ nu,.. ben bang dat het er niet beter op geworden is. Maar ik ga hem zoiezo even openmaken en eens kijken. Goede tip en zou erg blij zijn als ik het weet. Want crashen door een mooie stunt is natuurlijk ook verre van prettig, maar crashen door zoiets sufs is echt verschrikkelijk!
inderdaad, die rechter en inderdaad, dat zit op de print gesoldeerd an sich niet extreem kritisch solderen, maar moet wel ff goed zijn bij mij zag het eruit als een koperen sok bij het soldeerpunt van ieder kabeltje en ieder dingetje wat de andere raakt geeft bijzondere effecten qua draad kun je gewoon een beetje dik verlengkabel pakken als je de indeling maar hetzelfde houdt
oke dank je! ga van de week het even openmaken. Maar ben echt een heeeule slechte soldeerder. Er zijn dingen die je maar gewoon moet accepteren dat je niet kan Maar eerst maar eens kieken of ik dat ook heb. Zou wel fijn zijn, dan heb ik tenminste wat. Ga ik daarna het soldeerprobleem oplossen!
hoi, ik ben weer even ermee in de weer geweest. Kan eindelijk een log uitlezen, had ik nog nooit eerder gedaan. De heli doet het nu goed, stekkers gecheckt, overal aan getrokken, niks aan de hand gek genoeg. Nog niet mn vbarsensor opengemaakt. Maar ik trek aan alles kabels en gebeurd niks geks. (ga het denk ik toch van de week even open maken gewoon als extra check,. want heb eigenlijk nog niks gevonden!). Denk toch de ontvanger nu. Als ik zo de log lees is het wel scary zeg, een vd twee satelite ontvangers (DSMX) Spektrum) heeft soms even geen ontvangst. Is dat normaal? denk tijdens een flip eventjes of een pyro. Maar ze horen toch allebei te werken, en in hoge uitzondering eentje niet. of is deze log normaal? Is er een betere spektrum satelite inmiddels zeker? edit: ik zie dat ik 22ms heb bij de satelites,... hmm, ik denk 11ms veel beter toch? Zou dat het kunnen zijn, of is dat alleen de snelheid van de servos,.. niet het bereik wat vaker wordt geupdate. De vbar silberline moet ook die 11ms aankunnen, vraag me af of die oude gyro dan aan kan. lastig wat het nu was
Ik heb geen spectrum.. futaba hier In mijn log heb ik nog nooit ontvangstproblemen gezien. aan de andere kant, spectrum werkt een tikkie anders.. als toevallig de hoofdontvanger aan de ene kant zit, en het toestel (carbon) zit tussen zender en de antennes, "ziet" de antenne niets. dat zou iets kunnen verklaren. een ook de reden dat je spectrum en carbon zooi nooit met 1 antenne moet vliegen Die andere, sensor checksum, zou kunnen zijn wat mijn probleem was Eigenlijk zou je een log van zo'n vlucht met een motor uit actie moeten hebben.. Je kan trouwens goed zien dat jij electro vliegt Mijn log zit vol vibratiemeldingen
aha oke, ja bizar he. Maar na grondig onderzoek (hoop googelen) las ik dat spektrum dit zelf meer dan normaal is. En de storing is altijd korter dan de refresrate,.. maar vind op zich wel scary. Hoe dan ook, vlieg al eeuwen met spektrum en eigenlijk nooit problemen gehad. Kan die 2 keer achter elkaar iets raars zijn gebeurd. Ik ga nog wel die sensor openmaken. Zou graag toch iets willen zien wat me gerust maakt! en ja, vlieg alleen nog maar elektrisch, goed gezien, maar heb spijt als haren op mn hoofd dat ik al mn mooie nitros heb weg gedaan, voor een appel en een ei was zo zat ineens dat ik die governor nooit goed kreeg. Maar was die 3gx gyro,... vreselijk!
Die governor is eigenlijk nog vrij simpel.. heb jaren met een gv1 gevlogen, eigenlijk altijd ff kijken waar het toerental zat, en dan die waarde goed zetten nooit een uitval gehad door governor die 3gx heb ik nooit gehad, mijn leerling (nu met brevet) wel ik heb een 3g erop gehad (werdt ie mee geleverd) problemen waren hetzelfde. Oplossing ook. zacht tape, staalplaatje, zacht tape eronder. kabels niet te strak. en als de staart gaat klooien, staat de motor te rijk of arm. moet je wel een punt hebben dat het goed staat natuurlijk die 3g en 3gx hadden dezelfde interne staartgyro, die was nogal gevoelig op hoogfrequente trilling