Minihelikopters levensgevaarlijk ??? Vandaag in Telegraaf

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door raesi01, 20 jul 2012.

1. raesi01

raesi01

Lid geworden:
    30 sep 2010
    Beste forumleden,

Vandaag staat het volgende stukje in de krant

Zelf ben ik een wildvlieger en neem alle mogelijke zorgvuldigheid in acht om op een veilige manier te vliegen en ik vlieg toch al een hele tijd (gelukkig zonder incidenten) met heel veel plezier.
    Zelf vind ik het niet meer dan normaal dat er een vliegbevret gehaald moet worden.

Graag hoor ik van jullie wat jullie mening hierin is ?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Tja, waar komt een grens?

3. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

ik vind het nogal kort door de bocht...

zo'n RTF ding is idd gevaarlijk in de handen van de eerste de beste beginner, maar om meteen het complete wildvliegen in de spots te zetten...
    ik ben zelf een wildvlieger, heb zolang ik al vlieg nooit trammelant gehad, en m'n heli's komen niet boven de (geschat) 20 a 25 meter.
    dit laatste omdat het zicht (weet nog niet waarom) m'n controle verminderd.
    een brevet = ok, zolang er niet de verplichting van een club aan hangt.
    wegens mijn woonplaats, zou het dan voor mij einde oefening zijn...:(

4. wdj

wdj

Lid geworden:
    15 nov 2009
    Dit zijn het soort artikelen waar ik weinig mee kan. Ten eerste het staat in de televaag, maar dat is mijn persoonlijke mening;). Als je gewoon een aantal basis veiligheid maatregelen neemt is er prima veilig te vliegen, wild of op een club.

Ik zie regelmatig gekken op de weg in hun blik waar ik me minder prettig bij voel dan bij een paar helivliegers.

Het probleem is dat als er een gek tussen zit, dan heeft gelijk de hele hobby een probleem. Wat op zich misschien begrijpelijk is, maar tevens erg raar. Als een debiel in een auto een ongeluk veroorzaakt, dan is toch niet iedere automobilist een gevaar?

Ik ben een wildvlieger en vind zelf dat ik het veilig houd. Mocht het niet zo zijn, dan vind ik dat ik daar op aangesproken moet worden door anderen. We hebben er drie keer politie bij gehad, geen enkel probleem. Vaak ook wel wat publiek die het alleen maar erg leuk vinden.

Kortom, komkommertijd bij de televaag. Meer vind ik het niet.

Werner

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Nee maar voor een auto heb je een rijbewijs. Niet dat ik het eens ben met het artikel....

6. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

+1
    je bent me net voor ;)

7. ebzolipa

ebzolipa

Lid geworden:
    29 jun 2010
    Typisch een sensatie artikel van een krant die niets anders kan plaatsen. Zoals eerder gezegd de "televaag". Waarmee je bij mijn opa nog steeds de deur gewezen wordt (hij heeft de oorlog meegemaakt)

8. JacobsT

JacobsT

Lid geworden:
    17 apr 2010
    Idd een beetje kort door de bocht en dan nog, 100 meter hoogte doen niet veel mensen met een RC heli, lijkt me eerder te slaan op FPV vliegtuigen & multicopters. Gewoon een sensatie artikel.

Ook het feit dat FPV een zeer dure tak van de hobby is zorgt er ook voor dat de mensen die dat doen ook wel enigszins weten met wat ze bezig zijn. Je gaat niet ff als complete amateur een FPV set gaan kopen. Instap ben je toch al snel 1000 euro kwijt niet?

Kan me wel voorstellen dat mensen met zo'n parkzone schuimpje wel al eens tegen een auto gevlogen zijn maar een gevaar voor de luchtvaart? lol... Wat is eigenlijk de minimum hoogte voor sportvliegtuigjes zoals Cessna's?

9. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Die geven ze tegenwoordig ook aan iedereen die een x aantal rijlessen gehad heeft!

Neemt niet weg dat de televaag het weer eens volledig uit zn verband trekt!
    Miniheli's, dus de echte mini heli's, zullen hooguit wat schrammetjes opleveren...
    Gevaarlijk word het pas met het grotere CP spul, waar echt veel power in zit!

10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Weer 1 of andere vage artikeltjesschrijver die ergens iets nieuws gezien heeft, er grote conclusies aan verbind, en meteen alles in de krant zet..

Feit is dat er veel te veel mensen rondlopen die absoluut de gevaren niet zien.
    Deze mensen verzieken het voor iedereen
    Zelfde punt heb je met vuurwerk, een paar knuppels gooien een zelfgemaakte bom voor hun eigen voeten, een overijverige paniekschrijver zet het in de krant, en de politiek gaat vuurwerk kopen meteen aan banden leggen..

En qua brevet, waarom is een club nu zo'n punt?
    je moet van iemand les krijgen om netjes en veilig te leren vliegen, vaak gaat daar echt wel een vliegseizoen overheen
    in een club leer je dan alle basics, ins en outs, en je krijgt veel tips over wat wel of niet te doen, wat je later veel schade gaat besparen

Je leert daar ook wat wel, en wat geen goede locaties zijn, waar op te letten..

11. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

punt is niet het leren vliegen op zo'n club, maar erna.

12. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Nu de Nederlandse vakvereniging heeft waarschijnlijk geld geroken ook(moeten we niet flauw over doen). Maak eens al die helipiloten lid van dit clubje a rato van xx Euro per man/vrouw en het tikt aardig aan lijkt me.....

Bij ons nog een bijkomend probleem, verplicht lid worden van een club daar nog aan toe, maar ik daag iedereen uit om in de buurt een club te vinden waar vandaag in meer of mindere mate geen ledenstop plaats vind of die één of andere zaak lopende heeft bij de hogere instanties over de wettelijkheid van hun terrein.......

Nu dan stelt zich nog de vraag hoe afdwingbaar zo'n verbod is. De ordehandhavers kloppen nu al overuren om de "gewone" regels te laten naleven, tuurlijk pakken die met de smile "minihelicopters" er nog wel bij....

Stevo

Laatst bewerkt: 20 jul 2012
  13. droopy0025

droopy0025

Lid geworden:
    20 jul 2009
    erna doen we gezellig een biertje .
    dus zie het probleem ook niet.

14. sublover

sublover

Lid geworden:
    2 feb 2012
    pffff boeie, je mag ook geen 90km/h op een weg van 80 rijden.
    Ik krijg meer kromme tenen van beginnende bestuurders die rijden alsof ze al 10 jaar hun rijbewijs hebben.

15. raesi01

raesi01

Lid geworden:
    30 sep 2010
    Je kan je bevret ook buiten een club om halen. Voor mij is het bijvoorbeeld niet ideaal zo'n club. Dit heeft te maken met de afstand, ik heb geen zin om een halve avond in de auto te rijden om een uurtje te kunnen vliegen.

Het gaat er als wildvlieger ook om waar je vliegt, je kan een weiland opzoeken maar ook in een speeltuin vliegen (wat zeker gebeurd) DIT laatste mogen ze van mij wel aan banden leggen. Volgens mij hoeven ze dit op een club niet uit te leggen, als dit wel zo is dan vraag ik me af of diegene wel moet beginnen met deze hobby ? (als men dit al niet begrijpt)

16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Is het dan echt zo'n probleem met clubs in de rest van het land? Wellicht is dit dan iets waarmee clubs hun bestaansrecht kunnen verdedigen, en steun krijgen van gemeentes / overheden. Als ze een brevet verlicht stellen moet er ook een plek krijgen om die te halen. Dan moet je clubs vooral niet gaan tegenwerken maar helpen en ondersteunen, met subsidies :) Ik denk dat je een goede rechter er nog wel warm voor krijgt zelfs.

De grens bij een 450 size leggen? Voor groter een brevet nodig, kleiner dan of een 450 size niet? Er moet een grens zijn, anders is de drempel voor de hobby te hoog.

Ik bedoel dus niet verplicht vliegen bij een club, dat is nergens voor nodig, maar wel je brevet halen bij een club.

17. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Grens niet bepalen met de maat van de heli, maar met de energie die in de rotorbladen zit!

18. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Probleem van die mini dingen is is dat iedere leek zo'n ding kan vliegen en bij een beetje lol of een stukje patsen tussen vrienden onderling een stap verder naar een serieuze heli net zo makkelijk wordt genomen zonder te beseffen dat een serieuze RC heli niet zo makkelijk te vliegen is..

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Klopt helmaal maar dat is toch niet te controleren? Blad maat kan je eenvoudig meten, energie niet. 450 op 3000 rpm doet een hoop meer dan een 500 op 1700 toeren. Het is alleen niet realistisch om aan de hand hiervan een limiet te bepalen. Vroeger had je een 500gram grens. Dat was net zo'n probleem. Een kleine pylon racer van 500g richt veel meer schade aan dan een zwevertje van 1,5kg.

Normaal gesproken is een grotere heli gevaarlijker dan een kleine zolang je niet met absurde setups komt. Formaat als grens bepaling is best te doen. 100% dek je nooit alles

20. wdj

wdj

Lid geworden:
    15 nov 2009
    Bij een beginner met een 450 blijf ik veel verder uit de buurt dan bij een ervaren piloot met een 600, dus een grens stellen op basis van size lijkt me niet handig.

Werner

Deel Deze Pagina