misschien dom vraagje ...

Ik ben onlangs begonnen met een Heli.
Nu had ik een vraagje,ik vlieg nu in mode 2 op aerofly sim.
Wat is nu normaal ,throttle: trekken = stijgen, duwen = dalen of toch omgekeerd ?
Met mijn vliegtuigen is het natuurlijk logisch maar weet niet 100% zeker of dit hetzelfde is voor heli's...
thx
 
Duwen is stijgen, dus de stick omhoog is omhoog :wink:
ennU domme vragen bestaan niet , wel domme antwoorden :p
 
aha, dat is duidelijk.
Dus samengevat is dit juist ?
linkse stick :
duwen= stijgen
links-rechts = hellen l-r

rechtse stick:
duwen =neus omlaag
links rechts = Yaw om de as

worden er daarnaast ook nog schakelaars of draaiknoppen voor eventuele mix gebruikt ? bvb de yaw en cyclic gemixt om gecoordineerde bochten te maken ?
(zoals op mijn zwever richt.roer en ailerons gemixt worden)
 
Ik ben onlangs begonnen met een Heli.
Nu had ik een vraagje,ik vlieg nu in mode 2 op aerofly sim.
Wat is nu normaal ,throttle: trekken = stijgen, duwen = dalen of toch omgekeerd ?
Met mijn vliegtuigen is het natuurlijk logisch maar weet niet 100% zeker of dit hetzelfde is voor heli's...
thx

hoi dit geld voor vliegtuigen



Uploaded with ImageShack.us

met heli stijg je met gas harder en zachter dus naar voren is stijgen, en naar achter is crashen.

mvg hans
 
Het maakt voor het vliegen NIKS uit wat je doet, al beweren sommigen dat de 3D figuren beter gaan in mode 2 of 3. Je moet dan maar zo denken: dan zijn er andere figuren die juist weer beter gaan in mode 1 of 4....

Verder is duwen voor pitch of trekken voor pitch ongeveer hetzelfde verhaal: voor beide is wat te zeggen.

Gevoelsmatig zou je zeggen: stick naar voren is pitch geven. echter, bij een heli moet je in een bocht licht pitch geven en licht "up" trekken, en (bij rigid schaalmodellen) na de bocht licht pitch terug nemen en "down" sturen.
Met getrokken pitch bewegen dan de sticks in een bocht altijd dezelfde kant uit (beide sticks naar links of rechts, beide sticks naar voor of achter, hooguit de timing is iets verschillend) en dat zou voor sommigen waarschijnlijk allemaal wat logischer vliegen.

Per slot van rekening moet je in een echte heli ook aan de pitch lever trekken om pitch te geven.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen: 95% van de mensen die ik ken vliegen met pitch naar voren.

Groet, Bert
 
Uiteindelijke instelling ;
Bedankt mannen.Na al julie goede reacties en veel testen is mijn meest conforrtabele instelling toch de
rechter stick vooruit-achteruit en cyclic links rechts
linker stick gas omhoog en yaw

Nu had ik nog 1 vraagje openstaan; worden er daarnaast ook nog schakelaars of draaiknoppen voor eventuele mix gebruikt ? bvb de yaw en cyclic gemixt om gecoordineerde bochten te maken ?
(zoals op mijn zwever richt.roer en ailerons gemixt worden)
 
Nu had ik nog 1 vraagje openstaan; worden er daarnaast ook nog schakelaars of draaiknoppen voor eventuele mix gebruikt ? bvb de yaw en cyclic gemixt om gecoordineerde bochten te maken ?
(zoals op mijn zwever richt.roer en ailerons gemixt worden)

NEE! Bij een heli mix je maar twee dingen, en dat nog afhankelijk van wat voor heli, wat voor set-up, en wat voor aandrjfsysteem je hebt: Bij vrijwel alle heli's mix je throttle met pitch (zit al standaard in je heliprogramma) en bij heli's waarvan de gyro in normaalmode gebruikt word, mixt men vaak pitch met hekrotor om wegdraaien bij pitchverandering te voorkomen.
That's it, de rest zul je allemaal met de hand moeten uitsturen, zo vliegt een heli nu eenmaal, daar valt weinig aan te doen.

De swash mixer moet je in dit verhaal een beetje buiten beschouwing laten, want dat is alleen maar een manier om 3 (of 4) servo's de tuimelschijf aan te laten sturen, dat kun je ook met mechanische mixers (zoals bij de oude shuttle, de Raptor of de Caliber bijvoorbeeld)

Groet, Bert
 
Back
Top