model luxe motor anna-maria.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door kajoe, 15 okt 2013.

1. kajoe

kajoe

Lid geworden:
    20 aug 2013
    naar uuren alles afgezocht te hebben ,toch maar raad vragen, onder het motto niet gevraagt weer te veel geld uitgegeven .
    ik ben een luxe motor aan het bouwen ,het orgineel was lang 24.20 m breed 4.22 m met op de hak een diepgang van 1.25 m op de voorsteven 60 cm ,het schip was voorzien van een daf df 615 met 110 pk afgesteld op 2200 toeren met een koppeling van 1:3.1 met een schroef van 80 cm de spoed niet meer bekend ,het schip liep daar mee 20 km pu ,het model is dus 97 cm lang 17.1 cm breed met een diepgang van 4.6 cm het gewicht zal rond de 1.8 kg uitkomen en er moet dan nog ongeveer 1.8 kg ballast bij om hem op de waterlijn te krijgen ,nu de vraag wat is het beste om er als motor en regelaar in te zetten ,bv op 6 volt ? hoeft zo ongeveer rond de 2 uur te varen ,daarbij nog even vermeld ik heb een futaba 6j-2.4 kado gekregen met ontvanger ,en zal het werkend moetten krijgen ,op stapel staat nog een binnenvaart tanker .de atlas rond 70m orgineel ,ik zal binnen kort proberen wat foto,s te plaatsen .
    groet wout.

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hoi Wout,
    Leuk om je hier ook eens tegen te komen. Snel berekend bouw je schaal 1:25. Schroefdiamater zou dan 32 mm worden. Zelf vaar ik met een tankertje van krap 90 cm lang en 11 cm breed. Ligt voor 2,5 cm en achter 4,5 cm. Aandrijving met een Philips bandrecorder motortje via (eigenbouw) motorregelaar op een 12 volt boormachine accu. Het is een mooi slank schip en loopt voor schaalsnelheid eigenlijk te hard. Tussen motor en schroef ligt een 2 mm Graupner schroefas met een dubbele cardankoppeling aan de motorzijde. De 30 mm plastic schroef (ook Graupner) doet het op vooruit goed, maar achteruit (remmen) is knudde. Zoals je ziet is de aandrijving als geheel een bij elkaar geraapt spulletje, maar toch goed voor uren vaarplezier. Voor je aandrijving zul je wat keuzes moeten maken v.w.b. stroombron(nen) en regelaar. Een en ander is afhankelijk van de beschikbare ruimte en ballast die je nodig hebt. Ook moet je rekening houden met het opladen van je stroombron(nen). Wanneer je nog een motorregelaar moet kopen zou ik er eentje met BEC nemen. Die verzorgt gelijk de stroom voor je ontvanger en servo('s). Kijk eerst eens rustig rond op het Forum. Er is een schat aan informatie over accu's, motoren en schroefassen. Net als overal zie je veel verschillen van mening, maar dat hoort er ook bij. Veel succes met de bouw en inrichten van de "machinekamer". Hieronder een foto van het besproken schip. Groeten, Klaas.

Laatst bewerkt: 15 okt 2013
  3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    zoek je een goed goodkope regelaar dan zou ik voor deze gaan
    er zijn er in de club nog zo een 20 in gebruik en deze voldoen voor 100%
    RC 20A ESC Brushed Motor Speed Controller for RC Car Boat W/O Brake | eBay
    enig probleem is dat ik nu op 6 regelaars zit te wachten en ze komen china niet uit
    na een mailtje van de leverancier blijkt er iets in china zelf het probleem te veroorzaken
    maar ik heb gezegd dat ik ze nodig heb (ze wilden geld terug storten)maar nu proberen ze de regelaars terug op te sturen en hopelijk lukt het nu wel
    wel opletten ze gaan maar tot 7.4 volt dus een 2 S lipo gaat nog net als ook met een 400 speed op 7.4 die brecht ook in zijn sparta heeft zitten
    gr raf

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Het schijnt dat de transportbedrijven met nieuwe eisen voor vervoer zijn gekomen, waardoor het verzenden voor bedrijven uit Chine flink duurder is geworden. Hobby King heeft daar ook last van, en zelfs de lokale Warehouses hebben er last van. Blijkbaar ligt daar minder voorraad dan ze je doen geloven, en wordt er meestal snel wat verstuurd als de bodem in zicht komt, terwijl de stock nog op positief staat, en mensen blijven bestellen. Ik wacht nu al meer dan een week op een paar ontvangers die op voorraad waren in het EU Warehouse toen ik betaalde, daarna nog steeds, en een paar dagen later in backorder stonden. Daar gaat je tijdwinst door voor een iets hoger bedrag lokaal te bestellen. Maar goed, er zijn ook andere winkels die zich hieraan schuldig maken, zeggen dat je het binnen een dag in huis hebt, en dan wordt die dag een week. In de tussentijd hebben ze het dan elders, goedkoper besteld, en sturen het door naar jou.

5. Franse motor

Franse motor

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Goedemorgen, ik ben net nieuw hier en op zoek naar een romp van een Luxe Motor!
    Waar heb je die vandaan en zou ik er ook een kunnen bemachtigen?

6. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Als u de bovenste foto bedoel
    Dat is een zeeschip en geen luxe motor
    mvg
    Frederik

7. kajoe

kajoe

Lid geworden:
    20 aug 2013
    de luxe motor die ik maak ,er waren geen tekeningen meer van ,maar op een van de werfbeurten heb ik zelf alle maten foto,s enz opgetekend en uitgewerkt naar dat model ,schip was van oorsprong gebouwd in foxhol ,bodewes, maar er zijn tekeningen van een luxe motor de janna helena of maria volgens mij bij het tekeningen arcief van de nederlanse modelbouw vereneging.

8. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die tekening heb ik in het bezit
    mvg
    Frederik

9. Franse motor

Franse motor

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Hallo Kajoe,Dat heb je mooi gedaan dan. Wij hebben er zelf een van 30x4,2 meter gebouwd bij Duijvendijk in Gouda. Die hebben we gered van de sloop en zijn hem nog aan het opbouwen. Dus dacht ik misschien had je een mal gemaakt en kan je je romp meerdere malen maken.
    Hallo Frederik, Ja dat weet ik wel ik zit zelf in de binnenvaart. Zijn dat grote tekeningen of valt dat mee?
    Mvgr,
    Piet

10. kajoe

kajoe

Lid geworden:
    20 aug 2013
    klaas het is een mooi tankertje maar het is geen Alchiba of een van de anderen ,ik was ondertussen ook met de Atlas bezig maar dit op zicht en van de foto,s nu wil ik maar de tekeningen ophalen van de atria en Atlas goed de baas had mooiere schepen maar toch .
    wout.

11. kajoe

kajoe

Lid geworden:
    20 aug 2013
    nee helaas geen mal gemaakt ,spantjes ,vullingen er tussen en dan poliester .2 laagjes .

12. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Wout, Het tankertje was van origine de Esso Berlin. De foto diende meer als idee hoe het schip voer met de beschreven voortstuwingsinstallatie. Is wat lichter en smaller dan jouw model. Om op schaalsnelheid te varen heb je maar weinig vermogen nodig. Wanneer je op schaal bouwt zul je zien dat bij binnenvaartschepen het een probleem wordt om de schroef goed onder water te krijgen, opdat ze geen lucht aanzuigt. Mijn tankertje is schaal 1:250. In 1962 was de apparatuur nog niet zo klein als heden ten dage. Om een beetje bergruimte in de romp te krijgen heeft men het model iets dieper gemaakt. Doordat de romp van balsahout is zit er bijna geen gewicht in en moet er relatief veel ballsat in. Groeten, Klaas.

Laatst bewerkt: 18 okt 2013
  13. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat is een normale tekening 1:1 voor de modelbouw dus

14. Franse motor

Franse motor

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Aan Kajoe,

Jammer maar ik ben wel benieuwd is het een model versie van je eigen luxe motor?
    Groet,
    Piet

15. Franse motor

Franse motor

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Hallo Frederik,
    Ik ben geïnteresseerd kunt u een kopie maken?
    En wat gaat mij dat kosten?
    Groet,
    piet

16. Franse motor

Franse motor

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Hallo Kajoe,
    Hier een foto van onze luxe motor.[​IMG] [​IMG]

Groet,
    Piet

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik wil hem wel opsturen
    Moet u zelf een copij maken
    Dus kom maar met uw adres
    mvg
    Frederik

18. Franse motor

Franse motor

Lid geworden:
    8 okt 2013
    Hallo Frederik,

Dat is te gek van je.
    Daar ben ik blij mee!

Doe er wel nota bij anders ga ik mij schuldig voelen.
    Of je adres dan breng ik je een borrel.
    Groet,
    Piet

Laatst bewerkt: 22 okt 2013
  19. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat wordt aan het eind van de week hoor
    Wegens slokdarmkanker eers zieken huis bezoeken

Laatst bewerkt: 22 okt 2013
  20. Franse motor