beste modeltrein lovers, ik heb een paar vragen, 1. vroeger heb ik model trein set gehad, ik weet er alleen niet heel veel meer van alleen dat het HO was en de aansluiting van railsstukje naar railsstukje gedaan werd aan de hand van dat de ene kant een soort pen achtig idee was en de andere kant soort socket. best wel storingsgevoeling was. heb mijn trein een keer moeten laten repareren bij de stoomfluit in groningen. verder ik kan mij er niet veel van herinneren was namelijk ergens in de periode 1992 tot 1994 en was toen ongeveer 10 jaar oud dus ja te lang geleden om veel details te herinneren. ik twijfel bij voorbeeld of het een soort ondergrond had of zoals de K rails ongeveer uit ziet, gelijk stroom of de andere variant. besturing was via blauw achtig kastje met rode soort draai knop. heeft 1 van jullie misschien een idee of dit marklin was of fleischmann. de treinen hadden soort koperen slede aan de onderkant. (ik ben totaal niet meer op de hoogte van deze prachtige hobby als ik heel eerlijk ben over me zelf) ik wil graag zelfde soort althans manier van aansluiten weer hebben maar er zijn zo veel keuzes / termen waar ik geen bal van weet, was bijvoorbeeld in de veronderstelling dat er maar 2 soorten waren HO en kleiner maar euhm tsja niet dus. die flexible spoor nooit geweten dat dat er ook was of is dat iets van de laatste jaren? zie daar wel de gemak van in ik weet nog dat soms vrij irritant vond als je net niet helemaal lekker uit kwam zulk flex rails zou mij veel frustratie hebben gescheelt en misschien wel langer met de hobby door gegaan zeker omdat ik zelf bij de treinen heb gewerkt ( Onnen en station Groningen ) 2. wat zijn de voordelen en nadelen van gelijkstroom en de andere varianten?
er zijn twee soorten en dat is 2 rail en 3 rail op 3 rail kun je met alle merken wagons rijden op 2 rail moet je 2 rail wieltjes hebben anders kort sluiting 3 rail moet je als je personen wagons van licht wil voor zien een wagon een sleper geven en dan stroom voerende koppelingen zetten alleen mogelijk als de wagons nem schacht hebben anders moet je veel om bouwen bij 2 rail is dit gemakkelijker je geeft elke wagon 2 pickups aan de wielen 3 rail heb je K rails dus ook flex rail en je hebt C rails bezie deze als de moderne variant van de vroegere metalen rails 2 rail heb je het zelfde als de K rails maar je moet uitkijken welke je koopt anders oxideren ze zeer snel nu is zo goed als alles wat je nieuw koopt digitaal een roco Z21 dan kun je draad loos of met een roco multi mouse rijden rij je 3 rail en je koopt een oude loc dan zit je aan een 100 euro er boven op om hem digitaal te maken bij een 2 rail hoef je alleen de decoder aan te schaffen en te programmeren wat de K rails en de 2 rails betreft die zaag je nu met een dremel met slijpschijfje gewoon weg op maat dat was het zo wat in het kort