Moonraker

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door summit, 7 mrt 2013.

1. summit

summit

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Hallo

Ik zat van de week even met een collega van mij te praten over modelbouw in het algemeen en bootjes in het bijzonder , vraagt hij of ik zin heb in een projectje.
    Ja hoor zeg ik
    Mooi krijg ik als antwoord ,morgen neem ik mijn bootje mee, die mag je hebben Peet , Ik heb er geen zin /tijd meer voor.
    Wat is het voor een boot vraag ik heel voorzichtig .
    Oh de Moonraker van Graupner .
    Ik kom vandaag op mijn werk staat er dus een boot van ruim 1,4 meter op mij te wachten incl. ongeveer 12 jaar stof en een doos losse onderdelen .
    Hij is compleet hoor Peet veel plezier ermee , als hij klaar is wil er een keer mee varen.
    Na nog even een babbeltje blijkt dat hij er een proefvaart mee heeft gemaakt , dat toen de regelaars zijn uitgefikt , de boot op de kast is belandt en nooit is afgebouwd .

Ik ga hem/haar(wat is het nu ook alweer) zeker afbouwen , dat zal nog wel een tijdje op zich laten wachten .
    Er lopen nl nog een paar projectjes en ik denk dat mijn vrouw met schuimend maagzuur rondloopt als ik al mijn vrije tijd in mijn schuurtje ga doorbrengen.

Dit wordt dus een winterklus voor 2013/2014 , dus tegen die tijd is dit draadje net zo stoffig als de boot.

Ik hoop tegen de tijd dat ik ga beginnen van jullie kennis en kunde gebruik kan maken .

Hierbij een paar foto's

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

MVG Peet

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. bosreus

bosreus

Lid geworden:
    19 okt 2003
    Hallo Peet,

Zulke collega's heb ik noooooit. haha
    Als je ervan af wil, denk aan mij LOL

Heb hem een keer afgebouwd op een beurs gezien, en was gespoten in een parelmoer wit, was een echt juweeltje.
    Suc6 verder met het afbouwen.

Hans

3. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    geen zorgen hoor! als je niet aan bouwen toe komt dan mag je hem aan mij geven, ik bouw hem wel af ;). echt waar! wat een cadeau!! zo'n knap en duur schip!! dit zal wel weer een leuk draadje worden om te volgen!!!

maar op de 7de foto, is dat de boegschroef? die heeft ook wel zijn beste tijden gehad.

suc6!!

4. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    leuk hoor!
    succes met bouwen en ik ga u zeker volgen!

Paul
    PS tot de winter dan haha

5. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    blijft een schitterend schip... zie ik nou goed dat de middelste jet alleen aandrijving is en geen sturing? of moet dat er nog op?

6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dat is zo bij de Graupner kit:

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    is dat bij de 1 op 1 ook zo?

8. summit

summit

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Vroeger wel , 2 diesels (3480 pk) op de buitenste jets waarmee ook gestuurd wordt en een gasturbine (4050 pk)op de middelste , die alleen maar als booster diende.

Volgens mij is de gasturbine eruitgehaald , de snelheid is tegenwoordig ook de helft van wat het in het verleden was .

MVG Peet

Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nou Peet... Hier heb je wel wat aan te doen! Overigens vind ik het niet vreemd dat de regelaars opgefikt zijn... Zo te zien die ouwe zelfbouw-regelaartjes van Conrad in zo'n blauw-aluminium boxje. Prima dingetjes voor een licht motortje, maar voor die stroomvreters in de Moonraker absoluut te licht.

Overigens: de middenmotor ligt niet lekker in lijn met de jet... Dat gaat (zeker met die toerentallen) ernstig klapperen!

Ik heb haar zo'n jaar of twintig geleden ook gebouwd. Prachtschip, alleen zóóp ze accu's. Ik had toen alleen loodaccu's, dus dat was zwaar en ze kakten heel snel in. Met lipo's zal het allemaal een stuk rapper gaan...
    Zorg er in ieder geval voor dat de jets zo soepel mogelijk lopen. Elk beetje mechanische weerstand wreekt zich in een enorme stroomtoename...

10. summit

summit

Lid geworden:
    13 dec 2009
    @ Roel

Het wordt inderdaad een behoorlijke uitdaging om de Moonraker strak en netjes te krijgen.
    Volgens mij moet ik haar eerst bijna helemaal uit elkaar halen en dan weer opnieuw beginnen.
    Misschien dat ik voor een borstelloze aandrijving ga .
    Geeft niet ik heb alle tijd en ben niet vies van een uitdaging .
    Als ik eraan ga beginnen zal ik zeker een bouwverslag bijhouden en dan komen er vast nog wel een aantal vragen .

MVGg Peet

Laatst bewerkt: 10 mrt 2013
  11. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    daar zie ook wel een mooie boot in, ik volg (al is het pas over een jaar ;))

12. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Heb onlangs een graupner moonraker gekregen, halfafgebouwd en nu ben ik benieuwd of hier een bouwtekening en elektrisch schema te vinden zijn.
    Heb geen ervaring met modelbouw maar ben wel heel nieuwsgierig, zit ook een zender, robbe f14 bij, en probeer dit af te bouwen.
    Mvg Mick

13. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Iemand ervaring met robbe Rsc 560

14. jzdelorean

jzdelorean

Lid geworden:
    9 okt 2008
    Ik heb zo een 20 jaar geleden een Moonraker gebouwd maar dat was geen bouwdoos.
    Ik had deze gebouwd op basis van een plan dat ik ooit in Frankrijk van MRB gekocht had. Het model van Graupner kwam een jaar of 2 later uit.

Omdat ik hem wel de gepaste snelheid wou geven had ik een 22CC Stihl kettingzaagmotor ingebouwd. Deze was luchtgekoeld en dus waren de ramen hier en daar open voor een airflow te hebben. De romp is van hout en met glasvezel overtrokken. Ook was de romp breder gemaakt voor stabiliteit. Het is immers geen model voor voor de details maar gemaakt om serieus mee over het water te peren, en dat ruimschoots gelukt. Altijd veel fun mee gehad maar ik had er ook schrik van want hij ging erg hard voor zo een zwaar model, maar hij lag dan ook heel mooi in de bochten.

Deel Deze Pagina