't Is misschien een heule domme vraag, maar kan ik dit 4cc motortje volgens bovenstaande foto monteren (op de kop dus) ? Bouwtechnisch zou dit mooi uitkomen, maar ik weet dus niet of deze positie al dan niet schadelijk zal zijn voor een draaiende motor ? Alvast bedankt :wink: ~ Mike
Montage "opzijn kop "zoals in je foto werkt prima, zowel bij tweetakts als bij viertakts. Ik adviseer je om het hart van de tank ongeveer 5 mm onder het hart van de srpoeiernaald in je carburateur te zetten en, houd er wel rekening mee dat je de motor bij het tanken kan verzuipen. Dus de eerste keer het beste tanken met de naald van de hoofdsproeier dichtdraaien en na het tanken het gebruikelijke aantal slagen opendraaien. Voor het starten eerst (voorzichtig) de motor doordraaien om te kijken of er geen "hydraulic lock" is opgetreden door dat er een plas brandstof in de compressieruimte van je motor is terechtgekomen.Daarna op normale wijze de motor starten, liever met een zgn "chickenstick dan met een startmotor. Vervolgens, zoals gebruikelijk, de motor op de grond iets rijk afstellen, het model met de neus omhoog op topvermogen stellen en vervolgens 1 of 2 tandjes rijker stellen. Je zult zien, in de praktijk weinig problemen. Ervaren vliegers in je club zullen je overigens wel verder kunnen helpen!
het naardeel is alleen met starten als er een kleinbeetje brandstof in de plug komt dan start hij niet meer. maar met lopen en vliegen maakt het niks uit.
ik heb diverse motoren op de kop gemonteerd gehad en alle startten net zoals hun goed gemonteerde broertjes en zusjes. daar zou ik me geen zorgen om maken. gaat prima.
Hoe wil je anders de hartlijnen van de tank en sproeier op dezelfde hoogte krijgen? Dit is de enige methode die wel klopt. In 90% van de kisten die ik als instructeur te vliegen krijgt, deugt dit juist niet: Motor rechtop, tank een stuk lager, kortom in een scherpe bocht bijna altijd een veel te krappe motorloop... Een op de kop gemonteerde motor verzuipt lang niet zo snel, want de peut loopt regelrecht naar buiten. Bij het (zuinig!) choken moet je zelfs bewust wat lucht onder je vinger mee laten zuigen, anders komt de brandstof nooit in de motor. Na nog twee slagen (vinger van de venturi!) heb je voldoende mengsel in de cilinder. Plug aansluiten, prop vasthouden en door het BDP draaien. Als de motor dan ''bokt'', start 'ie daarna bij de eerste tik....
Enkele clubleden die hun Irvine 46 op de kop hebben gemonteerd hebben er wel problemen mee. Plug dooft door de brandstof ipv ontbranding. Model moet soms zelfs op z'n wingtip gezet worden wil hij kunnen starten! Een permanent gloei systeem is dan ook wel aan te raden... Probeer het eens uit zou ik zeggen. Verwacht zelf niet al teveel problemen...
ik start mijn p40 op de kop. wil met elektrische starter ook wel starten wanneer vliegtuig op wielen staat, maar start zelf liever op de kop met chickenstick of startvinger. Het probleem met een op de kop gemonteerde motor is dat je geen drupje methanol in carb kunt spuiten. Verder geen enkel probleem Johan
Bruno Wat jij stelt betreffende het direct uit de carburateur lopen van een teveel aan brandstof klopt wel voor tweetakts, maar niet voor viertakts, waar de carburateur 180 graden gedraaid zit t.o.v. de tweetakts. Verder ben ik het geheel met je eens.
mmm, ik zet m'n motoren liever niet op de kop hoor :roll: Zowel bij de 61 als de 46FX niet zo makkelijk te starten. Draai je het model even om starten ze bij de eerst tik.... Niels
Gewoon de motor op de kop monteren. Let er wel op bij het starten. Ik houdt mijn model (met ondersteboven geplaatste motor) altijd bij het starten op de kop, zodat de cilinderkop omhoog staat. Op deze manier kan je zonder problemen een electrische starter gebruiken.