Als ik met mijn Spektrum NX8+ naar 'System Setup' en hier in ga dan gaat mijn motor lopen. Ook al staat de schakelaar voor motor uit op de zender. Is dat normaal?
Voor zover ik weet moet je nooit naar het system setup menu gaan als je model nog aan staat. Dat is omdat de zender dan uit het normale besturingsprogramma gaat om dingen in het "systeem" van de zender aan te kunnen passen. Je kan dan onder andere een ander model menu of protocol kiezen. Wanneer je dat doet weet je niet wat je model gaat doen. Met andere woorden als je naar het system setup menu gaat, het model uitschakelen.
Tja maar in system setup wordt de aansturing van het model uitgeschakeld (verlichte oranje spektrum logo op de zender gaat ook uit). Dus er is wel iets anders aan de hand. Ik schakel mijn model niet uit als ik op de NX8 naar System Setup ga, dat doet ie zelf. Ik begin pas net een beetje de weg te weten op deze zender. Het kan zowiezo geen kwaad om een schakelaar aan te wijzen bij Motor cut. Zolang die dan om staat doet de motor zowiezo niks. Scheelt weer demontage van de prop.
Prima als de zender "uitschakelt" maar dan nog is het verstandig om je model altijd uit te zetten als je iets in het systeem menu gaat veranderen. Schiet me nog iets te binnen. Heeft de Spektrum een programmeerbare fail-safe? Zo ja dan zou het kunnen dat het gas daarvan niet helemaal op "0" staat. Op het moment dat de zender (automatisch) uit schakelt zal de fail-safe die in de ontvanger is geprogrammeerd de servo's naar die stand brengen. Als de fail-safe stand van het gas niet helemaal "0" is zal de motor gaan draaien.
Er is een programmeerbare failsafe. Maar dat kan denk ik alleen het probleem zijn als ts die zelf heeft geprogrammeerd?!
Schakelaar motor staat uitgeschakeld. Ook nog eens een keer gehad dat ik de batterij aansloot en dat de motor gewoon ging lopen terwijl de deze uit stond en de trottle helemaal uit. Dat was schrikken. Voor de rest heb ik tijdens het vliegen met mijn Heron zwever nergens last van. Niet aan de Failsafe gezeten. Maar ik zal deze vanavond ff checken.
Wanneer dat gebeurt doet het mij denken dat er iets mis is met de regelaar. Is het een borstel loze motor of een motor met koolborstels (ingebouwde remschoenen )? Als het een motor met koolborstels is kan er een transistor in de regelaar kapot of om z'n minst niet lekker zijn. Bij een borstel loze motor kan dat haast niet want als er daar een transistor (bijna) kapot is zal vrijwel altijd de rest ook kapot gaan en zal de regelaar de heilige rook los laten.
Opgelost. Trottle veerspanning losser zetten zoals hier in het begin is beschreven Stond nog op 4. Maar ik had hier alleen problemen mee met mijn Heron glider. Niet met andere vliegtuigen