MPX EasyGlider 4

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Gary27, 6 jul 2023.

1. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Ik heb de kit versie van de EasyGlider 4 en een motor waarvan de schroefgaten op 16x19mm zitten, terwijl de bevestigingsgaten in de neus op 25x25mm zitten. Het bevestigingskruis dat bij de motor zit is voor 16x19mm naar 34x34mm. De aanbevolen Roxxy motor heeft ook gaten zitten op 16x19mm, maar dat wordt (blijkbaar?) geleverd met een kruis dat wel gaten heeft op 25x25mm?

Wie weet waar ik een kruis kan krijgen dat gaat van 16/19mm naar 25x25mm?

En nog een ding... de propadapter is voor een motor met een as van 4mm. Mijn motor (als ook de aanbevolen Roxxy) heeft een as van 3,17mm... Kan iemand vertellen hoe hij het heeft opgelost?
    En hoe zit het allemaal gemonteerd in de RR of RTF versie? Gebruikt MPX een bevestigingskruis voor de motor en wat voor as heeft die?

2. ArthurP

ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    18 jul 2007
    Het kruis gebruik je niet, de motor wordt rechtstreeks tegen het motorschot geschroefd. Ik heb ook een afwijkende motor gemonteerd en die 1/8e slag gemonteerd en dan nieuwe gaatjes geboord.\
    Voor de as zal je en nieuwe propadapter moeten kopen. Als je pech hebt een hele nieuwe spinner, want het is 1 systeem en en vervangende adapter zal niet altijd aansluiten op de EasyGlider spinner.

3. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Dag Arthur, bedankt voor de reply.

Ik heb deze motor. Weet je welke schroeven ik nodig heb om het vast te zetten?

Multiplex wil blijkbaar niet dat je zelf een motor kiest.
    Als je in de handleiding kijkt bij afbeelding 32, zijn er vier schroeven te zien om de motor te bevestigen. Die worden niet meegeleverd met mijn motor -of- wanneer je de aanbevolen motor ergens los koopt. Die heeft dezelfde accessoires als de mijne en dus ook niet die vier langere schroeven. Die krijg je er wel bij als je de 'Antriebsset' koopt. Wat ik niet begrijp, is dat de motor die daarbij zit, ook bevestigingsgaten heeft zitten op 19x16, terwijl het motorschot dat niet heeft. Dus hoezo gebruiken ze vier schroeven op afbeelding 32 en staat er nergens in de handleiding iets over het motorschot modificeren? Ik kan wel die hele Antriebsset kopen, maar ik zie niet in hoe ik het voor elkaar ga krijgen zonder modificatie. En wat ik al helemaal niet inzie, is waarom een bedrijf als notabene Multiplex niet gewoon de standaard van 19x16 aanhoudt.. je zou kunnen zeggen 'geld', maar hun eigen motor heeft ook gaten op die afstand, dus ja, idk... ik vind het wel knap irritant en onnodig.
    Weet iemand misschien welke afmeting die vier schroeven hebben en waar ik ze eventueel kan krijgen? Het is volgens mij M3, maar ik weet niet hoe lang.

En een ander ding is dat alle motoren een as hebben van 3,17mm, terwijl er bij de kit een spanconus zit voor een as van 4mm?

Laatst bewerkt: 8 jul 2023
  4. ArthurP

ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    18 jul 2007
    Ik heb die motor ook ingebouwd en de schroefjes van het kruis gebruikt je moet ze dan een beetje verzinken met een grotere boor.
    De prop adapter van de EasyStar II past op een 3.2 mm as, maar ik denk dat er zelf een Aeronaut exemplaar uit de oude onderdelen doos heb gebruikt.
    Aerobertics.be Aeronaut - Prop Adapter M6 - 3.2mm shaft

5. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Bedankt voor de reactie Arthur. Maar hoe heb je het voor elkaar gekregen met die schroeven van het kruis? Die van mij zijn echt heel kort. En heb je ze alle vier gebruikt?

Laatst bewerkt: 9 jul 2023

Deel Deze Pagina