Multi switch module Robbe FX18 ombouwen?

Beste Allen,

Al enige tijd ben ik druk bezig met het bouwen van mijn model zeilboot.
Voor het bedienen van mijn huidige boot gebruik ik een Robbe FX 18 zender met 8 proportionele kanalen.
Maar voor de nieuwe boot kan ik niet volstaan met de 8 kanalen die ik nu heb.
Graag wil ik uitbreiden met bijvoorbeeld een Multi Prop 8 gekoppeld aan mijn ontvanger, zodat ik 8 proportionele kanalen (eigenlijk 7) er bij krijg.
Alleen hoe kan ik deze aansturen?
Een optie zou kunnen zijn het gebruik van een Multi switch module voor mijn FX18.

full

deze geeft zoals te zien een 5 tal schakelaars en 1 potmeter en de aansluit mogelijkheid voor 2 externe proportionele kanalen.

Graag zou ik 3 van deze schakelaars ombouwen naar potmeters, zodat ik de beschikking krijg over 4 potmeters 2 schakelaars en 2 externe kanalen.

Wie kan mij adviseren over hoe ik dit moet doen, waar ik het zou kunnen laten doen?
of een alternatief waarmee ik vergelijkbare opstelling kan bereiken.

Ook heb ik nog een andere vraag,
De romp van mijn boot is volledig uit Carbon gebouwd, het geen erg signaal werende eigenschappen heeft. wat zou hier voor een goede oplossing zijn?
zijn er externe vaste antennes te krijgen of zijn er andere mogelijkheden.

Alvast Bedankt,

Robin

Laatst bewerkt door een moderator:
Robin,
Staat eingenlijk allemaal duidelijk in de handleiding van de FX18 vanaf pg 8 en achteraan vanaf pg 45.
Wat betreft de antenne die kan je naar buiten brengen met een draad van 0.14mm. Hou wel rekening met de lengte. De lengte dat je van de ontvanger afknipt moet je er aan de buitenzijde terug aan toevoegen.

Ik heb zopas mijn FX18 zender aangepast met een multiswitch module 8380 en de boot met een multiswitch decoder 8369, alles werkt uitstekend.

Wat je wil zal elektronisch geen enkel probleem zijn, maar mechanisch loop je tegen moeilijkheden op. Ik zou namelijk niet weten waar je potmeters kunt vinden die op de plaats van de schakelaars passen en die dan ook nog op één of andere manier vastgezet kunnen worden. Overige plaatsen op de zender heb je vermoedelijk al in gebruik (schuifjes op het middenconsole en in de achterwand), dus er moeten dan andere plaatsen worden gevonden.

Beste jan,
Dank je wel voor je antwoord, ben blij dat het in iedergeval electronisch mogelijk is.
Zoals ik het zie zijn er op de standaard module 5 schakelaars geplaatst. En 1 potmeter. Ik zou graag 3 van deze schakelaars vervangen door zo een zelfde potmeter.
Een andere optie zou zijn. Het gebruik van een mixregelaar. Deze heb ik nu ook in mijn zender. Maar dan aangesloten als externe liniar.
Daarvan zou ik er nog 1 kunnen plaatsen. Maar deze zit fiziek op de zelfde locatie als de multi switch module. Daarbij komt dat er niet voldoende aansluit bussen zitten op de multi module.

Ben benieuwd of er mogenlijkheden zijn.

Mijn dank
Robin

Back