Multiplex Digitron 4/6 hergeboorte

Discussie in 'Besturen' gestart door HBZWEEF, 8 feb 2021.

1. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Een stukje historie.

In 1969 kocht ik mijn eerste digitale radio set bij de fa. Kleikamp in Sittard. Ik had er een verre treinreis voor over om van mijn zuur gespaarde centjes een set te kopen. Voorafgaande aan deze aankoop was ik in het bezit van een Futaba 5S single channel set maar aangezien de ontvanginstallatie in een Veron Robot zat, die op een niet zo mooie dag was weggevlogen en er geen zicht was op terugvinden, moest ik wat. Ik was zo verslingerd geraakt aan de modelvliegerij dat er geen weg meer terug was. En het moest een Multiplex set worden dat wist ik zeker. Op ons modelvliegveld in Ermelo vlogen de meesten met eigenbouw, geïnspireerd op de Bonner Digimite sets. Bonner Digimites waren ver boven mijn financiële mogelijkheden. Ik kan mij herinneren dat in een speelgoedwinkel aan het begin van de Kalverstraat in Amsterdam er een set stond van boven de fl. 2.000,00. Dat was toen een heel bedrag kan ik je vertellen.
    Een Simprop, toentertijd een enorme stoeptegel vond ik spuuglelijk. En heel veel meer smaken binnen Nederland kon ik niet vinden.
    Afijn, een aantal jaren fijn gevlogen met deze Multiplex set en toen kwam 35 mc i.p.v. 27 mc en overgestapt (tijdelijk) naar Simprop (nieuwer model) en daarna weer terug naar Multiplex in diverse uitvoeringen.
    Helaas heb ik toen mijn Multiplex Digitron ingeruild maar daar heb ik nu spijt van.
    Gelukkig had een TFA lid een hele verzameling Mpx zenders en daar zat ook deze bij:

IMG_2418.jpg

Gelukkig wilde hij er afstand van doen.
    Duidelijk dat hier nog ietsje pietsje herstelwerk aan moet gebeuren om het weer te laten lijken op het origineel. Kristal klopt niet, Logo lelijk en onjuist overgeschilderd. Stuurknuppels aangepast voor iemand met enorme knuisten en lelijke Dymotang belettering waarvan de lijmlaag de vinylbekleding had aangetast, bleek later.

Bruno van Hoek, max z, RTrider en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Zo hoort hij er uit te zien en voorzien van een 2,4 ghz moduul zo mogelijk niet zichtbaar van buitenaf. Dit is even een projectje tussen allerlei andere bouwprojecten door, dus het kan zich wel over verschillende maanden uitstrekken.

DSCN7659.JPG

Bruno van Hoek, RTrider en TC01 vinden dit leuk.
  3. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Het binnen leven.

IMG_2419.jpg

4. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    En uitgekleed en zo goed en kwaad als het ging de vinyl bekleding gereinigd.

IMG_2426.jpg

5. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Ik vroeg me al af hoe jij vanuit het noorden in Sittard bij Kleikamp uit kwam. Elke keer als ik met mijn ouders de stad in ging was dat de enigste winkel waar ik bij 2 etalages bleef kijken. Later daar ook mijn eerste modelvlieg spullen gekocht. En altijd veel hulp en uitleg gehad van Dhr Huub Kleikamp.

6. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Met mijn vader vele keren geweest, achter op de bromfiets vanuit Horn (bij Roermond) naar Sittard.
    Volgens mij, als ik mij goed herinner moest je een klein opstapje op om in de winkel te komen.
    We worden oud ;-(

Bruno van Hoek, TC01 en HBZWEEF vinden dit leuk.
  7. RTrider

RTrider PH-SAM

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Mijn allereerste radioset, de Webra Picco, heb ik ook gekocht bij Kleikamp. ‘Gewoon’ per postorder. Toen al ;).
    Brief geschreven, guldens overgemaakt en wachten. Ik was ontzettend blij mee. De rekening moet ik nog ergens hebben.
    Gelukkig de Picco altijd gehouden en nu misschien nog wel blijer.
    Max z heeft de Picco omgebouwd naar 2,4 met extra motorfunctie. Topsy is klaar om bekleed te worden.
    Henk ik ga je draadje met interesse volgen

Bruno van Hoek, TC01 en HBZWEEF vinden dit leuk.
  8. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Enige maanden geleden heb ik mijn oude "Field box" (gebouwd vanaf tekening uit Model Airplane News) uit de opbergruimte op zolder getrokken. Hout was hier en daar behoorlijk aangetast door accuzuur, maar de boel uitgestuckt en van een nieuw vernis voorzien. En kijk wat daar als sticker nog op was te vinden:zoeken:
    PS Let ook op de Apollo 13 sticker!
    InkedIMG_2446_LI.jpg

Bruno van Hoek, TC01, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Hopelijk werkt het. Dit is het pand waar Kleikamp toen zat. Nu zitten er meer ondernemers.
    Het rechterraam naast de trap was modelbouw. Het meest linkerraam was voor de zakmessen en ander wapen tuig.

10. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Prachtig mooi oud pand Theo. Zei me vroeger kennelijk niets want het is me toen niet opgevallen. Maar ja; ik was helemaal ondersteboven van mijn eerste diepte investering op modelbouwgebied.

RTrider en Harry van Melick vinden dit leuk.
  11. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Ik was toen 9 jaar en vond modelvliegen al prachtig. In die periode vlogen enkele modelvliegers bij ons dorpje Guttecoven in den Uul. Ze vlogen daar rc in een weiland naast het bos. Als ik mij niet vergis was dat J Voghten, W Tonecker, Dhr Haas en nog enkelen. Dit werd later op een andere plek iets verder weg de vliegclub van Sittard. Ook daar was ik in de weekenden vaste bezoeker. Elke keer met het fietsje daar naar het veld en ook elk jaar bij die grote vliegshows was ik erbij. Wat was dat een mooie tijd. Heb daar toen heel veel gezien en meegemaakt.

Énke Blériot, Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  12. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Eerst maar eens het Mpx logo zo nauwkeurig mogelijk over te nemen in een tekenpakket. Ik heb goede ervaringen met zelf gemaakte decals (waterslides) op de inktprinter. Of het hier ook zo goed gaat werken moet ik nog zien. De bekleding van de zenderkast is een grijs vinyl met een werkje. Of ik daar de decal goed op krijg ?????
    Blijf trouwens ondanks verwoede pogingen nog steeds de schaduw op het vinyl zien van de inktresten en lijmresten van de Dymo belettering. Misschien toch eens op zoek gaan naar nieuwe grijze bekleding. Maar ja, dat griebeltje in het vinyl, das toch overal net iets anders.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo klein is de wereld dus.
    Mijn echtgenote is geboren en getogen in Haelen, dat is het volgende dorp ...
    Ben daar heel vaak geweest toen mijn schoonmoeder nog leefde.

Het verhaal gaat dat één van die paarden gestruikeld zou zijn....

Laatst bewerkt: 9 feb 2021
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  14. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Iets met een ontplofte zuurstoftank toch? Het bewijst in ieder geval dat dertien niet altijd een ongeluksgetal is. Verbazingwekkend dat na de ontploffing de bemanningsleden veilig terugkeerden op aarde met ontzagwekkende improvisatie vanaf Houston.

15. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    'Houston, we have a problem...'

16. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    @(Mijn echtgenote is geboren en getogen in Haelen, dat is het volgende dorp)

Bruno, alhoewel we enigszins aan het afdwalen zijn, wij (mijn vader, mijn broer en ik) vlogen altijd LB op her voetbalveld tussen Haelen en Horn (direkt na de spoorwegovergang en het zigeunerkamp).

17. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    We dwalen vanzelf weer terug on topic, maar nog even...
    Welke periode hebben we het dan over?
    Dan check ik even bij mijn zwagers of ze dat ooit hebben waargenomen.

18. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Schrik niet Bruno, ik ben net 74 geworden dus moet het zo'n 50 tot 60 jaar geleden zijn.
    Ben met 21 jaar bij de Luchtmacht gegaan en dus daarna nog maar weinig thuis.

In tegenstelling tot vele konden wij met de zigeuners uit het woonwagenkamp goed opschieten dit omdat zij geregeld kwamen kijken.

As I already wrote, we are growing older.

19. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
  20. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Goeie link. Ik heb inmiddels al wat lijnen opgebracht. Misschien dat het resultaat best meevalt. Valt het tegen dan begin ik weer overnieuw met jouw suggestie. We zullen zien.

Deel Deze Pagina