multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hierbij wat foto's van de easystar die ik vanavond afgemaakt heb.

Gewicht komt op 810gr. Vind ik zelf ook vrij zwaar tov het boekje (ca. 680gr.)

Shot with DiMAGE Z2 at 2007-07-30

Extra heb ik:
Koolstof 6mm pijpje in de romp van achter naar voor
jamara 480 pro hs motor.
Balast ca. 80gr.
iets grotere servo's en geen micro ontvanger.
Hier en daar wat tape ter versteviging.

Mijn accu lipo 3s 1450mah, moet ik diagonaal kwijt. daarom een borg pen zodat deze niet verschuift.

en totaal:

gr. Mark

Zonde van die jamara motor. Die houd het nog geen 5 minuten vol op 3s lipo's. Je had beter de Pro 480 kunnen nemen, die gaat veel langer mee op 3 lipo's.

Daarnaast, waarom die koolstof in de romp, dat is totaal overbodig en die tape als versterking op diverse plaatsen is ook totaal niet nodig. Kom maar eens kijken als ik mijn easystar uitlaat...............

Ook die 80 gram balast is totaal overbodig. En die regelaar had je ook binnenboort kunnen verwerken, er is een speciaal kanaal in de romp voorzien voor die kabels naar de motor.

Ja inderdaad, de truuk is om zo ligt mogelijk te bouwen, dan heb je ook niet zo'n zware aandrijving nodig, de onze weegt net 650gr en vliegt daar perfect mee.
Hoe zwaarder je hem maakt hoe lastiger en harder hij vliegt en hoe eerder hij stuk gaat ook.

Hij is zoals hij geleverd wordt bijna niet stuk te krijgen.

De regelaar heb ik juist buiten gedaan om wat extra koeling te hebben.

Ik heb de romp delen bij de motor niet gelijmd maar met tape "dicht getrokken" kan de motor er dus zo uithalen.

De 480 pro hs, lijkt idd een verkeerde keuze. Zal het eerst ff proberen. is nu mooi weer dus vanavond gaat ie de lucht in.

wel grappig dat jullie zeggen zo weinig mogelijk te doen aan de easystar. Je leest juist heel veel over een aantal basis aanpassingen.

gr. Mark

Dat klopt wel, alleen als beginnende vlieger zou ik zou ik er zo min mogelijk aan doen, als je later beter kan vliegen kan je hem altijd nog upgraden.
Maar leer nou eerst maar eens vliegen.

Gisteravond twee uur lang veel plezier beleeft aan de easystar.

Ik heb twee accu's van 1450mAh. Met af en toe wat pauze soms ongewild toch heel avondje bezig geweest. Accus in de tussen tijd niet opgeladen.

Wel een stevige crash gehad, maar met wat lijm alles weer gefixd.

Wel geslaagd dus zo.

red_vfr zei:
Gisteravond twee uur lang veel plezier beleeft aan de easystar.

Ik heb twee accu's van 1450mAh. Met af en toe wat pauze soms ongewild toch heel avondje bezig geweest. Accus in de tussen tijd niet opgeladen.

Wel een stevige crash gehad, maar met wat lijm alles weer gefixd.

Wel geslaagd dus zo.

Komt me bekend voor ;)
Jammer van de crash maar idd met wat lijm is hij weer de oude :D , heb het ook al ondervonden.

Er wordt hier iedere keer gesproken over KAN-cellen.
Wat zijn de voor/na delen van deze cellen? en niet onbelangrijk, hoeveel volt leveren ze?
Waar kan je die kopen?

Wellicht heb ik het over het hoofd gezien hoor, maar zoeken in 122 pagina's is ook geen sinecure :?

Wellicht een idee om dit onderwerp te splitsen over meerdere "hoofdstukken",
(heb ik op een ander forum ook gezien, ca. 20 hoofdstukken EZ*)

Inderdaad een schitterende vlieger die easystar, heb hem aangeschaft om mee te leren vliegen (volledig pakket met lader, batrijtjes, zeder e.d.). Ondertussen heb ik hem al wat zwaarder gemaakt en doe ik er gerust enkele loopingkjes en ruchtvluchtjes mee. Dus met 400 motor vliegt hij prima.

KAN is een merk die cellen maakt die 2/3 grote hebben van een sub-c cel.
Andere merken zoals Sanyo en Intellect leveren ook cellen in deze grote. KAN is nu meer een naam geworden voor 2/3 sub-c geworden.

2/3 cellen zijn een stuk kleiner en lichter dan sub-c cellen. Ze hebben echter ook een lagere capaciteit en kunnen in verhouding ook minder stroom leveren. (max. 25A-30A)

Origineel heeft de EZ echter penlite batterijen als stroombron en dan zijn deze cellen enkel een voordeel.
- Hebben een lagere interne weerstand (meer vermogen door hoger rendement)
- Wegen minder dan de penlite batterijen
- Kunnen een hogere stroom aan die je bij brushless vaak vereist zijn.

De spanning wordt bepaald door het aantal cellen, dat blijft gewoon hetzelfde!

Maarten Engelhardt zei:
E

Wellicht heb ik het over het hoofd gezien hoor, maar zoeken in 122 pagina's is ook geen sinecure :?

Wellicht een idee om dit onderwerp te splitsen over meerdere "hoofdstukken",
(heb ik op een ander forum ook gezien, ca. 20 hoofdstukken EZ*)

Overigens zou het ook een optie kunnen zijn om bijv. per 5 of 10 pagina's te kunnen bladeren :!:

vanavond word dan eindelijk mijn easystar gehaald :D Bij W&W mijn moeder is zo vriendelijk om na het werk even op en neer te rijden :D
ik heb een ongeveer lijstje met wat ik allemaal moet hebben (bij de club gekregen)
• Easystar
• Graupner mx-12 set 35mhz ( kanaal 70 ) (ontvanger)
• 2x accupack für easystar (goldstekkers)
• Ultramat 14 (lader)
• regelaar
• 2 servo’s voor easystar
• laadkabel voor accupack
• 2 reserve propellers
• 2 condensators
• seconden lijm durax
is dit alles?? :P

Is het trouwens ook mogelijk de cockpit aan te passen? mijn moeder sponsert me en wou dan ook graag een pilootje erin :P dus is het mogelijk om een glazen cockpit te maken en daar een mannetje erin te zetten?
MVG
Richard

Volgens mij ben je compleet.

De condensator en reserve props zijn volgens mij niet nodig.

condensator zit al in de motor en het is een duw prop, dus die breekt niet zomaar. Maar een reserve kan natuurlijk geen kwaad. Dan zou ik wel een propmeenemer gebruiken en niet lijmen op het asje, zoals van multiplex "moet" .

Batterijen voor je zender? laadkabel?

Dat van die cockpit kan natuurlijk, wordt het misschien iets zwaarder van. Blijft modelbouw, dus eigen creativteit en innoviteit moet je juist zoveel mogelijk toepassen. is leerzaam. Glas is erg breekbaar, misschien plasic beter?? waarschijnlijk bedoelde je dat ook. bv. deel van een cola fles oid.

in de mx 12 zitten daar batterijen (zoja hoeveel?) of een accu?
en hoord daar ook een apparte laadkabel bij?

dat van die cola fles is geen slecht idee, ik ga later eens kijken of het mogelijk is, zoja dan zal ik zeker foto's posten

Richard

Mijn MX-12 was een pakket, compleet met ontvanger, kristallen én batterypack voor de zender.

Volgens mij zit in elk geval het batterypack erbij als je de zender los koopt.

De laadkabel is in elk geval los.
Denk erom (al 15000x gemeld natuurlijk) dat een laadkabel van deze mooie zender andersom gepoold is dan gewone kabels. De - zit in het midden en de buitenkant van de plug is de +. Je kunt een Graupner laadkabel kopen (dan is-ie goed) maar je kunt hem ook zelf maken natuurlijk.

Volgens mij meldt je Ultramat-14 als je de accu verkeerd om hebt geplugd (check de handleiding van de U-14), dus je kunt hem niet per ongeluk kapot maken.

De condensatoren zijn WEL noodzakelijk. De standaard ontstoring is niet voldoende om een betrouwbare ontvangst te hebben!!! Dus toch een ontstoorsetje erbij halen.

Is de EZ* nog wel ergens te krijgen/kopen, bij twee winkels kreeg ik al te horen dat ze haast niet te krijgen zijn.

Ja in Duitsland wel, maar dan komt er weer een bak verzendkosten bij.

heb mijn ez binnen en die hele waslijst die ik hierboven gegeven heb :D morgen rustig in elkaar zetten, en dan ook aanmelde bij de club :D
Ik wilde de accu van mijn mx-12 opladen, maar ik krijg het stekkertje van de accu niet los van de zender zelf?? heeft iemand hier een handig trucje voor of een tip?

@maarten
ik woon in zuid-limburg en ben zo in duitsland. W&W licht hier een half uurtje vandaan. Dus die bak verzendkosten heb ik niet :D

p.s. het idee van die cock pit gaat voorlopig nog even niet door :wink: maar weet iemand een goede manier om dat kapje zwart te krijgen? nu is het zo wit :P

MVG
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back