multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan je niet raden over de prop, maar het is twijfelachtig of de programming card zal werken met de super simple ESC. (deze ESC wordt ook niet genoemd bij de specs van de card)
Daar staat tegenover dat het nogal overbodig is om bij een Easy* een programmer card te kopen; je zou hem waarschijnlijk alleen gebruiken om de rem in te stellen, en dat is bij voor zover ik weet iedere ESC het eerste dat voorbij komt als je met de stick programmeert.

Dus, als zou blijken dat de prop niet geremd wordt:
-ontvanger uit
-zender aan, throttle op full
-ontvanger aan, wachten op piepje
-throttle dicht
-klaar.

Dus geen programmeerkaart???

maar weet niemand een geschikte prop voor deze motor??

Mss een 6x4 ??

Dus geen programmeerkaart???

maar weet niemand een geschikte prop voor deze motor??

Mss een 6x4 ??

Geen programmeerkaard nodig :). Vlieg zelf met 5,5x4,5.

In de review vliegt men met diverse props maar onderling vergelijk is moeilijk. Waarom bestel je er geen 3: 6x4 / 5,5x4,5 / 5,5x5,5 met 1x propholder. Ze kosten nagenoeg niets bij bestellen ineens. Heb ik zelf ook gedaan en je komt snel op een combinatie die je brengt wat jouw voorkeur is.

Groet, Evert.

Laatst bewerkt:
Bedankt :D

Maar een 5.5x4.5 en een 5.5x5.5 hebben ze niet bij Hobbycity :(

Groeten

jan

Ik kan je niet raden over de prop, maar het is twijfelachtig of de programming card zal werken met de super simple ESC. (deze ESC wordt ook niet genoemd bij de specs van de card)
Daar staat tegenover dat het nogal overbodig is om bij een Easy* een programmer card te kopen; je zou hem waarschijnlijk alleen gebruiken om de rem in te stellen, en dat is bij voor zover ik weet iedere ESC het eerste dat voorbij komt als je met de stick programmeert.

Dus, als zou blijken dat de prop niet geremd wordt:
-ontvanger uit
-zender aan, throttle op full
-ontvanger aan, wachten op piepje
-throttle dicht
-klaar.
Als propellor een 6x4 APC Electric.

Programmeren van de auto-brake op de Super Simple ESC:
- Zender aan, stick vol gas;
- Ontvanger aan, dan komen er piepjes:
1x piep / pause / 1x piep -> LiPo Mode
2x piep / pause / 2x piep -> NiMH Mode
3x piep / pause / 3x piep -> Auto-brake on/off
Dus na de eerste keer 3 korte piepjes je stick omlaag (gas dicht), dan volgt een langere piep als bevestiging van de wijziging. Ontvanger uit, ontvanger weer aan en even testen of het goed ingesteld staat. Super simple. ;)

nadeel van rctechnics is dat je voor minimaal aan €12.50 moet bestellen

Hoeft niet; als je daar onder blijft betaal je 3.50 Euro extra. Aan de andere kant: wat extra lijm of andere hebbedingetjes naast je 2 props en je bent er zo aan! Én binnen 2-3 dagen in huis!

Maar wat bedoel je met autobrake??
En als ik met lipo's vlieg, dan heb ik die NiMh toch niet nodig ofwel?? :D
Bij auto-brake stopt de propellor met draaien als je het gas volledig dicht zet. Als deze stand niet actief is, draait de propellor op de wind mee (dat is energie zuiniger omdat het stilzetten van de propellor ook energie kost). Nadeel van een vrijlopende propellor is dat je landingssnelheid wat hoger ligt omdat je prop nog steeds draait bij lagere snelheden/zweven.

EDIT: Is deze prop geschikt??? Hobbycity Online R/C Hobby Store : JM 6x4 /152.5x102mm propeller $0.99

En wat moet ik daar nog bijkopen om hem vast te zetten??
Ja, die is goed. Ja, je moet nog een propelloradapter voor de juiste maat as.

Kleine correctie op verhaal van Sleur:
Nadeel van een vrijlopende propellor is dat je landingssnelheid wat hoger ligt omdat je prop nog steeds draait bij lagere snelheden/zweven.
Nee, dat is niet correct. In feite is de vliegsnelheid bij een vrij spinnende prop hetzelfde als zonder prop. Maar die vrij spinnende prop geeft een luchtweerstand die weinig minder is dan die van een theeschoteltje, en dát is het probleem.
En als je je nu afvraagt hoe het kan dat-ie dezelfde snelheid vliegt met zo'n remschijf erop: zo werkt dat bij zweefvliegtuigen, als de weerstand groter wordt dan zal een zwever vanzelf de neus wat omlaag richten tot de snelheid weer normaal is. Wel is de daalsnelheid dan natuurlijk groter.

Kleine correctie op verhaal van Sleur:

Nee, dat is niet correct. In feite is de vliegsnelheid bij een vrij spinnende prop hetzelfde als zonder prop. Maar die vrij spinnende prop geeft een luchtweerstand die weinig minder is dan die van een theeschoteltje, en dát is het probleem.
En als je je nu afvraagt hoe het kan dat-ie dezelfde snelheid vliegt met zo'n remschijf erop: zo werkt dat bij zweefvliegtuigen, als de weerstand groter wordt dan zal een zwever vanzelf de neus wat omlaag richten tot de snelheid weer normaal is. Wel is de daalsnelheid dan natuurlijk groter.
Als ik mijn prop op vrijloop zet en de gas dicht zet, is mijn aanvliegsnelheid bij het landen veel hoger dan wanneer ik de prop vast zet (brake mode). Dat bij dezelfde landingshelling en windsnelheid. :?

Waarschijnlijk omdat de regelaar "meehelpt" te blijven draaien (op basis van de EMK die de motor opwekt en waargenomen wordt door de regelaar) en dus enigszins invloed heeft op de propellorsnelheid. :D

Hmmm, om eerlijk te zijn heb ik er bij mijn EZ nooit op gelet... :oops:
Bij de Arcus (klapprop) is de prop zonder rem (dan blijft ie blijft draaien en klapt dus niet in) een gigantische remparachute!

Minimag remt ook fors als prop blijft draaien, ik heb de rem daar geactiveerd, met stilstaande prop remt ie minder en komt duidelijk rustiger naar beneden. Heb daar wel wat geexperimenteerd (met trim throttle zo instellen dat rem er net niet op gaat, dan kun je snel verschil testen). 8)

Ben destijds ook over rem voor Minimag begonnen op forum voordat ik 'm erop gezet had, kreeg toen o.a. deze reactie:
Kan ik me goed voorstellen. Een nog draaiende prop die langzamer draait dan nodig om de zweefsnelheid te halen werkt als luchtrem. Daardoor gaat de kist zo langzaam vliegen dat je roeren niet echt effectief meer zijn en je zit tegen de stall aan.
Ik merk dat zelf ook, maar op een andere manier: Bij F2B is het verplicht om met (nagenoeg) stilstaande prop aan de landing te beginnen, in 1 ronde (~135 m vliegen) vanaf ooghoogte tot touchdown helemaal gladjes naar beneden. Ik gebruik govenor (heli) mode + rem en daarmee haal ik het net zo makkelijk als vroeger met 8 en 10 cc verbrandingsmotoren. Zonder rem haalde ik met pijn en moeite een halve ronde en dan moet je echt beneden zijn, anders val je uit de lucht.....

Wellicht zit er nog verschil in regelaars, als die meer weerstand gaan bieden als prop harder gaat draaien, kan toestel harder gaan remmen dan wanneer een prop geheel vrij kan draaien. :turn-l:
Ik weet dus niet of daar verschillen in bestaan... wellicht kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Wellicht zit er nog verschil in regelaars, als die meer weerstand gaan bieden als prop harder gaat draaien, kan toestel harder gaan remmen dan wanneer een prop geheel vrij kan draaien. :turn-l:
Ik weet dus niet of daar verschillen in bestaan... wellicht kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Yep, heb stiekem even wat getest met de föhn van vrouwlief:

Configuratie 1:
- EZ, Hype Alpha iL28/4004 BL, Graupner Genius 40 ESC, MAS 5,5x4 prop
Hoe meer wind hoe enthousiaster de regelaar wordt in vrijloop en bij wegvallen van de wind blijft de prop nog bijna een minuut "nadraaien". 8O

Configuratie 2:
- EZ, Hype Alpha iL28/4004 BL, duistere Chinese 30A ESC, MAS 5,5x4 prop
In vrijloop draait de propellor wel mee maar aanmerkelijk langzamer dan met de Genius. Na het wegvallen van de wind loopt de propellor nog zo'n 4 seconden door en komt dan tot stilstand.

Conclusie:
De Genius 40 is wat erg enthousiast aangaande de vrijloop en zorgt dat de propellor heeeeel lang na blijft draaien met een snelheid die gelijk blijft aan de luchtsnelheid. In auto-brake mode staat de prop binnen een seconde stil met de Genius. Dure regelaars zijn dus niet per definitie beter (hoewel ik er maar 45 euro voor betaald heb ;)).

ik zie persoonlijk het nut niet vane en houten prop op een EZ, een plastiken is ook minder breekbaar volgens mij ;)

Ok, dan neem ik een gewone plastieke..

Maar ik snap echt niets van die prop adaptors...
Hoe kan je nu zien welke past :S

De maat van de as van je motor geeft aan welke adapter je nodig hebt samen met de dikte van de as waar de prop op komt. Je moet even goed kijken welke motor je hebt en welke prop je wilt gebruiken.

De maat van de as van je motor geeft aan welke adapter je nodig hebt samen met de dikte van de as waar de prop op komt. Je moet even goed kijken welke motor je hebt en welke prop je wilt gebruiken.
Ter aanvulling: De plastic propellors worden geleverd met een aantal pasringen voor diverse maten meenemers. Dus die past altijd. ;)

Enige aandachtspuntje is bij een asmaat van 3,17mm of 3,2mm en de bijbehorende adapters. Daar moet je heel goed mee oppassen want die zijn redelijk uitwisselbaar maar passen net niet (3,17mm adapter op een 3,2mm as of andersom). Heb ik ook gehad, liep zo mijn propellor eraf in de lucht. Was alleen niet de EZ maar een balsahouten kistje. 8O (de rest laat zich raden :cry:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back