multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
De regelaar is ook bedoeld voor lipo. Dit is wel handig.
Om te beginnen met lipo, zoek ik eigenlijk een goedkope lader.

Deze is goedkoop:

2 Brothers RC - Bussum

Maar daar moet nog een 12 Volt spanningsbron op worden aangesloten, of heb ik dat verkeerd?

Alvast bedankt.

Ja, dan heb je nog een voeding nodig en een balancer. Een voeding kost je rond de 40 euro. Een Ultramat 10 is dus al gauw een goedkopere oplossing. Kan op 12 en 220V en laadt als bonus ook nog NiMh, NiCd en loodaccu's. Balancer moet je in beide gevallen apart aanschaffen.

HobbyCity.com:
lader/balancer $6,-
TR-5011.jpg

voeding $10,-
PS-6.jpg

Plus verzendkosten natuurlijk.

O, en deze lader/balancer heeft geen aparte voeding nodig:
lader $12,-
TGY3.jpg

Laatst bewerkt:
Kan ook....wel een beetje raar. Die laatste lader/balancer levert 640 mAh en in de reviews beweren mensen dat ze er een 1600 mAh accu in 50 minuten me opladen. Dat wil ik dan wel eens uitgelegd krijgen :-)
Wat verder naar beneden zegt iemand dat het 3 tot 4 uur duurt om zijn accu op te laden, dat lijkt me eerlijk gezegd logischer.
Je kunt bij deze lader de laadstroom niet instellen. En als je met 2100 mAh paketten vliegt duurt het dus uuuuren voor je accu vol is.

Zelfde voor de eerste die je noemt. die zou met 1,2A laden maaaaaar....dat alleen als je er 1 cel aanhangt. Bij 3 cellen gaat de laadstroom omlaag naar 600 mA dus ook dan duurt het laden van je 2100 mAh accu 3 tot 4 uur.

Ik wil niet zeggen dat je suggesties niet goed zijn maar er zitten wel wat addertjes onder het gras. Een goede computerlader zoals een Ultramat 10 laadt paketten van 1 tot 4 cellen, met maximaal 3A. Dus alles tot 3000 mAh is in iets meer dan een uurtje vol. En geloof me, als je zo'n klein goedkoop ladertje neemt ga je er al snel van balen dat je accu een hele middag moet laden voor je weer kunt vliegen.

Het prijsverschil is natuurlijk aanzienlijk - net wat je wilt.

Of je koopt een tweedehands lader

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Prima ding, Fritsie heeft hem nauwelijks gebruikt. Is een prima ding en laadt alles incl balanceren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog maar een vraagje over de EZ.
Welke accu en lader zou ik er het beste bij kunnen kopen.
voor één accu heb ik ong. €20,- over
Ik weet ook niet welke acculader ik erbij moet hebben.
En toch nog maar een vraag welke zender zal ik er bij kopen 2.4ghz? of iets anders (mhz)

Gr. Robbert

Batterij : lipo of nihm/nicd ? Wat voor regelaar heb je ?
Lader : een ultramat 8 of 10, of...
Zender : als je bij een club gaat vliegen, zou ik de zender nemen waar zij het meest vertrouwd mee zijn. Als je gaat wildvliegen zeker 2,4 Ghz

grts

niels

Laatst bewerkt:
@robbertpiloot : Het soort accu hangt af van wat voor regelaar je hebt/zal aanshaffen.
Heb je al een idee waar en wat je gaat kopen ?

grts

niels

Laatst bewerkt:
idProduct=6256&Product_Name=12V_5A_Power_Supply"]voeding $10,-[/URL]
PS-6.jpg

Plus verzendkosten natuurlijk.

die voeding heb ik nu op bestelling staan voor een 50W lader. hij hobbycity hebben ze nu laders tot 15 celen NI-XX en 6 cellen lipo voor 38 dollar.

Hoj robert,

Er is wel een verschil tussen een RTF(ready to fly) EZ* en een RR(ready for receiver/radio).
Ik post morgenvroeg een paar mooie aanbiedingen.
Maar nu ga ik slapen.

grts

niels

Laatst bewerkt:
Hier de linkjes die ik beloofd had :
Losse EasyStar => Natterer Modellbau - BK EasyStar 002317, wat heb je nog nodig ? Een regelaar(brushed) een accu, 2 servo's, een ontvanger, een zender en een lader.
RR EasyStar => Natterer Modellbau - RR EasyStar - gebaut mit Servos und Regler 002416, hier zitten de servo's en regelaar al ingebouwd. Dus je hebt nog een accu, een zender, een ontvanger en een lader nodig.
RTF EasyStar => Natterer Modellbau - RTF EasyStar 35 MHz mit Zebra 4pro 153541 Hier zit alles bij wat je nodig hebt, maar alles is zeer basic : de zender is een goedkope 4 kanaals(niets mis mee hoor alleen zul je na een korte tijd meer willen van je zender.) een basic batterij en een basic lader.

En dan de set die ik prefereer => Hmm dat was de set van Modelbau lindiger, een EZ* met een deftige zender(mx-12), een goede lader en een 7 cellen accu. Maar die hebben ze blijkbaar neit meer, weet iemand hier iets van ?

Aangezien die set er niet meer is zou ik een losse EZ* kopen, 2 goede servo's erbij, een regelaar die ook lipo aankan, een lader waar je een tijdje mee voort kan, 2 accu's 7-8 cellen of een lipo accu en een deftige zender.
Hier zul je geen spijt van hebben...

grts

niels

Joepie, mijn EZ* bouwkitje van HobbyDirekt is ook toegekomen!
Na een discussie in één van mijn andere topics was ik tot het besluit gekomen dat ik om te leren vliegen liever een goedkope EZ* in de grond kon stukvliegen ;) dan één van mijn twee Protech Thermal 220 (2.20m) of mijn Protech Topic 400 (1.50m) 2-axis motorzwevers (alle drie met harde kunststoffen romp en bespannen balsavleugels).

Naast het EZ* bouwkitje heb ik volgende onderdelen ter mijner beschikking:
- Bijgeleverde 6V Permax 400 motortje + twee Speed 400 7.2V motortjes die ik nog liggen had.
- Twee HobbyCity Eagle 30A brushed ESC's (Lipo/NiMh + brake instelbaar via jumper).
- Eén Turborix 30A brushed ESC (ik weet niet hoe deze in te stellen, geen instructies bijgeleverd).
- Vijf Hitec HS-81 servo's.
- EMP 5x5 en APC 5.5x4.5 propellortje (het origineel propje uit de kit mist een stukje aan één van de bladuiteinden).
- Corona 35MHz PPM 4-channel synthesizer ontvangertje.
- Vapextech NiMh 8.2V/1400mAh accu.
- Twee Zippy 2S1P 2500mAh LiPo's (20C en 30/40C).
- Alu spinnertje/meenemer voor 2.3mm motoras.
Alle bovenstaande onderdelen zijn nieuw en ongebruikt.
En natuurlijk mijn goeie ouwe 7-kanaals 35MHz Multiplex Cockpit MM zender, dus genoeg materiaal om mee te beginnen.

Ik heb de bouwinstructies al een paar keer doorgelezen en hierbij stel ik me toch een paar vragen:
- Lijmen van de twee romphelften: Hier en daar een paar druppels CA (HobbyKing medium CA), of echt helemaal rondom lijmen? (ik gebruik CA activator op de andere romphelft)
Als je één romphelft helemaal 'insmeert' met CA, is de lijm dan aan het ene uiteinde niet reeds opgedroogd als je eindigt aan het andere uiteinde?
- Lijmen van het 400 motortje: Is een paar druppels CA voldoende? Kan ik het motortje dan nog gemakkelijk verwijderen om desgewenst één van mijn andere motors te testen/gebruiken?
- ESC:
Gemakkelijk: In het voorste compartiment (bij ontvanger/accu). Dit geeft soms koelingproblemen voor de ESC lees ik. Zou het echt helpen als ik één of een paar gaten vooraan in de neus maak en een paar aan wederzijden achteraan het compartiment zodat er tijdens het vliegen koele wind doorheen blaast?
Moeilijk maar mooier: In de lege holte achter het voorste compartiment. Nadeel is dat de ESC dan niet meer bereikbaar is na het lijmen van de romphelften of ik zou een (uitneembaar) blok Elapor uit één van de romphelften moeten uitsnijden. Koeling zou dan kunnen opgelost worden met zijdelingse luchtinlaten zoals ik zo mooi in dit topic gezien heb.
- Propellor: Welk van beide vernoemde props (5x5 of 5.5x4.5) zou de meeste stuwkracht leveren met de Permax 400?

Aan iedereen: Bedankt voor dit mooi (en lang om te lezen!) topic over een groots beginnerzwevertje.
En alvast bedankt voor alle mogelijke reacties op mijn vragen/twijfels.

Ik heb mijn romp en motor gelijmd met UHU POR.
De ESC zou ik gewoon vanvoor steken zoals het hoort, met de motoren die jij hebt zal die waarschijnlijk niet zo warm worden.
Moest dit wel het geval zijn kan je idd een paar luchtinlaten maken zoals deze of deze.

grts

niels

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back