Joepie, mijn EZ* bouwkitje van HobbyDirekt is ook toegekomen!
Na een discussie in één van mijn andere topics was ik tot het besluit gekomen dat ik om te leren vliegen liever een goedkope EZ* in de grond kon stukvliegen

dan één van mijn twee Protech Thermal 220 (2.20m) of mijn Protech Topic 400 (1.50m) 2-axis motorzwevers (alle drie met harde kunststoffen romp en bespannen balsavleugels).
Naast het EZ* bouwkitje heb ik volgende onderdelen ter mijner beschikking:
- Bijgeleverde 6V Permax 400 motortje + twee Speed 400 7.2V motortjes die ik nog liggen had.
- Twee HobbyCity Eagle 30A brushed ESC's (Lipo/NiMh + brake instelbaar via jumper).
- Eén Turborix 30A brushed ESC (ik weet niet hoe deze in te stellen, geen instructies bijgeleverd).
- Vijf Hitec HS-81 servo's.
- EMP 5x5 en APC 5.5x4.5 propellortje (het origineel propje uit de kit mist een stukje aan één van de bladuiteinden).
- Corona 35MHz PPM 4-channel synthesizer ontvangertje.
- Vapextech NiMh 8.2V/1400mAh accu.
- Twee Zippy 2S1P 2500mAh LiPo's (20C en 30/40C).
- Alu spinnertje/meenemer voor 2.3mm motoras.
Alle bovenstaande onderdelen zijn nieuw en ongebruikt.
En natuurlijk mijn goeie ouwe 7-kanaals 35MHz Multiplex Cockpit MM zender, dus genoeg materiaal om mee te beginnen.
Ik heb de bouwinstructies al een paar keer doorgelezen en hierbij stel ik me toch een paar vragen:
- Lijmen van de twee romphelften: Hier en daar een paar druppels CA (HobbyKing medium CA), of echt helemaal rondom lijmen? (ik gebruik CA activator op de andere romphelft)
Als je één romphelft helemaal 'insmeert' met CA, is de lijm dan aan het ene uiteinde niet reeds opgedroogd als je eindigt aan het andere uiteinde?
- Lijmen van het 400 motortje: Is een paar druppels CA voldoende? Kan ik het motortje dan nog gemakkelijk verwijderen om desgewenst één van mijn andere motors te testen/gebruiken?
- ESC:
Gemakkelijk: In het voorste compartiment (bij ontvanger/accu). Dit geeft soms koelingproblemen voor de ESC lees ik. Zou het echt helpen als ik één of een paar gaten vooraan in de neus maak en een paar aan wederzijden achteraan het compartiment zodat er tijdens het vliegen koele wind doorheen blaast?
Moeilijk maar mooier: In de lege holte achter het voorste compartiment. Nadeel is dat de ESC dan niet meer bereikbaar is na het lijmen van de romphelften of ik zou een (uitneembaar) blok Elapor uit één van de romphelften moeten uitsnijden. Koeling zou dan kunnen opgelost worden met zijdelingse luchtinlaten zoals ik zo mooi in dit topic gezien heb.
- Propellor: Welk van beide vernoemde props (5x5 of 5.5x4.5) zou de meeste stuwkracht leveren met de Permax 400?
Aan iedereen: Bedankt voor dit mooi (en lang om te lezen!) topic over een groots beginnerzwevertje.
En alvast bedankt voor alle mogelijke reacties op mijn vragen/twijfels.