Naam en adres in of op model

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik vroeg me af wie er zijn naam en adres op of in zijn model heeft staan.

Ik denk iedere keer, oja dat moet ik nog doen, maar het is nog steeds niet gebeurd.

Hebben jullie het wel gedaan, en zo nee, waarom niet?

Wettelijk is het verplicht, echter in de praktijk zie je het niet altijd.
Op sommige clubs is het verplicht en letten ze erop.

Ikzelf heb alleen in mijn grotere modellen mijn naam en adres staan.
Dit vooral omdat ik met die modellen op meetings en vliegshows vlieg en het daar zomaar wel eens eis zou kunnen zijn.

Met de kleinere modellen dus niet omdat ik daarmee alleen maar op m`n thuisveld vlieg.

bij ons op de club ook verplicht, en ik vind het wel fijn.

Als ik een toestel kwijt raak, en iemand vind het, krijg ik het misschien wel terug.

heeft mijn toestel schade aan gericht, kan dat netjes verhaald worden op mij als piloot/eigenaar. Is wel zo netjes, daar ben je tenslotte voor verzekerd!

met mijn fpv toestel moet ik nog even een GOEDE manier vinden om het snel in het zicht te hebben....

"met mijn fpv toestel moet ik nog even een GOEDE manier vinden om het snel in het zicht te hebben...."

Stroom zat aan boord. Een lichtkrant? :)

Ikzelf heb alleen in mijn grotere modellen mijn naam en adres staan.
Dit vooral omdat ik met die modellen op meetings en vliegshows vlieg en het daar zomaar wel eens eis zou kunnen zijn.

Met de kleinere modellen dus niet omdat ik daarmee alleen maar op m`n thuisveld vlieg.

Ik heb het bij de ene wel en andere niet maar heb meestal het idee dat de meeste gevorderde modellen zonder besturing niet ver zullen komen. Trainertjes en stabiele zwevers is de kans een stuk groter.

Dus ik zou het eerder andersom doen. Groot niet en klein wel. Maar goed een 1/3 piper kan ook een eindje zelfstandig komen.

maar heb meestal het idee dat de meeste gevorderde modellen zonder besturing niet ver zullen komen.
Ligt natuurlijk helemaal aan de stand van het vliegtuig tijdens de storing.

Maar denk wel dat mijn grotere modellen verder komen dan een trainertje als de storing zou optreden tijdens een stabiele horizontale vlucht.
Wil niet weten waar de jet of m`n 337 zou eindigen, die gaan echt wel ver door hoor :yes:

goed dat ik dit even lees, vanmiddag direct even op mn kistjes zetten (vroeger altijd erop gezet, op mn vorige club was het een onderdeel vd keuring)

bij ons in de club, en in Belgie ook verplicht
bij kontrole van de toestellen was er 2/3 niet in orde
en wat blijkt ik als kontroleur , ook niet in orde
soms kan het goed zijn dat je naam en tel nr er op ( in ) staan

Naam en adres staan er nog niet in. Misschien ook maar eens doen.

Momenteel staat alleen mijn mobiele nummer aan de buitenkant op de vliegtuigen waar ik mee vlieg.

Dat heeft ook al effect gehad. In de schemering met opkomende mist een vliegtuig uit het oog verloren(wilga). Zodra ik het vliegtuig niet meer zag heb ik maar zo gestuurd dat het gegarandeerd snel naar beneden komt (spinnend). Beetje meer lijm tussen de schuimkorrels maakt ook niet meer uit.

Ondanks het dat het vliegtuig toch redelijk snel bij de grond was lag het toch al een heel stuk verder als ik verwacht had. Op het flimpje van de camera kon je zien dat het erg snel werd meegenomen door de wind (4-5Bft op de grond).

Onderweg naar de plaats waar het ongeveer zou moeten liggen kreeg ik al een telefoontje dat het gevonden was. ;)

Een goed gestabiliseerde FPV kist fladderd zo 30 a 40km weg hoor. :p Vooral als ze een beetje dom geweest zijn met failsafes.

Bij de aldi / lidl hebben ze regelmatig zo'n label apparaat :) Erg handig voor zulke dingen. Mooi water vast en snel te maken.

naam

Ik vind het zeker een goed iets.
Het is bij mij een beetje verwaterd. Ik deed dit in het begin ook. Ik denk dat ik dit ook maar weer eens moet gaan doen.
Wij hebben meegemaakt dat een toestel wegvloog dus niets meer aan te doen. Wanneer het toestel dan naar beneden komt en de sticker is nog intact dan is dit super handig voor de vinder.
De sticker moet dan natuurlijk nog wel in tact zijn, daar moeten we dan maar op hopen!

Een goed gestabiliseerde FPV kist fladderd zo 30 a 40km weg hoor. :p Vooral als ze een beetje dom geweest zijn met failsafes.

volgens de link naar de regeling modelvliegen moet jij dan wel hele goeie ogen hebben (om tenaller tijde zicht te hebben op het model););)
maar dat is hier niet aan de oorde :D

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet op elk demonteerbaar deel mijn adres heb staan zoals is hier wel verplicht is , eerlijk gezegd denk ik dat er in de meeste toestellen helemaal geen adres staat :oops: :oops:
Toch eens een vel etiketten afprinten met naam, adres, telefoon nr.
in de oude modellen staat het wel toen was ik daar meer mee bezig.

Back