nan orion V2

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door eclipse86, 19 feb 2024.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    onlangs heb ik een nan orion overgenomen van iemand, dit toestelletje stond al lang op mijn verlanglijstje, echter heb ik nog nooit een echte full house zwever gevlogen. ik wil hem vliegen als een allrounder zoals hij voor gemaakt is. Geen wedstrijd, leuk wat acro en leuke passes maken, maar indien gewenst ook leuk zweven natuurlijk en een belletje proberen te nemen.

    Zaterdag de maiden gevlogen maar met basis instellingen en dus niets speciaals. nu is het voor mij wat nieuw al die verschillende modes maar hier en daar wat filmpjes kijken en opzoeken helpt wel.

    zender is een tandem x20s en een !kanaals ontvanger met vario

    gas momenteel op de gasstick.

    ik heb nu het volgende in mijn zender gestoken.
    alles schakelaars in neutraal is gewoon de 4 roeren werken.

    een 2punt schakelaar om de gasstick te activeren (safety first)

    een 3punt schakelaar om hi,mid en low rates over de roeren te hebben( ail, ele en rud) wellicht zal deze schakelaar niet veel gebruikt worden en overbodig worden.

    een 3punt schakelaar met enkel flaps op met een kleine vertraging in up en down beweging, andere roeren gewoon uit de mixer gelaten

    een 3punt schakelaar voor crow brake(butterfly) flaps down, elevator down, aileron iets up

    een 3punt schakelaar met up(cruise)ail,flap en ele iets up//midden(speed) alles neutraal//down(thermal) ail,flap en ele iets down

    een 3punt schakelaar voor aileron to rudder mix, maar die zou ik willen krijgen in enkel de thermal en cruise mode en niet in de speed mode ( moet ik nog vinden hoe te doen.)

    een 2punt schakelaar om flaps mee te mixen met ailerons (had ik op filmpje van de orion ook gezien)

    kan dit allemaal iets kloppen wat ik gedaan heb? of maak ik het mezelf te moeilijk? ik moet nog ergens vario en batterij telemetrie verkrijgen ook.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    sorry van de slechte beeldkwaliteit

     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    jve vindt dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Als ik dit verhaal lees, denk ik dat er nu zowat geen schakelaars meer te koop zijn in Europa! ;)
    Ik zal beschrijven wat ik doe bij een nieuwe kist.

    1. programmeren van uitslagen volgens fabrikant, of een haartje groter.
    2. 1 dual rate schakelaar (2 standen) waarmee ik alle uitslagen verklein 70%-80%
    3. de (elektro-)motor zet ik altijd op een 3-standen schakelaar uit (-100%) / level vliegen (± +25%) / volgas (+100%)
    4. op een 4-kleppen vleugel laat ik altijd de flaps meelopen met de rolroeren. Dat kan op 2 manieren:
    - standaard: rolroeren de grootste uitslagen, flaps lopen voor pakweg de helft mee
    - franse slag: rolroeruitslag naar boven is groter dan van de flaps, maar bij de uitslag naar beneden is die van de flap groter.
    Ik prefereer de Franse slag. Ik vind de kist dan lekkerder draaien, maar het verschil is subtiel.
    5. ik programmeer combi aan/uit op een 2-standen switch. bij aan loopt het Ri-roer mee met de rolroeren (mixer : rol >> richting). De uitslag van het Ri-roer is 20%-25% van de maximale Ri-roeruitslag. Bij "combi aan" kan de rolroeruitslag naar beneden iets groter gemaakt worden (differentiatie verminderen). De rol-rate verbetert dan flink.
    6. ik programmeer 3 vliegmodi: thermiek / normaal / speed
    - thermiek: flaps 2 tot 4 mm down, rolroeren 1-2 mm down, alle uitslagen kleiner (60%-70%) en/of flink wat exponentieel (ik vlieg standaard al met 20-30% expo, in thermiek-stand soms wel 50%, je moet subtiel kunnen sturen in deze stand)
    - normaal: geen veranderingen
    - speed: flaps 2 mm omhoog en rolroeren in lijn daarmee, uitslagen op alle roeren iets kleiner of onveranderd en exponentieel op 0% (je wilt direct kunne sturen nu)
    7. meestal programmeer ik al meteen een motor >> hoogte mixer, om zo nodig bij 'motor aan' eenvoudig wat down te compenseren indien motor aan te steil omhoog gaat. Afstellen nav. vlieg-ervaring met motor aan.
    8. Ik beschik sinds kort over gyro in een aantal ontvangers. Dat brengt mij op het idee een 4e vliegfase te programmeren. Bij een gyro heb je nl. 2 belangrijke werkingswijzen: normale demping en heading (de laatste vliegbaan vasthouden). Maar hoe dat gaat werken moet ik nog ervaren (dus altijd op een schakelaar, zodat ik het kan uitzetten.

    Het aller belangrijkste is het ZW-punt invliegen in voor jou de fijnste waarde. Mijn voorkeur gaat uit naar een (zeer) klein zelf herstellend vermogen na een duik, en neutraal gedrag bij cirkelen (niet de bocht in willen duiken of juist eruit willen vliegen). Dat neutrale bochten gedrag regel je ook met het ZW-punt (bij de bocht in willen: lood eruit).
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2024
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.558
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zo heb ik het ook geprogrammeerd (voorbeeld Dirk).
    Klein verschil, gas zit op slider, op stick zit butterfly, dit om fijn te doseren.
    Waarom gas op slider, deze stel in bij het wegvliegen en met motor aan/uit schakelaar zet je de motor dus aan of uit. Tis immers n zwever.
    En vlieg de laatste tijd met al mijn zwervers met n snap-flap instelling. Daarmee gaan de flaps iets naar beneden met het geven van hoogte.

    Uiteindelijk gebruik ik alleen motor aan/uit en de vliegfasen (thermal/normal/speed).
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    pfoei.....ik neig ook naar 'erg ingewikkeld' :weetnie:

    Ik heb wel wedstrijd gevlogen en heb maar 2 x 3-standen schakelaar in gebruik: 1 voor de motor; uit-beetje aan(30-50%)-vol gas
    en 1 voor de thermiek-neutraal-speed vliegfases.
    Het verschil in de vliegfases zit hem voor mij hoofdzakelijk in de welf-standen van de achterlijst en de bijbehorende trimstanden. Verder heb ik hier en daar een klein beetje meer of minder differentiatie maar dat is per kist verschillend en afhankelijk van hoe het bochtgedrag is en wat ik er van verwacht. alle koppelingen tussen Rol en richting en vooral ook snap-flap zitten allemaal in de vliegfases.

    Ik vind het knap als je tijdens de vlucht van al die schakelaars bij kan houden welke stand je hebt of waar je naartoe wilt:confused:
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ja dat was ook mijn vraag een beetje, hoe kan dit "simpeler" de rcsoar template is idd wel makkelijk maar daar zitten ook al heeeeel wat sub programmas in zo te zien... Ik ben het gewoon niet "gewoon" om gas op een schakelaar te zetten" en snap de de bedoeling wel waarom je dit zou doen met een echte thermiekzwever waar je de motor enkel gebruikt om te stijgen, maar hoe zit het dan als je wat "acro/het is tenslotte een allroundzwever" wil gaan doen...
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Ethos E-soar template lijkt in eerste instantie misschien wat "veel", maar het went heel snel hoor.

    Butterfly zit op throttle, en met de trim controleer je de compensatie op hoogte.
    Linker slider is motor. (Net als bij JVE).
    Rechter slider is camber adjust in Thermal mode.
    1 schakelaar voor je flight modes.
    1 Schakelaar als motorswitch aan/uit.

    Dat is alles!

    Er zitten 5 flightmodes op, waarvan er 2 automatisch geselecteerd worden (motor en butterfly).
    Hou je de flightmodes Speed/Cruise/Thermal over.

    De calibratiemode gebruik je alleen voor het haarfijn afstellen van je roeren.
     
    jve vindt dit leuk.
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Oke, ik zal me vanavond hier nog eens mee bezig houden ook,de template staat al op mn zender, de calibratie had ik ook al eens gedaan, maar nu moet ik overal de weights gaan aanvullen vermoed ik.
     
    jve vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Een beetje stunten doe ik nog steeds zwevend en als ik al donderjagend door mijn hoogtemeters heen ben zet ik de motor weer even aan
     
    jve en DirkSchipper vinden dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.561
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Idem als boven. Ik heb de volgende mixes en schakelaars gedefinieerd:

    - ri-rol mix op schakelaar (kan ik uitzetten, doe ik eigenlijk nooit bij een electrozwever)
    - hoogte - flap mix altijd aan
    - gas op 3 standen schakelaar of schuif
    - hoogtemix op gas alleen indien echt nodig, altijd aan
    - thermiek, cruise, speed op een 3 standen schakelaar
    - motor safety op een 2 standen schakelaar

    Ten slotte gebruik ik de verende switch bij electromodellen voor het resetten van timers en de hoogtemeter,
    maar dat is niet essentieel. De richtingsroer mix zet ik eigenlijk altijd aan, dus die schakelaar heb je niet nodig.
    In de praktijk kom je alleen aan de motor safety, gas en vliegmode schakelaars.

    Belangrijk is om even goed te controleren dat je geen schakelaars gebruikt die bij een ander model iets anders doen. En hou het consistent voor al je modellen.
     
    DirkSchipper, jve en prop-er vinden dit leuk.
  12. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb de instelling op mijn zender voor de Orion V2 als volgt.

    Thermiekstand en speedstand op een 3 standen schakelaar. Butterfly op mijn gasstick. Flaps full down en ailerons 4mm naar boven (je hoogteroer down compensatie niet vergeten)
    Motor op een 3 standen schakelaar. Ik vlieg niet met dualrates of expo op deze zwever

    Ik zou het vooral eerst simpel houden. Eerst lekker vliegen met de Orion, en dat doet hij super.
    Heerlijke kist in de thermiek maar ook snel als het nodig is.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg ook zo als @Superior beschrijft. Met de 3 standen schakelaars op de knuppels. Die voor gas op de gas knuppel en voor vliegfases op de hooglaag knuppel.
    Na invliegen ook geen dual rate meer.
     
    DirkSchipper en Terence vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina