nederlandse handleiding skyrc 6x80 +

Mijn engels is niet so well, dus een oproep of er iemand in het bezit is van een nederlandse handleiding voor deze oplader, betreft vooral gedeelte lipo lader

Die kans is vrij klein......
Nederlands is voor de meeste rc producenten nou niet bepaald een voertaal.
Tijd dus om je engels een beetje op te halen !

Al deze vragen kunnen trouwens makkelijk in 1 topic.....

Speedy, ik heb eens even in de handleiding gelezen, en het is niet alleen jouw (gebrek aan) kennis van de engelse taal, maar ook hoe die taal door de makers gebruikt wordt wat het moeilijk te lezen maakt. Lipo's zijn niet zonder gevaar, dus ik vind het belangrijk dat je weet wat je moet doen.
Voor wat betreft jouw 7600 mAh 2s Lipo die je met 1C wilt laden ga je als volgt te werk:

1. Als het goed is, start de lader op in het "Lipo Balance" programma. Gebeurt dat niet, dan moet je de "Mode/Stop" knop indrukken, en met de draaiknop zolang draaien tot je "PROGRAM SELECT LIPO BATT" ziet. Dan druk je de draaiknop in, en "LIPO BALANCE" verschijnt.

2. Om de laadstroom in te stellen druk je nogmaals op de draaiknop, en de stroomaanduiding gaat knipperen. Draai aan de knop totdat die op 7.6A staat. (Zoals al in een ander draadje vermeld gaat de lader dat misschien niet halen als je de ingebouwde netvoeding gebruikt, maar dat geeft niet. Je lipo komt gewoon vol, maar het duurt wat langer). Druk nog een keer op de draaiknop, en de spanningsaanduiding gaat knipperen. Draai nu totdat die op 7.4V (2S) staat. Druk nog een keer en het knipperen stopt. De lader is nu klaar om je lipo op aan te sluiten.

3. Sluit je lipo aan op de + en - bussen, en sluit je balanceerstekker aan (eventueel via een adapterbordje). Houd nu de draaiknop langer als 3 seconden ingedrukt, en er verschijnt een vergelijk tussen het ingestelde aantal cellen: S: 3SER (drie cellen in serie) en het aangesloten aantal cellen: R: 3SER. Als R en S overeenstemmen, druk je op de draaiknop en het laden start. Als ze niet overeenkomen, druk je op Mode/Stop en je komt weer in het scherm zoals bij 2. Nu kun je het aantal cellen opnieuw instellen en het laden opnieuw starten.

4. Als je na stap 1. de draaiknop verdraaid kun je ook in het programma "LIPO FAST CHG" komen. Dit werkt hetzelfde als "LIPO BALANCE", alleen slaat de lader eerder af. De lipo is dan niet 100% opgeladen, maar 90% tot 95%. Vaak is dit ruim genoeg, en omdat in de laatste fase van het laadproces er nog maar met een hele lage stroom geladen wordt, scheelt dat aanzienlijk in tijd.

Er zijn ook nog programma's om je lipo op te laden of te ontladen tot 3,85V ("LIPO STORAGE"), of alleen te ontladen ("LIPO DISCHARGE"). Ik vind de engelse tekst in de handleiding te onduidelijk om je te in detail te vertellen hoe dat bij deze lader werkt, en met name wat je fout kunt doen. Ik wil me daar liever niet aan een uitleg in het Nederlands wagen

Groeten,
Max.

dank je max z., duidelijk genoeg zo, maar ?Sluit je lipo aan op de + en - bussen maar gaat dit niet gewoon via balanceerstekker ?? of zie ik dat verkeerd(denk wel)Bij nimh is dit gemakkelijk

Graag gedaan Speedy. De balanceerstekker is niet geschikt voor grotere stromen, daarom moet je de LiPo apart aansluiten op de + en - bussen. Dit heeft twee redenen:
1. De bedrading van de balanceerstekker is te klein voor grote stromen.
2. Als je er toch een grotere stroom doorheen stuurt, zal er een spanningsverschil over de draad ontstaan. De lader kan dan niet meer nauwkeurig de spanning over iedere cel meten, en dat is erg belangrijk bij een LiPo.
Sommige laders willen zelfs niet eens laden als er niets op de + en - bussen aangesloten is.

Max.

Back