Nieuw Matt ontwerp.. de Peridot

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
H

Henri Zikken

Guest
Ik vind het geen schoonheid, maar smaken verschillen.. de wereld is weer een F3A kist rijker, de Peridot, een Wolfgang en Roland Matt ontwerp, je zou kunnen zeggen 'de monodekker die bij de Amethyst hoort'.

Foro Acro3D.com • Ver Tema - PERIDOT nuevo OXAI de Matt
Construction: Wolfgang and Roland Matt
Type: F3A-Model
Wing span: 187cm
Fuselage: 199cm
Feature: Winglets at wings and stab
Weight: 4900g
Engine: Hacker Q80 Competition
Controler: Hacker Master-Spin 99
Propeller: Mejzlik 21x14E
Spinner: Philippe Marquet, 85mm
Battery: Thunder Power TP-5000/10SX
Radio Control: Futaba T14MZ 2.4Ghz FASST
Switch / Lipocontroler: EMCOTEC DPSI Micro
Receiver battery: Thunder Power TP-900/2S

peridot1g.jpg

peridot3g.jpg

peridot5g.jpg

Helaas beiden Oxai, dus belachelijk geprijst..

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, om heel eerlijk te zijn vind ik de Amethyst een van de lelijkste vliegende contrapties ooit bedacht.. en straalt die lelijkheid af op de peridot. Die is nog wel te pruimen, maar echt mooi kan ik 'm niet vinden. Hij wordt op dat vlak nog nét voorbijgestreefd door de 'Opium', maar het scheelt weinig.

En inderdaad.. Oxai en prijsbewust zijn 2 woorden die niet in één zin passen.. of er moet 'niet' tussen staan :P

Tja, het beeld vind ik wat minder interessant, blijft altijd kwestie van smaak.

Wat ik me meer afvraag, is wat deze kist dan weer zou toevoegen aan de huidige selecties.
Ik vraag me wel eens af of het nog beter kan.
Zou Matt hiermee trouwens weer van de dubbeldekker afstappen?
De wingtips wind ik wel leuk. Of het werkt weet ik niet, maar ziet er wel gaaf uit.

Die dingen, het zijn geen wingtips, maar meer aileronfences, werken wel degelijk. Je kist wordt er in rechte lijn stabieler van, en je ailerons effectiever. Een schoonheidsprijs krijg je er van mij niet voor.

Het stabilo staat bij deze kist relatief ver naar voren, kijk naar de scharnierlijn van het rudder in verhouding tot de elevators, dan zie je wat ik bedoel.

Nu kun je dat positief en negatief bekijken. Het kan zijn dat het is om een ontwerpfout in de kist te maskeren, op die manier verklein je een rudder-coupling (pitch/roll).

Het kán ook zijn om de kist instabieler te maken, en dus beter te laten snappen.

Ik vermoed dat de stelling van Bert vd. Vecht wel eens behoorlijk waar kan zijn; als je kijkt naar de P programma's tov de F programma's. Voor het huidige P is een monodekker mogelijk beter geschikt, voor het F programma dan weer een dubbeldekker. Het zal zo'n 'Silvestri' constructie worden; P programma's met de peridot en dan de finale met de Amethyst.

Ofzo, het blijft koffiedikkijken allemaal.

Wat er beter kan.. tsja.. we blijven zoeken naar de heilige graal. Een kist die geheel vrij is van couplings, die meskant zonder te sturen zich hetzelfde gedraagt als in normale vlucht zonder te sturen, die stabiel is maar tegelijkertijd ook goed kan snappen.. enz, enz.

Die kist bestaat domweg niet, ik denk ook niet dat die ooit zal bestaan, maar we blijven het proberen... :)

En dan de slangenkuil.. smaak.. daarin heb je, theoretisch, geheel gelijk. Echter.. het is een jurysport. En ondanks dat er in de jurycursus ik geloof wel 3 keer de sheet 'vergeeet wie er vliegt, wat er vliegt' genoemd wordt.. laten we eerlijk zijn, die twee tellen wel degelijk mee.

Een ontwerp als de WindS Pro, ik heb nog niemand horen zeggen dat ie die kist niet mooi vond. De Amethyst is een fiat multipla; óf je vind hem mooi, óf je vind hem spuuglelijk. Ik denk dat als de voltallige jury je kist spuuglelijk vind, je dat terug zult zien in de scores. Ook al mag dat niet, ook al hoort dat niet zo te zijn, zo werkt het nu eenmaal. Hetzelfde geldt voor de piloot. Een piloot waar de voltallige jury een hekel aan heeft, zal domweg lager scoren dan een piloot die met iedereen goed op kan schieten.

Vat dat nou niet als kritiek op op het jureren, zo is het niet bedoeld, ik denk dat het onvoorkoombaar is; juryleden zijn ook mensen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back