Nieuwe Electro sleper

Hij was al aangekondigd maar hier is hij dan, de electro 'Greenley' , de 'Ampley' .

Ampley Tug

Niet moeders mooiste maar de tekst zegt genoeg denk ik.
Als we het allemaal moeten geloven een prima vervanger voor een sleepkist met een ZG62.

Harry
 
5 sleepjes van een 12kg zwever naar 300mtr op 10S 5000mAh vind ik zeker niet verkeerd.

Ben benieuwd wat het model weegt en met hoeveel vermogen ze slepen.
>brainwave, 5 sleepjes van 1minuut betekent ongeveer 54A, oftewel 1950W.
Niet verkeerd dat ze daarmee een 12kg zwever optrekken.

Bij een geschat Ampley gewicht van 6.5kg, vliegen ze het complete sleep-stel met 105W/kg, netjes.

Groet,
Gerben
 
Niet te geloven, dat de electroversie minstens evenveel power heeft dan de Zenoah 62 met reso:cool:
Staat mij wel aan;)

Kijk ik op het internet naar de specificaties van de E-Flight 160 motor dan is hij een vervanger voor een 26 cc benzinemotor en voor de rest zeker niets bijzonders.
Hoe hij dan het equivalent kan zij voor een ZG62 met Reso is mij een raadsel ook al is de Ampley veel lichter dan b.v. een Greenley.
Misschien dat een specialist op dit forum hier iets zinnigs over kan 'zeggen'.

Overigens denk ik dat Gerben met zijn gewicht van 6,5 kilo aardig in de buurt zit, zeker met een ribbenvleugel.

Harry
 
De electromotor motor an sich zal vermogen technisch geen equivalent zijn voor een ZG-62, maar het sleepvermogen blijkbaar wel...


Groet,
Gerben
 
5 sleepjes van een 12kg zwever naar 300mtr op 10S 5000mAh vind ik zeker niet verkeerd.

Ben benieuwd wat het model weegt en met hoeveel vermogen ze slepen.
>brainwave, 5 sleepjes van 1minuut betekent ongeveer 54A, oftewel 1950W.
Niet verkeerd dat ze daarmee een 12kg zwever optrekken.

Bij een geschat Ampley gewicht van 6.5kg, vliegen ze het complete sleep-stel met 105W/kg, netjes.

Groet,
Gerben


Ik ga er vanuit dat ze de accu niet geheel leegtrekken dus zal de stroom wel wat hoger liggen.

Laten we een uitgaan van 65 ampère met een gemiddelde spanning van 33,5 volt.
33.5 * 65 = 2177,5 Watt, dit is 2,99 PS

Gekeken op de site van Tony Clark (Leistung mit Resonanzrohr: 6,6 PS) Dus heeft de electro versie ongeveer 45% van het vermogen van de ZG62

Het is allemaal 'natte vinger werk' maar zo heel veel zal het niet schelen.

Overigens zou in jouw geval alles nog veel ongunstiger uitzien:
33.5 * 54 = 1809 Watt, dit is ongeveer 2,46 PS (+/-37%)

Ich lasse mich gerne belehren :p

Harry

 
De electromotor motor an sich zal vermogen technisch geen equivalent zijn voor een ZG-62, maar het sleepvermogen blijkbaar wel...


Groet,
Gerben


Het is maar wat John Greenfield zelf schrijft :confused:



This model is 72" span so slightly smaller than the other models in the Greenley family but with the suggested powertrain has the same towing performance as a Super Greenley fitted with a Zenoah 62 with a tuned exhaust. ;-)

This combination will tow a 12kg glider to 1000ft in less than 1 minute and is capable of doing 5 of these tows on a single charge of the battery. as a sport model with this set up the model will fly areobatice for more than 30 mins.

Heeft er ook mee te maken dat het model Ampley kleiner is dan de Greenley >>> minder weerstand.
In spanwijdte is dit niet zo erg veel ( van 220cm. ongeveer naar een goede 182 cm. ) zeg maar 40 cm. minder spanwijdte
 
Laatst bewerkt:
Overigens zou in jouw geval alles nog veel ongunstiger uitzien:
33.5 * 54 = 1809 Watt, dit is ongeveer 2,46 PS (+/-37%)
Het komt nog wat ongunstiger uit. Van de brandstofmotor is het asvermogen gegeven. Van de electromotor het opgenomen vermogen.
1809 * 80% rendement van de electromotor = 1447 = ongeveer 2PS

Een fraai verhaal van John, maar hij moet beter naar Scotty luisteren. 'You can't change the laws of physics'
 
Laatst bewerkt:
Het komt nog wat ongunstiger uit. Van de brandstofmotor is het asvermogen gegeven. Van de electromotor het opgenomen vermogen.
1809 * 80% rendement van de electromotor = 1447 = ongeveer 2PS

Een fraai verhaal van John, maar hij moet beter naar Scotty luisteren. 'You can't change the laws of physics'


Mijn 'boerenverstand' :p zegt mij dat het een heel verschil uitmaakt of ik met een prop van 24x10 7500 toeren draai of met een 20x10.

Richard Branderhorst (BIGGS) gaat in juli naar Sandhayes, John Greenfield is daar normaal gesproken ook aanwezig.
Ik zal Richard vragen om, mocht John zijn Ampley bij zich hebben, deze wat nader te bekijken.
Richard vliegt hier met een Piper uitgerust met een ZG62 met reso hij kan dus het toestel prima beoordelen en vergelijken.

Harry
 
Harry,

Eens dat er wel enig verschil tussen de Super Greenley en de Ampley zal zitten.
Het verschil is echter minder klein dan de geposte cijfers doen voorkomen, om een aantal redenen.

De ZG62 heeft wel een piek vermogen van 6.6pk, als ik bij de "leistungsdiagramme" kijk, is dit vermogen echter pas bij 8400rpm beschikbaar. Met dit toerental zal de herrie aanzienlijk zijn. Voor een beetje redelijk geluid zal een prop gebruikt worden die het toerental tot zo'n 6400rpm beperkt. Op dat moment is er nog zo'n 5.2pk oftwel 3.8kw beschikbaar.
Een ZG62 sleper zal al snel zo'n 10kg wegen, correct me if I'm wrong.

Voor wat betreft een redelijk gewicht voor de Ampley, ik had me op de maat verkeken. Een sleper van 1.83mtr zou zeker niet meer dan 5kg moeten wegen.
(Mijn Ibis electro sleper is 2.10mtr. Een omgebouwd brandstofmodel, dus niet zo licht als een dedicated electromodel, en weegt met 10S 5000mAh 5.5kg, een 2mtr telemaster van AFF zit op zo'n 5kg)

Toelichting berekening vermogen electro: Moderne lipo's zitten ook onder belasting op zo'n 3.6V/cel gemiddeld.
4.5Ah in 5minuten is 60/5 x 4.5 = 54A.
54A x 36V = 1944W ingangsvermogen.


Oftewel: Ampley tov ZG62 Greenley: Ruwweg de helft van het gewicht en ruwweg de helft van het vermogen.

Ben erg benieuwd wat bijvoorbeeld Richard na zijn bezoek aan de UK over de Ampley te zeggen heeft.

Groet,
Gerben
 
Ik ben nu ook aan een E-sleper bezig die deze vorm heeft .
Romp word kompleet CNC gefreest .;)

Maar bij mij krijgt ook het stabilo een symetrisch profiel.

Wat zou eigenlijk een ideal gewicht zijn voor een 2,2 m kist met bv een 10 zellen setup.

Mvg Johan
 
Johan,

Met 10 cellen 5000mAh (rond de 1.3kg) en een stevige brushless (700gr), zou ik 5, max 5.5kg een erg mooi gewicht vinden.
Mijn Ibis weegt met een dergelijke setup 5.5kg en heeft een span van 2.10mtr. Is echter voor brandstof ontworpen en kan zeker een stukje lichter. (met 5 full size servo's, losse ontvangeraccu, enz.)

Wordt het stabilo afneembaar? En is de accu van boven te wisselen?
Wat voor vleugelprofiel denk je aan?

Groet,
Gerben
 
Bij mijn parallel club in Swalmen vliegt een electrosleper met een gewicht van ongeveer 5 Kilo.
De constructie lijkt voor het ruwe dagelijks gebruik niet al te degelijk, de bouwer heeft al enkele versterkingen aangebracht, voor zover ik weet aan het voorstuk van de romp.
Welkom op MVC de Stootkop Swalmen, nog altijd de GROOTSTE en GEZELLIGSTE modelzweefvliegsite van de WERELD

Onder 'Slepen nieuw' bij 'project Rob' en 'CAD files' is alles te vinden over dit toestel.

Alhoewel ik mij hier in Spanje, tot op heden, uitsluitend met zweefvliegen bezig heb gehouden, denk ik er toch over na om in de toekomst een electro-sleper te gaan bouwen.
Het moet wordt een combinatie worden van de Ampley en de Mini-Truck van Fliegerland Mini-Truck --- 240cm Spw.

De bouwwijze wordt meer Ampley terwijl de 'Looks' meer richting Mini-Truck moeten gaan.
Het vleugelprofiel wordt een NH. (zoals bij de Mini Truck)

De spanwijdte ongeveer 2 meter en bij het gewicht denk ik aan 5 kilo met 10S.
Voor de rest een ribben-vleugel en een afneembaar stabilo.

Harry
 
Harry,

De sleper waar jij het over hebt is gefreesd volgens de tekeningen van de "AFF-Telemaster";
attachment.php


Meer info:
CNC-AFF-Schlepper Bausatz Sammelthread - RC-Network

Groet,
Gerben
 
Die heb ik ook op mijn PC staat , maar die is mij ook " te " .

Ik kom met mijn wel op het zelfde gewicht maar kan er van de konstuktie makkelijk een 55 DLE op zetten .

Ik moet de mijne eerst maar eens gaan bouwen en de fouten er uit halen van de tekening .
Opties al gedeelde vleugel en afneembaar stabilo worden wel in betracht genomen maar voor mijn eerste niet nodig .

Lipo is natuurlijk via een luik van boven te wisselen .
Profil van de vleugel vraag ik mijn tekenaar nog wel effe .
In ieder geval volsymetrisch .

Mvg Johan
 
De swiss trainer heeft een clark Y (nabewerkt)

Ik wil geen 1500 € kist maken.:mrgreen:

Voor mij moet hij goed vliegen , makkelijk te bouwen , betaalbaar voor iedereen die iets wil bouwen in deze grote.

Ik heb al een paar modellen ontworpen met een vol symetrisch profiel en was zeer tevreden met de vlieg eigenschappen.

Mvg Johan
 
De greenley en Ampley hebben ook een vol symetrisch profiel. Die vliegen er ook nogal een aantal, als ik zo kijk.

Het zal allebij wel voor en nadelen hebben.

Flaps komen er wel op. Daar heb ik gister voor het eerst mee gespeeld op Pampa. Daar had ik de ruimte om daar eens mee te gaan spelen. Heerlijk.
 
Back
Top