Voor op de helling wil ik dit jaar een 2.74 m MDM1 Fox bouwen, maar die zal niet voldoen aan de VGG criteria. Om een mooi ding te hebben die wel voldoet wil ik de Windfreak van Roger Sanders gaan bouwen. Ik heb de 2 afleveringen van RCM 1978 waar de tekening en beschrijving in staat. Hier een plaatje van achteren. De tekening is nog te bestellen maar ik heb genoeg overgenomen uit het blad: De tekening heb ik gedeeltelijk in CAD gezet om de ribben en triplex delen te frezen. De rompdelen zijn 618 mm lang en passen net schuin in mijn vrij nieuwe Stepcraft 600SF freesmachine. Het model is geheel houtbouw en wordt bestuurd met hoogte en richting. De V-stelling is 2x4° voor het middendeel en daarna een elliptische V-stelling. Remkleppen zijn mogelijk maar moeten dan boven en onder om hem voldoende vlak te houden. Maar wat de ontwerper schrijft om te landen is wat ik ook met Alula en Weasel doe: met veel hoogte uitslag overtrekken en weer opvangen. Ik zal hier de (waarschijnlijk niet zo heel snelle) voortgang posten. Rick
Prachtige kist! Een klassieker. Ik heb een Mamba en met deze kist verloopt de landing ook net zo als jij beschrijft; steeds meer hoogte trekken en als de snelheid er uit is komt 'ie gecontroleerd naar beneden..overtrekken doet 'ie niet. Ik ga volgen!
Rick, Die is inderdaad heel mooi! Ik heb de RCM die je op de foto hebt staan ook al ruim 25 jaar in mijn bezit en zo af en toe kijk ik verlekkerd naar deze zwever. Maar door teveel projecten komt het er maar niet van.... Max
Ook naar aanleiding van de discussie van de Bunte Huhn, Ja de originele heeft alleen hoogte en richting. Normaal niet mijn favoriete opzet, maar origineel. Roger Sanders en anderen zijn heel tevreden over de besturing ook op richting. Zou heel kort kunnen draaien. Mogelijk is de elliptische V-stelling hier van voordeel. Ik ga hem in ieder geval origineel bouwen en ben benieuwd. Rick
Is het ooit nog iets geworden, Rick deze Windfreak? Ik heb vandaag via een een printshop id buurt het plan laten printen
Ik ben nog niet ver gekomen, alleen heb ik de tekening in mijn CAD programma geladen als gif en daarna de meeste contouren als DXF klaar om te frezen. Oa. de ribben, kielvlak zijden en tippen. Daar kan ik zo een DXF van maken en posten indien gewenst. De rechthoeken die je ziet zijn de contouren van mijn frees. Ook heb ik een plastic zakje met de servo's klaar liggen. Mooie tekening op outerzone! Mijn grootste probleem is dat ik te langzaam bouw voor mijn plannen.
Ik heb een DXF file geschikt voor de frees of laser. Wel nog de verschillende profielen vermenigvuldigen. Stuur een PB indien je interesse hebt.
Heb vandaag net de plannen 1:1 uitgeprint mogen ontvangen vd locale printshop (gelijk in 2-voud besteld). Ziet er netjes uit. Denk eraan nog een tweede gespiegelde print te bestellen (voor de andere vleugelhelft) Die Windfreak staat al van jongs af aan (>30 jaar geleden) op mijn bucket list. Ik was lange tijd fervent afnemer/lezer van RCModeler - later overgeschakeld op het (veel betere) Franse RCM - tot die failliet gingen. Verwacht aub niet snel updates - dit is een meerjaren plan/wens. Veel meer dan een plan is er niet en er valt nog het nodige te verbeteren met de modernere materialen/technieken.
Is er hier nog iemand die deze Windfreak heeft afgebouwd? Beetje bij beetje neemt mijn interesse toe om me hier aan te wagen, tegen de winter of zo. Dat zou dan een versie met splitrudder worden, om als rem te kunnen gebruiken. Als je een splitrudder aanstuurt met twee servo's moet het kunnen om het open te klappen danwel links/rechts te laten uitslaan. Ik ben geen held in programmeren maar dat moet toch kunnen? Zelfde principe als de elevons van een klassieke vliegende vleugel. Vraag me af of de schuine stand van de rudderscharnier een sterke Up tendens zou veroorzaken. Of die scharnier moet meer haaks op de langsas.
Rick, is de inschatting correct dat ik voor een gemotoriseerde versie waarschijnlijk een iets lompere romp moet maken? Ik heb al ergens een foto gezien van een gemotoriseerde Windfreak maar ik neem aan dat de kit die shop.fun-modellbau.de verkoopt die optie niet heeft.
Ik denk dat je inderdaad een wat dikkere romp moet maken om een motor en accu in te bouwen. De originele is erg dun, en met de houten constructie hou je helemaal weinig ruimte over. Met een dunne vertraagde motor, slanke accu's servo's in de vleugel en een kunststof rompje zou het misschien kunnen met de originele buitenmaten.
De gemotoriseerde foto die ik eerder zag was waarschijnlijk een El Condor... mogelijk van dezelfde ontwerper maar die is een stuk kleiner, heeft niet de best mooie tippen van de Windfreak en oogt minder sierlijk... dus dat wordt zelf een passend rompje maken voor een electroversie.
Nee, niet van gekomen om de tekeningen om te zetten naar freesfiles. Met de kit wordt het wel toegankelijker.