Nieuwe quad bouwen

Goedenavond!

Ik ben David, 24 jaar uit Eindhoven en een vakidioot op het ICT gebied, echter helaas nog niet zo op dit gebied.
Ik heb het in m'n zotte kop gehaald om zelf een quad te willen gaan bouwen. Na veel lezen, uitzoeken en dergelijke heb ik een redelijke lijst samen weten te stellen (naar mijn mening althans), maarja als nieuweling heb je d'r natuurlijk lang niet zoveel verstand van.
Ik begin letterlijk vanuit nul, noppes, nada. Op zich heb ik een redelijk bedrag uiteindelijk te besteden (zo rond de 300-350) dus daar moet toch wel een leuk dingetje voor te maken zijn?
Uiteraard, van de complete bouwpartij en alles erop en eraan wordt een photo/buildlog bijgehouden.
Zie hieronder de huidige lijst.

Dan heb ik nog een lader en een RX/TX nodig (als ik me niet vergis).

Frame
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Talon Carbon Fiber Quadcopter Frame

Control Board
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA)

Motortjes
2830-14 750KV Outrunner Brushless Motor Free Mounts - A2830 Series - RCTimer Online R/C Hobby Store:

ESC
Multicopter RM550V2 Black/White X6 Set - RCTimer ESC - RCTimer Online R/C Hobby Store:

Batt pack
11.1V 2200mAh 25C Lipo Battery Black-B - 11.1V - RCTimer Online R/C Hobby Store:

RX/TX
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)

Laatst bewerkt:
op zich een net lijstje zo..
misschien je lipo alleen omwisselen voor een 20C of groter.
de C waarde is redelijk belangrijk bij multi rotors.
bij een quad zijn er 4 motoren die veel vermogen van de accu vragen, een hoge C waarde zorgt ervoor dat de accu dat kan leveren.

de C waarde staat voor het maximaal direct leverbare vermogen. als je een 2200 Mah lipo hebt met 15C kan de accu in 1 klap 15 keer (15C) 2200 Mah leveren dus 15X2200=33000Mah
met een 25C accu zit je al op 25X2200=55000Mah
al trekt de quad niet direct de volle 55000Mah (25C) in 1 keer, je hebt ten alle tijde genoeg reserve en je doet wat langer met de lipo.

ook heb je een speciaale Lipo lader nodig, lipo's zijn bijzondere dingen, ze kunnen heel veel vermogen leveren, maar vragen ook om speciale aandacht, zoals een speciale lader die de 3 losse cellen netjes kan balanceren en monitoren. (de eerste is belangrijk voor de levensduur van je lipo de tweede vooral voor je eigen veiligheid. een lipo mag nooit overladen worden.)
omdat je lipo speciale aandacht nodig heeft is het ook slim om een lipo alarm te kopen. deze gaat piepen als je lipo te ver ontladen word. (lipo's gaan stuk als ze te ver ontladen worden) gewoon een goedkope buzzer met ledjes is voldoende.

Ik herken mijn eigen startopic hier op dit forum in jou post.
Zelf ben ik ook een ICT-ert en ben nu ook Multirotor-ert. (ook vanaf 0 begonnen)
Ben momenteel ook in-to het FPV-ert-en ;) dat maakt vliegen pas echt genieten.

Ook ik had te zwakke accu's waardoor ze langzaam opblazen en ze steeds dikker worden naarmate je er mee vliegt.

Als RX/TX heb ik de Spektrum DX6i

Hier nog een ict-er die deze stap genomen heeft.
Sluit helemaal aan bij de interesses :D

De C waarde die je nodig hebt kun je berekenen. Je telt de max amps van je regelaars bij elkaar op, dit is wat je max kan trekken zonder je regelaars te slopen.
Dit moet kleiner zijn dan de inhoud van de accu x C waarde .

Als voorbeeld:
4 x 20 amp regelaar = 80 amp
Een 2200mah 40 C = 88000mah =88 A

Zoals je ziet houdt je niet veel over.
Of de C waarde moet hoger, lichter maar duurdere accus of de capaciteit moet hoger, zwaarder maar goedkoper.

ga je de esc's nog flashen met simonk firmware?

Mvg
Daniel

Bedankt voor de reacties!

Dan zou ik dus eerder in de richting van zo'n lipo komen als ik het dus goed begrijp:
11.1V 2200mAh 25C Lipo Battery Black-B - 11.1V - RCTimer Online R/C Hobby Store:

Daniel,
Heeft het extra voordelen? Dan waarschijnlijk wel, maar dat is dan wel de vraag dus. Heb je er iets meer informatie over?

Charger zou dan dus iets als deze worden?
iMAX B6 Pro Balance Charger + EU 12V 5A AC Adapter - Balance Charger - RCTimer Online R/C Hobby Store:

Verder heb ik echt net geen verstand van RX/TX, dus ik zou wel wat hints en tips kunnen gebruiken daarvoor.

Ben me er nu op aan het inlezen. Schijnt een snellere respons te hebben waardoor correcties kleiner zijn en het vliegen stabieler.

Een hoop leesvoer over nfets pfets externe oscillators verschillende firmwares, wel of geen fuses in de atmel.
Heb zelf 4x plush 40A besteld omdat ik dacht dat deze sneller waren en geen flash nodig hebben, wrong hopelijk zijn ze isp te flashen. En niet hv.

kom met multicopters ook maar net kijken. Heb vorig jaar wel met een arduino mogen spelen :D
Mooi spul.

Ok, dus ik denk dat het toch een Spektrum DX6i dan zal gaan worden tenzij er betere zijn/worden aangeraden. Als alles mee zit wil ik eigenlijk dan straks de bestellingen gaan plaatsen en dan kan het wachten beginnen! :)

Wat ik me alleen wel afvraag, dan heb ik dus de zender maar de ontvanger ... die zit op de FC er al bij of moet die ook nog apart erbij?

Als ik nu een zender zou moeten kopen zou ik mijn keuze uit de volgende zenders doen.
Turnigy 9x met frsky (cppm ontvangers)
Futaba t8cp (14 kanaals)
Graupner mx 22
De dx6i vind ik te weinig kanalen hebben voor een multi

Heb nu een mx16 met frsky module
En een dx6i, die ik gebruik voor kleine dingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zien er allemaal erg leuk uit, maar wel een beetje rekening houden met m'n budget he ;-) had op rond de 300-350 gerekend, met een uitloop tot max 450. Eigenlijk nog geen echte keuze gemaakt =\

Wat zijn de voor/nadelen?

Als je alles nog moet kopen (dus inclusief accu's, lader en zender), blijft er met een budget van 300-350 niet veel anders over dan een Turnigy 9x.

Het liefst blijf ik wel binnen 't budget, maar goed als t niet anders kan of het heeft echt een groot voordeel dan wil ik met alle plezier (en oog op de toekomst) wel meer uitgeven

De turnigy 9x met reflash schijnt erg uitgebreid te zijn.
De frsky modules hebben ook een goede reputatie. Telemetrie heeft een kleine meerprijs.
Je kan met een 4 kanaals cppm ontvanger 8 kanalen op 1aansluiting (multiwii) zetten. Scheelt draden en je houdt denk ik io over op je bord
mijn hardware komt op +- 200 euro, nog geen frame en zonder zender/ ontvanger. Heb tgy park 480 1020kv motoren plush 40A regelaars en multiwii bord van glb inc verzend kstn, accus had ik nog liggen
Blijft voor jouw budget tussen de 125 en 225 euro over voor accus zender en ontvanger en frame.
Moet kunnen lijkt mij.
Beter nu meer investeren in goede zender dan later spijt.
Mvg
Daniel

stel je haalt die 9X is het slim om meteen een backlight erbij te bestellen.

als je de 9X in huis hebt meteen flashen naar ER9X en je hebt een top zender voor weinig.

in de standaard firmware zitten een paar slordigheden maar hij werkt natuurlijk ook met die firmware goed. maar 15Min werk en je hebt een monster zender.

Klinkt goed om te flashen, daar kom ik dan nog een keer bij je op terug als je 't goed vind. *zet op het lijstje*

Dan is het enigste nog waar de twijfel over bestaat over de RX. Dat pakket waar ik na had gelinked heeft dus alle benodigde dingetjes om de quad ermee te laten werken of mis ik nog wat? En een backlight, dat is natuurlijk hoofdzakelijk voor de looks ... hmm, dan zal dat de blauwe worden.

Backorders, enig idee hoe lang dat ongeveer kan gaan duren? Ze zijn namelijk zo te zien niet nu direct op voorraad ...

Je kan met frsky op 1 port van de ontvanger (lees 1kabeltje) 8 kanalen sturen. Een multiwii kan dit signaal splitsen naar 4 motoren, camera en switches voor headinghold of return to home als je gps hebt.
Ik denk (lees : moet ik nog uitzoeken) dat de overige inputs dan weer vrij komen en te benutten zijn voor leds, config jumpers etc

De zender geeft een ppm signaal, je ontvanger decodeert dit en geeft afzonderlijke pwm signalen per kanaal.
Bij frsky kun je middels een jumper dit ppm als cppm doorsturen naar je controller.

Frsky is een optie bij de 9x, zit er dus niet standaard bij.

Mvg
Daniel

Ik mag er dus vanuit gaan dat het ook goed te vliegen is zonder? Dan denk ik dat die optie er later nog een keer aan toegevoegd zal gaan worden. Als ik het zo bekijk moet ik wel genoeg channels hebben om alles te kunnen doen met de bovenstaande

Ik weet niet hoe goed de standaard meegeleverde zendmodule en ontvanger zijn. Wellicht dat iemand anders dat kan verduidelijken, weet dat frsky zendmodules goed zijn.

Je zend module bepaald hoe goed het bereik is en hoe storings gevoelig je bent. Dit MOET goed zijn NIET op bezuinigen.

Edit:
Backlight is voor nacht vliegen handig.
Ff zoeken op forum staat een howto order tgy9 zender, iets met java scripts tijdelijk uitzetten. Voor je gaat afrekenen weer aanzetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back