nieuwe staartrotor --> bladstand

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door mikemyday, 1 jan 2005.

  1. mikemyday

    mikemyday Guest

    Ik heb als vervanging van de Aerohawk staartrotor onderstaande DD moter met bladen aangeschaft.
    http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?cPath=1_53&products_id=1022

    Nu staan van deze rotor de bladen in een andere stand en zou de heli de verkeerde kant op draaien vermoed ik. Kan dat kloppen?
    Als ik de stroomdraden omdraai, draait de rotor dan de andere kant op?

    Heeft iemand ook ervaring met het installeren hiervan? Want kan ik de bestaande motor eenvoudig verwijderen en de nieuwe erop schroeven?
    De motor past wel (schroefgaatjes komen overeen), maar ik zou dan de nieuwe staartrotor met lijm direct op de as van de motor moeten lijmen.
    Ik had graag iets meer info gewonnen voordat ik aan de slag ga.
    De motor lijkt ook een flink stuk zwaarder dan de huidige, maar is dan ook 2x zo groot. Is dat gewichtsverschil alleen op de lossen door het verschuiven van de accu?
    Daarnaast zijn de bladen echt een heel stuk kleiner! Verplaatst dan wel voldoende lucht?
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Mike,

    De bladen staan inderdaad naar de “verkeerde” kant. Dit is omdat de draairichting omgekeerd is. De direct drive prop is immers niet vertraagd dus draait de draairichting om. Je moet de bladen wel direct op de motor zetten hè! ;)
    Let er goed op dat de ruwe kant (de kant met het tekstje) naar de motor gericht is, anders doet de prop niet veel. (de blaaskant is dus de gladde kant)
    Het gewichtsverschil moet je inderdaad compenseren door de accu naar voren te schuiven.
    De bladen zijn een stuk kleiner maar draaien ook tig keer zo hard. (Daarom moet je DD propjes ook nooit repareren, te gevaarlijk) luchtverplaatsing is zelfs groter bij vol gas.

    En qua montage. Ik heb gewoon (bij m’n hummingbird) het ashuis afgevijld, rond gevijld en met 2 tiewraps netjes vast gezet:
    [​IMG]
    De motor wel even in laten lopen! (1,5 uur aan een gewoon batterijtje hangen)

    Succes, groetjes Michel.
     
  3. mikemyday

    mikemyday Guest

    Top! Dank voor je antwoord. Ik snap het nu, het kwartje is gevallen en ga meteen aan de slag.
    De as van de motor is wel erg kort hoor! Hadden ze wel wat langer mogen maken. Nu kan ik de prop er niet volledig omheen schuiven en als ik dat wel doe zitten er andere dingen in de weg.
    Dat wordt dus veilen en dat is altijd zo definitief en niet omkeerbaar he.

    Het achterste stuk van de staart (daar waar de motor op hangt en opgeschroeft zit) zit verlijmt op de staart. En de andere kant van de staart zit weer met lijm op de rest van het frame.
    Kan nog een aardige uitdaging worden als je dat vervangen wilt wanneer ik dit "verpruts" en opnieuw beginnen wil.

    thnx
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    O ja, wees voorzichtig met het er optimmeren van de prop. De (grijze) plastic achterkant is nogal zwak, en als je op de as gaat timmeren heb je kans dat de as door de achterkant van de behuizing heen breekt.
    Het gaatje in de DD propjes zijn namelijk ietsiepietsie kleiner dan 1,5 mm.

    Wat ik altijd doe is een 1,5 mm boortje pakken en daar het propje op draaien (gewoon met de hand) zodat het gaatje exact 1,5 mm is.

    Nu schuift de prop er gemakkelijker op. Gewoon met een klein drupje CA lijm vast zetten (let er op dat de lijm niet et bronzen lager in kan lopen.)
     
  5. mikemyday

    mikemyday Guest

    Het is prima gelukt!
    Met een klein beetje bijvijlen kan deze dd motor met dezelfde bevestiging op de staart gemonteerd worden.

    Ik moet wel zeggen dat de bladen erg klein zijn en er dus flink gespind moet worden. Ik ga misschien toch wat grotere bladen aanschaffen voor op de nieuwe dd motor achter.
    Oh, echt goed vastlijmen lukt niet zo goed (metaal op plastic), maar dat heeft ook wel weer zijn voordelen. De prop schiet bij een crash gewoon los van de as en breek niet of zo.
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Bij mij zit het propje met een drupje secondelijm goed vast hoor. De prop mag niet los op de as zitten hoor anders gaat die slippen.

    Je mag er geen grotere prop op zetten, anders wordt de motor te heet. De 3020 is de perfecte combinatie. Het is net een bromvlieg met die hoge toeren hè ;)

    Als je dit niet wilt mag je hem wel vertraagt gebruiken met een grotere prop.
     
  7. mikemyday

    mikemyday Guest

    Ja, dat slippen deed hij dus ook en het was even zoeken wat er loos was, want hij draait wel, alleen een stuk minder snel hè :)
    Maar een grotere prop betekend toch dat er meer lucht verplaatst wordt in dezelfde omwenteling en de motor dus minder hard hoeft te draaien?
    Maar hij zoomt flink inderdaad!
     

Deel Deze Pagina