Het wordt inmiddels weer tijd voor een nieuwe wakefield. Mijn andere model waarmee ik nu gevlogen heb komt nog nieuwe bekleding maar verder is die vliegklaar. Dit nieuwe model krijgt een spanwijdte van 1,70m. Alle onderdelen zijn gekocht alleen het stabilo wordt zelf gebouwd. Over wat ik met het kielvlak ben ik nog niet uit. Zelf bouwen of kant en klaar kopen. Alle materialen heb ik nu behalve de nek. Deze moet nog uit rusland komen. Hieronder wat foto's. De spullen. De propbladen. Dit zijn de nieuwste stijl bladen van Vivchar. Houten kern met laminering. Als je goed kijkt kun je zien waarom deze bladen zo speciaal zijn. Ze hebben een omlaag staand oortje op de tip. De propkop. Standaard uitvoering. Hierop komen de bladen en de ring op de romp. Vleugeltip. Onbeklede set vleugels 1,70m spanwijdte. Deze bekleed ik zelf nog en krijgen een mooi kleurtje. En natuurlijk de conus. Die verbind de staartboom met de motorbuis. Bernard
Kon het deze avond niet laten om toch nog even wat te doen aan m'n model. Als eerste heb ik de pennen waarop de prop bladen vast komen te zitten, vastgelijmd in de prop kop. Hier zitten de pennen nog los van de kop deze moeten er ingelijmd worden. Zodat ze niet tijdens de vlucht losschieten. Hier de propkop met daarin de pennen. Nu kunnen in principe de propbladen erop. Ook heb ik alvast de motorbuis korter gemaakt en gezorgd dat de conus erin past. Tot zover de start van het project. Bernard
ziet er allemaal strak uit, vooral met die sjieke vivchar bladen met oortje. maar zou dat sterk genoeg zijn?? ik vlieg tegenwoordig alleen nog maar met bladen die helemaal met koolstof zijn gelamineerd. vertrouw ik toch wat meer. wanneer denk je hem af te hebben? dit jaar nog? gr kevin
Ik heb ze gevoelsmatig vergeleken met die koolstof bladen en ze zijn naar mijn mening even stijf. Je verkijkt je erop hoe stijf deze bladen nog zijn. Ze zijn volledig gelamineerd met glasdoek. Het vertrouwen in de bladen is er van mijn kant wel. Wanneer af?? Tjah ik bouw gewoon rustig door en ga door tot zover ik kan als ik geen nek heb kan ik straks toch niet meer verder. Maar dit jaar denk ik wel. Maar of die dan nog vliegt is een 2e. Bernard
er is natuurlijk wel ene verschil tussen sterkte en stijfheid, maar als jij denkt dat die bladen goed zijn kan ik daar weinig op inbrengen want ik heb er nog nooit mee gevlogen ja inderdaad, en tussen de eerste vlucht en perfect afgesteld zit ook flink wat tijd. gr kevin
Inmiddels al zover dat ik binnenkort kan beginnen met het stabilo. Eerst nog even naar de bouwmarkt. Daar een paar stukje aluminiumplaat halen zodat ik wat malletjes kan maken voor de ribben. Binnenkort weer meer.
UPDATE!!!! Langzaam begin het toch wel te kriebelen om wat te gaan bouwen. Als eerste op de planning staat het stabilo en de vleugels bekleden. Nu heb ik bij enkele A2 vliegers gezien wat hun op de onderkant gebruiken. Dus op mijn vleugels komt nu ook oralight of oracover light. Dit is steviger dan mylar en mooi glad. De bovenkant bekleed ik gewoon met spanvlies. Alleen het probleem is dat de winkelier bij ons geen teflon strijkijzers meer op voorraad heeft dus moet wachten tot ik verder kan. Het stabilo moet ik eerst ribben voor schuren en dan kan ik daar mee beginnen. Houd jullie op de hoogte. Bernard
Hey Bernard! Beginnen de bouwkriebels nu bij jou op te komen?! Bij mij zijn het de vliegkriebels die volop aanwezig zijn! Wat een weer is het nu buiten zeg! Ben net even op Maldens vlak wezen DLG-en. Was erg tof, totdat ik de neus van mijn romp brak... Maar goed, terug naar het topic. Als je wilt bekleden, kun je natuurlijk altijd op de club terecht. Frans heeft zo'n mooie bekledingsbout liggen. En anders kun je hem vast nog wel van iemand anders lenen. Van mij, of Roel of Erik ofzo. Gewoon ff vragen Nou, suc6 met het bouwen van je stabilo! Ben benieuwd hoe licht hij gaat worden. Greetz, Jurgen
Voor bekleden met krimpfolies, waaronder Oracover en Oracover light, gebruik ik altijd een gewoon strijkijzer, wel een van een tijdje geleden (jaren 80 denk ik) en lichte. Een zwaar stoomstrijkijzer is niet handig. Ik heb ook mensen goed zien bekleden met zo'n inklapbaar reisstrijkijzertje. Het is dus niet per se nodig om een high tech ijzer te hebben. Hij moet alleen niet te heet staan. Eventueel kun je nog een 'sok' om het ijzer doen, ik heb daar wel eens een katoenen lap voor gebruikt die ik om het ijzer had genaaid met grove steken, maar zonder gaat het bij mij ook prima.
bedankt voor de reacties. Natuurlijk kan ik op club eentje lenen. Maar aangezien de afstand tussen club en mijn woonplaats zo groot is vind ik dit niet echt handig. Heb m nog wel vaker nodig in de toekomst dus is altijd goeie investering. Ook is zo'n teflonboutje een beetje handzamer met het bekleden van de onderdelen waar spanvlies op komt. Ook moet ik m'n stabilo bekleden met mylar en dan wil ook super mooi met zo'n bout. Inmiddels heb ik nog goed nieuws gekregen. Toen ik dit topic begon had ik nog niet alle onderdelen. Inmiddels heb ik mijn kielvlakje klaar liggen ( was nog op voorraad) en is mijn nekje aangekomen in nederland. Deze moest vanuit de oekraïnen komen. Dus binnenkort naar zwolle om daar wat te bouwen en mijn spulletjes op te halen. Ik houd jullie op de hoogte van mijn voortgang. Bernard
Inmiddels maar druk bezig geweest met het stabilo. Eerst maar s een tekening gemaakt en de ribben geschuurd. Vast uitlijnen om een beeld te krijgen hoe het gaat worden. Vanaf de zijkant. Het profiel aan de achterkant wordt nog aanzienelijk dunner omdat de achterlijst maar 1mm dik is. Alles stellen op de bouwplank. Hier komt heel wat modelbouw-vodoo aan te pas. Lekker veel spelden. Beetje wazig. Maar de voorlijst kan er dan tegenaan. Hier wat beter te zien. Gewoon een mooi stukje 2,5 bij 3 mm balsa genomen als voorlijst. De achterlijst stellen. En vast zetten met secondelijm. Het eind resultaat tot nu toe. Ben al bezig met de capstrips. Zodra deze erop zitten zal ik weer foto maken. Dan kunnen ook de halve ribben erin en de eindrib erop. Bernard
Inmiddels update van het stabilo. De capstrips zitten erop en de valse ribben op hun plek. Heb ook de ligger vastgezet aan de ribben zodat het geheel mooi stijf is geworden. Het resultaat tot nu toe. Nu nog de eindribben eraan en alles afwerken. Dan is het stabilo klaar voor gebruik. Nu vraag ik me alleen af of het nog nodig is om er driehoeken in te zetten bij de achterlijst en eindrib. Omdat ik er immers al een rib extra erin heb zitten. 6 i.p.v 5 ribben omdat de achterlijst dunner is. Bernard
mee eens, heeft extra stevigheid en het is een plek waar de bekleding wel moet blijven zitten als je mylar gaat krimpen (als het daar loskrimpt dan kun je overnieuw beginnen nus wel doen) gr richard
Oke duidelijk advies van beide. Dan zet ik er 2 driehoekjes in voor de stevigheid en voor het bekleden. Bernard
Zo inmiddels de tip van de driehoekjes maar gebruikt. Heb vandaag het stabilo maar even afgerond zodat dat in ieder geval klaar is. Meeste mensen gaan vliegen met dit mooie weer. Aangezien ik niks heb te vliegen ben ik lekker achterthuis gaan bouwen. Dit is het geworden. Het totaal plaatje Het midden. De bokjes voor het stabilo zijn als het goed is geperst en liggen klaar. Linkertip. Met de eindrib en de driehoek. De rechtertip. Later meer. Binnenkort naar zwolle om verder te bouwen aan de rest. Bernard
De seconde lijm die ik op je plaatje zie, heb ik als zeer slecht ondervonden, wat zijn jouw ervaringen hiermee ?
Ik heb er zelf geen slechte ervaringen mee. Voor dit doeleinde is deze prima te gebruiken. Dit vooral omdat deze lijm zo dun is wil dat mooi. Ik moet wel zeggen breng altijd alle lijm met een staaldraadje of speld aan. Heb wel ondervonden dat houtdelen en soms andere materialen aan elkaar wat moeilijker gaat. Maar koolstof aan balsa hout zoals ik dat heb gedaan met de achterlijst en de capstrips wil prima. Bernard
Aangezien het handig is om je modellen te standaardiseren moet ik mijn ander wakefield opnieuw bekleden. Zodat deze de zelfde kleuren krijgt als de nieuwe. Zie voor mijn andere wakefield Wakefield starter Dat ik de vleugel opnieuw ga bekleden geeft me dat mooi de mogelijkheid om de noodreparatie een beetje mooier te maken. Eerst even kort wat voor reparatie er is gedaan. Tijdens een vlucht is waar de vleugelpen zit de liggen in gescheurd en de vleugels als het ware dubbel geklapt. Hiervoor zijn toen gaten in de d-doos geboord en kevlar draad doorheen gehaald. Dit is over de bekleding gedaan. En naar mijn mening een beetje "te" goed. Ik vind het in ieder geval niet zo mooi en handig met bekleden dus vandaar dat ik dit over doe. Ik ben er vanavond toch een hele avond mee bezig geweest om 1 vleugels vrij te maken van de oude draden en er nieuwe in te zetten. Dit is zoals de onderkant er uit zag. Om hier bekleding mooi erover heen te krijgen wordt moeilijk dus vervang ik het door nieuwe. De bovenkant. Hier is de dikkere laag epoxy te zien. Na een aantal uur arbeid heb ik het zo gekregen dit is de bovenkant. Onderkant. Nu kan ik de vleugels tegelijkertijd bekleden met de andere set. Binnenkort weer meer over het echte project. Bernard
Aangezien het handig is om je modellen te standaardiseren moet ik mijn ander wakefield opnieuw bekleden. Zodat deze de zelfde kleuren krijgt als de nieuwe. Zie voor mijn andere wakefield Wakefield starter Dat ik de vleugel opnieuw ga bekleden geeft me dat mooi de mogelijkheid om de noodreparatie een beetje mooier te maken. Eerst even kort wat voor reparatie er is gedaan. Tijdens een vlucht is waar de vleugelpen zit de ligger in gescheurd en de vleugels als het ware dubbel geklapt. Hiervoor zijn toen gaten in de d-doos geboord en kevlar draad doorheen gehaald. Dit is over de bekleding gedaan. En naar mijn mening een beetje "te" goed. Ik vind het in ieder geval niet zo mooi en handig met bekleden dus vandaar dat ik dit over doe. Ik ben er vanavond toch een hele avond mee bezig geweest om 1 vleugels vrij te maken van de oude draden en er nieuwe in te zetten. Dit is zoals de onderkant er uit zag. Om hier bekleding mooi erover heen te krijgen wordt moeilijk dus vervang ik het door nieuwe. De bovenkant. Hier is de dikkere laag epoxy te zien. Na een aantal uur arbeid heb ik het zo gekregen dit is de bovenkant. Onderkant. Nu kan ik de vleugels tegelijkertijd bekleden met de andere set. Binnenkort weer meer over het echte project. Bernard